گاردین: خطر جان بولتون صلح جهانی را تهدید می کند

پایگاه اینترنتی روزنامه گاردین در مطلبی به بررسی پیامد‌های خطرناک انتخاب «جان بولتون» به عنوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید برای صلح جهانی پرداخت و نوشت: جان بولتون، انتخاب جدید دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در سمت مشاور امنیت ملی آمریکا، در زمره آن گروه از سیاستمداران آمریکایی قرار دارد که صرفا با شعله ور کردن آتش جنگ در نقاط مختلف جهان، کشتار و فرستادن انسان‌ها به کام مرگ شاد می‌شوند. او همانند جرج بوش، رئیس جمهور پیشین آمریکا و دیک چینی، معاون او، در جوانی از خدمت نظامی در ویتنام اجتناب کرده است. این موضوع دلیل قانع کننده‌ای برای صلح طلب بودن آن‌ها نیست و چه بسا ممکن است برعکس این موضوع باشد.

مشاور امنیت ملی جدید کاخ سفید در واقع یک «شاهین جنگ» است که طی سال‌های اخیر همواره از حامیان جنگ‌های پیشدستانه بوده است. او جنگ را به هر دلیل تنها راه حفاظت از منافع آمریکا در نقاط مختلف جهان می‌داند.

بولتون با طرح ادعای وجود سلاح‌های شیمیایی در عراق، توانایی خود را برای روشن کردن آتش جنگ نشان داده است و با وجود عواقب ناگوار ایدئولوژی نومحافظه کارانه، یکجانبه گرایی و ناسیونالیسم اول آمریکا، هرگز حاضر به پذیرش خطای خود نشد و به نظر می‌رسد بار دیگر سعی دارد اشتباهات خود را تکرار کند؛ نمونه آن، اظهار نظر در خصوص دو کشور ایران و کره شمالی است. بولتون همچنان به استدلال‌های غیرعقلانی خود درباره ایران و کره شمالی ادامه می‌دهد و به رغم شکست ایدئولوژی اش در مورد عراق، افکار پوچ خود را در مورداین دو کشور فریاد می‌زند. جهان از سال ۲۰۰۳ تاکنون تغییر کرده است، ولی بولتون بر عملی کردن افکار خطرناک خود پافشاری می‌کند؛ اقدامی که به نوشته روزنامه نیویورک تایمز از او فردی خطرناک برای صلح جهانی می‌سازد.

در بخش دیگری از این مطلب آمده است: دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا و کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی دیدار تاریخی خود را در ماه مه برگزار می‌کنند. نقش بولتون به عنوان مشاور امنیت ملی آمریکا از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. با این حال، او بار‌ها مذاکره با کره شمالی را بی اساس توصیف کرده و بر طبل جنگ پیشدستانه با این کشور کوبیده است. بولتون در واکنش به خبر دیدار سران دو کشور آمریکا و کره شمالی، آن را اتلاف وقت عنوان کرده بود؛ بنابراین می‌توان به سادگی سناریوی احتمالی که با حضور بولتون از سوی آمریکا پیشنهاد می‌شود و کره شمالی آن را رد می‌کند، پیش بینی کرد. بولتون بدون شک توقف برنامه‌های موشکی پیونگ یانگ و خلع سلاح هسته‌ای آن را پیشنهاد می‌دهد و پس از آنکه با مخالفت کره شمالی مواجه شد، بار دیگر بر موضع همیشگی خود که «جنگ» است تاکید خواهد کرد.

در انتهای این مطلب آمده است: موضع بولتون در قبال ایران و برجام نیز تغییری نکرده است. او با ترامپ Trump در خصوص خروج آمریکا از برجام موافق است و از اعمال تحریم‌های جدید علیه تهران استقبال می‌کند.

سیاست‌های جنگ طلبانه بولتون در مقیاسی ضعیف‌تر دو ابرقدرت چین و روسیه را نیز در بر می‌گیرد. دستور العمل‌های حفاظت ملی او در برابر پکن و مسکو از دیگر دلایلی است که ممکن است صلح جهانی را به خطر بیاندازد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 368948 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟