رییس‌جمهور به دنبال بی‌ثبات کردن کشور است

به گزارش گروه اجتماعی رکنا، رابرت فیکو، نخست وزیر اسلواکی در میانه افزایش اعتراضات علیه دولت این کشور، آندری کیسکا، رییس جمهور را به خاطر درخواست برای تغییرات در دولت و یا برگزاری انتخابات زودهنگام به منظور حل "بحران سیاسی جدی" این کشور به "تجاوز از حدود" متهم کرد.

این تنش در پی ترور Assassination یان کوچیاک، روزنامه‌نگار تحقیقی و نامزدش، مارتینا کوسنیروا در اسلواکی آغاز شده است. کوچیاک 27 ساله در آخرین مرحله از تحقیقات ناتمام خود به نفوذ مافیای ایتالیا در اسلواکی و روابط احتمالی آن با افراد نزدیک به فیکو پرداخته بود. جسد این زوج در 25 فوریه پیدا شد.

فیکو در بیانیه‌ای که از تلویزیون اسلواکی پخش شد، رییس جمهور این کشور را به تلاش برای بی‌ثبات کردن کشور متهم و تصریح کرد که ممکن است جرج سوروس، میلیاردر آمریکایی-مجارستانی در این مساله دست داشته باشد.

وی اذعان کرد، کیسکا و سوروس در 20 سپتامبر سال گذشته با یکدیگر دیدار کرده‌اند و به طور علنی از رییس جمهور درخواست کرد که دلیل این دیدار، موضوع آن و علت عدم حضور هیچ یک از نمایندگان وزارت امور خارجه در این دیدار را توضیح دهد.

دفتر کیسکا در واکنش به این اظهارات اعلام کرد، فیکو از تئوری‌های توطئه استفاده می‌کند تا توجه‌ها را از بحران فعلی منحرف کند.

در همین حال، معترضان برنامه‌ریزی کرده‌اند تا روز جمعه برای ادای احترام به کوچیاک تظارات کرده و از وزرای دولت بخواهند که از سمت خود استعفا دهند. بیشتر این تجمعات در هفته جاری برگزار خواهند شد و این بار به طور مستقیم دولت را هدف قرار خواهند داد.

سازمان دهندگان این تظاهرات در فیسبوک از کارشناسان خارجی درخواست کردند که به تیم تحقیقات محلی بپیوندند. آنان همچنین تشکیل "دولتی جدید بدون حضور مظنونان فساد" یا روابط با جرایم سازمان یافته را خواستار شدند.

اپوزیسیون اسلواکی همچنین خواستار استعفای رابرت کالیناک، وزیر کشور شده‌اند. کالیناک متحد اصلی فیکو در حزب چپگرای "اسمر-سوسیال دموکراسی" است. سال گذشته هزاران تن از مردم اسلواکی دست به تظاهرات زدند و خواستار برکناری کالیناک به دلیل رسوایی فساد شدند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 363792 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟