تشکیل کمیته‌ای به ریاست جهانگیری برای حل مشکلات آب/ سهمیه‌بندی آب نداریم

به گزارش گروه سیاسی رکنا، بهروز نعمتی در حاشیه نشست غیرعلنی امروز (چهارشنبه، ۲۲ فروردین ماه) مجلس شورای اسلامی در توضیح این نشست گفت: طبق جلسه چندی پیش هیئت رئیسه مجلس قرار شد دو موضوع نوسانات ارزی و بحران آب در مجلس پیگیری شود که خوشبختانه با پیگیری‌های صورت گرفته و برگزاری جلسات در دولت و مجلس در حال حاضر ثبات ارزی ایجاد شده است.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با اشاره به موضوع آب و چالش‌های آن در کشور افزود: در جلسه غیرعلنی امروز مجلس که با حضور وزرای جهاد کشاورزی و نیرو برگزار شد گزارش‌های قابل قبولی به ویژه از سوی مرکز پژوهش‌های مجلس در خصوص مشکلات آب ارائه شد. گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس از روند ۲۰ سال اخیر در خصوص حوزه آب بود.

وی با اشاره به اینکه مقرر شد کمیته‌ای در دولت به ریاست معاون اول رئیس جمهور برای پیگیری مشکلات آب تشکیل شود، تصریح کرد: مرکز پژوهش‌های مجلس نیز در کنار این کمیته اقدامات لازم را در خصوص رفع مشکلات آب انجام داده و دو کمیسیون کشاورزی و انرژی نیز به این کمیته کمک خواهند کرد.

این نماینده مردم در مجلس دهم گفت: قرار شد تهیه آمایش آب در دستور کار این کمیته قرار گیرد، زیرا مشکلات جدی در این خصوص وجود داشته و واقعیت موضوع این است که به لحاظ شرایط آبی تفاوتی بین مناطق پربارش و کم بارش وجود ندارد؛ بنابراین قرار شد آمایشی صورت گرفته و همچنین مقرر شد با رفع این مشکل دغدغه کشاورزان نیز مورد توجه قرار گیرد.

نعمتی با اشاره به اینکه مجلس شورای اسلامی با جدیت به دنبال رفع دغدغه کشاورزان در مسائل مربوط به آب است، افزود: وزارت جهاد کشاورزی و نیرو مکلف شدند دغدغه مشکلات بخش کشاورزی در این موضوع برطرف کنند. همچنین در بخش صنعت نیز مقرر شد تمهیدات لازم برای صنایع آب بر در نظر گرفته شود و اگر قرار است صنایع جدیدی ایجاد شود باید در مناطق پرآب پیگیری‌های لازم در این خصوص صورت گیرد.

وی با اشاره به اهمیت موضوع آب شرب تصریح کرد: این کمیته وظیفه دارد وضعیت آب شرب کشور را تنظیم کرده البته در کنار این موضوع بحث بهینه‌سازی و فرهنگ‌سازی نیز اهمیت بسزایی دارد. هر چند که مسئله‌ای به نام سهمیه‌بندی در موضوع آب وجود نداشته و در بحث ساماندهی قرار شد اقدامات لازم توسط این کمیته انجام شود.

نعمتی با بیان اینکه در مناطق پرآب مشکلات مشابه مناطق کم آب و فلاتی وجود دارد، گفت: هیچ آمار و رقمی در خصوص میزان شهر‌های کم آب کشور در جلسه امروز مطرح نشد. همچنین مسئله بهره برداری بهینه از منابع آبی نیز موضوع بسیار مهمی است، زیرا مدیریت لازم در بحث تنظیم و توزیع آب در کشور وجود ندارد بنابراین این موضوع به طور حتم در دستور کمیته قرار گرفته است از سوی دیگر وزارت جهاد کشاورزی و کمیته مورد نظر موظف هستند در بحث آبخیزداری با توجه به اعتبارات در نظر گرفته شده در بودجه و برنامه ششم توسعه اقدامات لازم را انجام دهند.

وی با اشاره به اینکه کمیسیون انرژی و کشاورزی باید به صورت فعال در جلسات مورد نظر با مسئولان کمیته حضور پیدا کنند، افزود: گله‌مندی‌هایی وجود داشت مبنی بر اینکه جلسات کمیته عالی آب و کمیته عالی انرژی به میزان کافی برگزار نمی‌شود. همچنین در بحث فرهنگ‌سازی و مصرف بهینه آب نیز مسئولان باید تدابیر لازم را انجام داده و مردم نیز باید به دولت در این زمینه کمک کنند تا بتوان مشکلات مورد نظر را حل کرد.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس با تأکید بر اینکه تمام اقدامات گفته شده در حل مشکل آب در کمیته مورد نظر دولت پیگیری می‌شود، گفت: ضعف مدیریت و چندگانگی تصمیمات مدیریتی مشکلاتی را به وجود آورده که باید به آن توجه کرد، اما اگر اقدامات لازم انجام شود می‌توان با برنامه‌ریزی منسجم مشکلات را حل کرد ضمن اینکه بحث سرمایه‌گذاری برای آب شیرین‌کن و استفاده از تکنولوژی‌های نوین نیز در این جلسه مطرح شد البته در خصوص دیپلماسی آب نیز نمایندگان در کمیته آب کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس مواردی را مطرح کردند، اما قرار شد تمامی موارد را به صورت واحد مورد نظر قرار داد. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 372154 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟