به گزارش گروه سیاسی رکنا به نقل از خبرگزاری رویترز، این پرونده کیفری علیه رشیدجون قدریف، دادستان سابق ازبکستان نخستین مورد در هدف قرار دادن یک مقام ارشد دولت سابق این کشور از زمان روی کار آمدن شوکت میرضیایف به عنوان رئیس جمهوری در سال 2016 محسوب می‌شود.

قدریف که اکنون در بازداشت است، برای 15 سال دادستان کل این کشور آسیای میانه بود تا اینکه در سال 2015 به عنوان قاضی Judge دادگاه قانون Law اساسی منصوب شد. وی سال گذشته میلادی از سمتش در دادگاه قانون اساسی کنار رفت.

قدریف که سابق بر این بازپرس کا.گ.ب بوده، در دوران اسلام کریموف، نخستین رئیس جمهوری ازبکستان که از 1989 تا زمان درگذشت در 2016 در قدرت بود، فعالیتش را آغاز کرده بود.

دفتر دادستان کل ازبکستان در بیانیه‌ای بدون اشاره به جزئیات بیشتر درباره اتهامات علیه قدریف اعلام کرد که وی را در 23 فوریه سال جاری میلادی بازداشت کرده‌اند.

دفتر مطبوعاتی دادستان ازبکستان نیز اعلام کرده که نام وکیل قدریف را نمی‌داند و این بدان معناست که نمی‌توان بلافاصله با این وکیل برای اطلاعات بیشتر ارتباط برقرار کرد.

میرضیایف که پیش از رئیس جمهوری، نخست وزیر ازبکستان بود، اصلاحات گسترده را در کشور آغاز کرده است.

ماه گذشته میلادی، وی رستم اینوویاتف، رئیس سرویس امنیتی ازبکستان را اخراج کرد و با این کار دست مقام‌های دولت سابق را از پست‌های ارشد دولتی کوتاه کرد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 360617 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟