شورای امنیت قطعنامه احیای مذاکرات صلح در صحرای غربی را به رای می‌گذارد

به گزارش گروه سیاسی رکنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، این در حالی است که آمریکا این قطعنامه پیشنهادی را در آستانه رای گیری روز چهارشنبه شورای امنیت سازمان ملل درباره تمدید یکساله حکم ماموریت هیات ناظر بر آتش‌بس وابسته به سازمان ملل در صحرای غربی آفریقا در اختیار این شورا قرار داده است.

براساس این گزارش تمدید ماموریت این هیات به نام هیات "مینورسو" همراه با درخواست قاطعانه‌ای از سوی شورای امنیت از طرف‌های درگیر برای آماده کردن خود به منظور بازگشت به پای میز مذاکره و دستیابی به راه حلی برای این جنگ چند دهه‌ای است.

براساس سند مربوط به این قطعنامه که خبرگزاری فرانسه مشاهده کرده این شورا در این سند "بر اهمیت تعهد طرف‌های درگیر به پیشبرد فرایند سیاسی در راستای تدارک پنجمین دور مذاکرات تاکید کرده است".

چهارمین دور این مذاکرات که با میانجی‌گری سازمان ملل درباره مساله حل درگیری‌های صحرای غربی آفریقا برگزار شد مربوط به سال ۲۰۰۸ بود.

همچنین پیش‌نویس مذکور "از کشورهای همسایه می‌خواهد تا مشارکت مهمی در فرایند سیاسی داشته و تعاملاشان را در فرایند مذاکره افزایش دهند".

این جمله درواقع اشاره‌ای به الجزایر است که متهم به حمایت از جبهه پولیساریو شده است.

ماه جاری میلادی عبدالقادر مساهل، وزیر امور خارجه الجزایر گفت: دولت او از جبهه پولیساریو حمایت می‌کند اما در مذاکرات شرکت نخواهد کرد و موضع مراکش مبنی بر ضرورت شرکت الجزایر دراین مذاکرات را رد کرد.

مراکش و جبهه پولیساریو از سال ۱۹۷۵ تا ۱۹۹۱ بر سر کنترل منطقه صحرای غربی با یکدیگر در جنگ بوده‌اند و در سال ۱۹۹۱ در این منطقه آتش‌بس به دست آمده و یک هیات ناظر سازمان ملل برای نظارت بر این آتش‌بس در آنجا مستقر شد.

طی ماه‌های گذشته تنش‌ها در منطقه حائل ایجاد شده براساس توافق آتش‌بس در این منطقه افزایش یافت و قطعنامه پیشنهادی قرار است از آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل بخواهند که وارد عمل شده و "با طرف‌ها در راستای تلاش برای درک بهتر اختلافاتشان درمورد تدابیر نظامی مصاحبه کنند".

سال گذشته گوترش، هورست کوهلر، رئیس‌جمهور اسبق آلمان را به عنوان فرستاده جدید سازمان ملل به منطقه صحرای غربی آفریقا و با حکم ازسرگرفتن مذاکرات صلح این منطقه منصوب کرد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 375314 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟