نقش مذاکرات پشت پرده چین و آمریکا در نرمش هسته‌ای پیونگ یانگ

محمد ساجدی کارشناس سیاست خارجی با اشاره به اعلام آمادگی کره شمالی در مورد تعلیق آزمایش‌های هسته‌ای خود و آغاز مذاکره با آمریکا، اظهار کرد:بر خلاف نظر عموم که تصمیم کیم جونگ اون را یک نوع عقب نشینی در برابر آمریکا تفسیر می‌کنند، نمی‌توان این اتفاق را نوعی عقب نشینی تلقی کرد.

کارشناس سیاست خارجی بیان کرد: کره شمالی برگ برنده روسیه و چین در برابر آمریکا محسوب می‌شود و هر وقت چینی‌ها با آمریکایی‌ها وارد مذاکره می‌شوند برای پیونگ یانگ محدودیت ایجاد می‌کنند در حالی که وقتی تنش بین پکن و واشنگتن افزایش پیدا می‌کند کره شمالی به عنوان قهرمان وارد میدان می شود.

وی ادامه داد: در شرایط کنونی اختلاف نظر اقتصادی بین آمریکا و چین بالا گرفته‌است و با 430 میلیارد دلار مجموعه صادرات چین به آمریکا است که اگر اختلافات گمرکی تشدید شود، تعادل اقتصادی پکن بهم می‌ریزد.

ساجدی افزود: نرمش کنونی در سیاست‌های کره شمالی ناشی از مذاکرات پشت پرده چین با آمریکا است تا از لحاظ سیاسی به توافقاتی دست پیدا کنند، بنابراین از کره شمالی درخواست کردند تا حدودی انعطاف پذیری از خود نشان دهد.

وی اضافه کرد: کره شمالی در عین حال اعلام نکرده است که می‌خواهد برنامه هسته‌ای خود را متوقف کند بلکه پیونگ یانگ اعلام کرده که به درجه مناسبی از بازدارندگی هسته‌ای دست یافته‌ است که هر زمان بخواهد می‌تواند به آزمایش موشکی دست بزند.

وی در پایان با اشاره به گفت‌وگوی تلفنی رهبر جوان کره شمالی با رئیس جمهور کره جنوبی خاطرنشان کرد: قرار شده امتیازات خاص معیشتی و علمی بین دو طرف مبادله شود و در ازای این همکاری اقتصادی کره شمالی به طور نسبی از مواضع قبلی خود تا حدودی عقب نشینی کند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 375879 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟