ایران به نقض عهد‌های مکرر آمریکا در قبال برجام پاسخ شایسته و به موقع خواهد داد

به گزارش گروه سیاسی رکنا، یوسف بن علوی، وزیر مشاور در امور خارجی سلطنت عمان عصر امروز (شنبه) با علی شمخانی، نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی دیدار و پیرامون تحولات منطقه و گسترش همکاری‌های دو کشور در ابعاد سیاسی، اقتصادی و فرهنگی گفت‌وگو کرد.

شمخانی در این دیدار با اشاره به روابط عمیق، مستحکم و رو به توسعه دو کشور که هم گرایی و اشتراک نظر قابل توجهی را در دیدگاه‌های منطقه‌ای ایجاد کرده است، تاکید کرد: ارتقای مناسبات سازنده و همه جانبه با همسایگان مبتنی بر تامین منافع مشترک، مهمترین اولویت سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است.

وی با تبیین زمینه‌های اقتصادی توسعه همکاری‌های دوجانبه در حوزه‌های انرژی و ترانزیت اظهار داشت: سرمایه گذاری مشترک به منظور ایجاد زیر ساخت‌های پولی، مالی، بندری و حمل و نقل می‌تواند ضمن متنوع سازی ظرفیت‌های تجاری و بازرگانی در منطقه، دستیابی امن و ارزان به بازار‌های هدف را تسهیل نماید.

دبیر شورای عالی امنیت ملی با تاکید بر سیاست پایدار جمهوری اسلامی ایران در توسعه مناسبات مبتنی بر همکاری، خویشتن داری و مفاهمه با همسایگان تصریح کرد: برخی کشور‌های منطقه با فاصله گرفتن از حکمرانی معقول، رفتار و گفتار‌های شتاب زده و متکبرانه را در دستور کار خود قرار داده اند و امکان مدیریت بحران‌های منطقه‌ای را با چالش‌های جدی روبه رو کرده‌اند.

دریابان شمخانی با ابراز نگرانی نسبت به تداوم کشتار زنان و کودکان یمنی در بمباران هواپیما‌های متجاوز Rapist عربستان سعودی و امارات عربی متحده و وضعیت فاجعه بار مردم ستمدیده و مظلوم این کشور خاطر نشان ساخت: مواضع و دیدگاه‌های مشترک ایران و عمان در بحران یمن، مبتنی بر توقف سریع جنگ و استقرار آتش بس، رفع محاصره و ارسال کمک‌های انسان دوستانه و انجام گفتگو‌های یمنی- یمنی برای شکل گیری ساختار‌های سیاسی جدید براساس رای و خواست مردم یمن است.

وی افزود: بحران یمن راه حل نظامی نداشته و تنها مسیر بازگشت آرامش و امنیت به این کشور، بهره گیری از ابتکار‌های سیاسی برای مشارکت دادن مجموعه گروه‌های سیاسی و قومی دارای پایگاه مردمی در ساختار سیاسی آینده است.

شمخانی با تقبیح تلاش مستمر برخی کشور‌ها برای ایجاد فضای دو قطبی و افزایش شکاف‌های سیاسی و امنیتی در منطقه افزود: امنیت خلیج فارس و منطقه تنها با چند جانبه گرایی و فاصله گرفتن از هر نوع تنش آفرینی با تمرکز بر طراحی و اجرای الگو‌های مبتنی بر مشارکت منطقه‌ای مسئولانه، محقق خواهد شد.

نماینده مقام معظم رهبری بدعهدی و رفتارغیر قانونی ایالات متحده آمریکا در قبال توافق نامه بین المللی برجام و انفعال اروپا در برابر واشنگتن را نماد روشنی از ضرورت تمرکز کشور‌های منطقه بر اتخاذ راه حل‌های بومی برای حل و رفع مشکلات و بحران‌ها عنوان کرد و اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران به نقض عهد‌های مکرر آمریکا در قبال برجام پاسخ شایسته و به موقع خواهد داد و هیچ گونه تغییر، تفسیر و یا اقدام جدیدی را که محدود کننده برجام باشد نخواهد پذیرفت.

شمخانی با هشدار نسبت به قرار گرفتن اروپا در زمین بازی آمریکا و رژیم صهیونیستی وپاسخ مثبت به باج خواهی آنهابه بهانه حفظ برجام افزود: توانمندی‌های دفاعی بویژه برنامه موشکی جمهوری اسلامی ایران که ماهیت بازدارنده دارد بر اساس الزامات امنیت ملی و با جدیت ادامه می‌یابد و فضا سازی‌های سیاسی و رسانه‌ای تاثیری بر تداوم آن نخواهد داشت.

یوسف بن علوی، وزیرمشاور در امور خارجی سلطنت عمان نیز در این دیدار اظهار داشت: ما همواره جمهوری اسلامی ایران را دوست، شریک و همسایه قابل اعتماد خود دانسته و نقش این کشور در ایجاد ثبات و امنیت در منطقه را ستایش می‌کنیم.

وی با اشاره به موقعیت جغرافیایی و پتانسیل‌های علمی، فنی، صنعتی و مالی ایران و عمان، چشم انداز توسعه همکاری‌های اقتصادی و دستیابی به بازار‌های صادراتی جدید برای دو کشور را بسیار روشن ذکر کرد و اظهار داشت: آماده اقدام مشترک برای ترمیم فاصله غیر قابل توجیه میان روابط سیاسی با همکاری‌های اقتصادی میان ایران و عمان هستیم.

بن علوی بهره گیری از ابزار‌های نظامی برای اعمال اراده سیاسی را رفتاری غیر قابل قبول عنوان کرد و افزود: تجربیات سال‌های اخیر که با از دست رفتن سرمایه‌های انسانی و مالی بسیار سنگین کشور‌های منطقه همراه بوده است نشان می‌دهد که باید مسیر تفاهم و گفتگو جایگزین خشونت و نظامی گری شود.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 367049 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟