لودریان در تهران

به گزارش گروه سیاسی رکنا، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران بامداد امروز (دوشنبه) وارد تهران شد.

وی قرار است در مدت حضورش در تهران ضمن رایزنی و گفت‌وگو با همتای ایرانی با حسن روحانی رئیس جمهور و علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان دیدار و گفت‌وگو کند.

وزیر خارجه فرانسه بعدازظهر امروز دوشنبه نمایشگاه لوور در تهران را با حضور «ژان لوک مارتینز» رئیس موزه لوور در موزه ملی ایران افتتاح خواهد کرد.

وزیر خارجه فرانسه هشتم اسفند در مسکو و در جمع خبرنگاران از سفرش به تهران خبر داد و گفت: دوشنبه هفته آینده به تهران می‌روم تا با مقامات ایران دیدار و گفت‌و‌گو کنم. بحث با مقامات ایرانی درباره توافق هسته ای وین مهمترین محور سفر من به تهران است.

لو دریان قرار بود در ماه دی به تهران سفر کند که این سفر به تعویق افتاد.

وزارت خارجه فرانسه در آستانه این سفر بیانیه‌ای را منتشر و درباره برجام، برنامه موشکی ایران و نقش منطقه‌ای ایران اعلام نظر کرد.

در این بیانیه ضمن ابراز نگرانی از برنامه موشکی ایران عنوان شد که «برنامه موشکی ایران عاملی برای نگرانی‌های فراوان فرانسه و شرکایش است. این اقدام در راستای قطعنامه 2231 شورای امنیت نیست و عاملی برای بی‌ثباتی در منطقه محسوب می‌شود. ما همچنین مراتب نگرانی خود را در زمینه انتقال موشک به دیگران و کمک به گرو‌ه‌هایی در منطقه اعلام کرده‌ایم. به همین دلیل ما امیدواریم که بتوانیم در مسیری درست با ایران مذاکره کنیم.»

وزارت خارجه فرانسه همچنین به نقش منطقه‌ای ایران اشاره کرد و مدعی شد که «نقشی که ایران در منطقه ایفا می‌کند، پیامدهای بی‌ثبات‌کننده‌ای برای این ناحیه دارد. ما امیدواریم که ایران نقش مثبتی برای حل بحران در خاورمیانه داشته باشد و به حاکمیت کشورها احترام بگذارد. به همین دلیل در کنار دیگر موارد مانند یمن، لبنان و عراق، بحران سوریه و اقدامات بشردوستانه مورد توجه قرار خواهد گرفت.»

در بخش پایانی این بیانیه آمده است: «سفر لودریان به ایران با هدف گسترش روابط بین دو کشور و بر طبق چاچوب سفر روحانی به پاریس در سال 2016 صورت می‌گیرد. ما امیدواریم که که به مذاکره با ایران در همه موارد ادامه دهیم که شامل مسائل فرهنگی، علمی و تبادل افراد میان جامعه ایران و فرانسه می‌شود.این موضوع با توجه به افتتاح نمایشگاه لوور در تهران نشانگر روابط درازمدت روابط فرهنگی ایران و فرانسه است. این نمایشگاه تاریخچه موزه لوور را به نمایش می‌گذارد.»

در همین راستا بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه تأکید کرد: مواضع ایران، در قبال اظهاراتی که گهگاه از زبان برخی از دولتمردان فرانسوی شنیده و یا در رسانه‌ها مطرح می‌شود، بسیار شفاف و روشن است. ایران به‌عنوان قربانی تجاوز Rape هشت‌ساله در جنگ تحمیلی توسط یک دیکتاتوری که با رفتار سبعانه خود برای چند دهه این منطقه حساس را با تنش، ناآرامی و بی ثباتی و جنگ روبرو کرد، تجاربی را آموخت که باید بتواند در حد لازم و متعارف از خودش دفاع کند و آن‌قدر توانمندی لازم را داشته باشد که دیگران هوس تجاوز مجدد به خاک ایران را نداشته باشند.

وی تصریح کرد: هر آنچه در حوزه دفاعی تعقیب می‌کنیم یک سیاست کاملاً دفاعی است و این سیاست دفاعی ما علیه دیگران نخواهد بود، بلکه کاملاً بازدارنده، دفاعی و در خدمت تمامیت ارضی و استقلال Esteghlal و آزادی Freedom جمهوری اسلامی ایران خواهد بود و این سیاست و موضوع بحث موشکی منافاتی با موازین و قطعنامه‌های سازمان ملل نخواهد داشت و ندارد.

قاسمی عنوان کرد: ارتباط دادن بی‌جای این موضوع به سایر موضوعات از جمله برجام، یک موضوع کاملاً انحرافی و بی‌منطق است که توسط معاندان ایران مطرح می‌شود و ما در بحث موشکی و دفاعی، سیاست‌های ملی خود را ادامه خواهیم داد و در این خصوص به عنوان یک کشور مستقل که خواهان صلح و ثبات و امنیت است و تجربه یک جنگ طولانی را از سر گذرانده، از کسی برای چگونگی این سیاست‌ها اجازه نخواهیم گرفت و به هیچ کشور دیگری هم اجازه نخواهیم داد که در این گونه مسائل و سیاست‌های ایران دخالت کند و بخواهد در این گونه موارد سخنی و گفتاری را با جمهوری اسلامی ایران داشته باشد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 363086 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟