وزیر خارجه آمریکا به زودی به بیروت سفر می‌کند

به گزارش گروه سیاسی رکنا، رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا پانزدهم ماه جاری میلادی «فوریه» (26 بهمن) در سفری یک روزه به لبنان می‌رود و با «میشل عون» رئیس‌جمهور، «نبیه بری» رئیس پارلمان، «سعد الحریری» نخست‌وزیر و «جبران باسیل» وزیر خارجه این کشور دیدار خواهد کرد.

بر اساس گزارش روزنامه «الاخبار»، سفر تیلرسون به بیروت در راستای سفر منطقه‌ای او به مصر، اردن و ترکیه به علاوه شرکت در نشست «ائتلاف بین‌المللی ضد تروریسم» در کویت صورت می‌گیرد؛ این نشست قرار است در سیزدهم ماه جاری برگزار شود.

در ادامه این گزارش آمده است که انتخابات پارلمانی لبنان (که قرار است در 16 اردیبهشت 1367 برگزار شود)، تحولات جاری منطقه، مسأله سوریه و پیامدهای آن بر کشورهای همسایه و آوارگان سوری از جمله موضوعاتی است که در سفر تیلرسون مورد بحث قرار خواهد گرفت.

الاخبار به نقل از مراجع دیپلماتیک نوشت بعید نیست که سفر «دیوید ساترفیلد» معاون تیلرسون به لبنان در همین راستا باشد، ساترفیلد سه شنبه (دیروز) وارد بیروت شد. ساترفیلد در صحبت‌های خود با مقامات لبنانی بر مسأله ترسیم مرز دریایی و خشکی میان لبنان و دشمن صهیونیستی متمرکز خواهد شد.

رژیم صهیونیستی دنبال ساخت دیوار امنیتی جدید در مرز با لبنان است. این روزها تنها دیوار حائل منجر به تنش میان لبنان و رژیم صهیونیستی نشده بلکه صحبت‌های «آویگدور لیبرمن» وزیر جنگ اسرائیل، درباره منابع نفتی لبنان نیز از جمله دلیل این تنش‌هاست. این مسائل و رویکرد اخیر دولت آمریکا در قبال حزب الله لبنان بر اهمیت سفر وزیر خارجه آمریکا به بیروت افزوده است.

لیبرمن هفته گذشته طی صحبت‌هایی اعلام کرد: پس از سال 2000 به مرزهای بین‌المللی توافق‌شده بر روی آن بازگشتیم. اما حزب‌الله دست به تحریک‌هایی می‌زند. مثلا ناگهان حزب‌الله به دیواری که در اراضی خودمان در حال ساخت آن هستیم (دیوار حائل در مرز با لبنان)، اعتراض می‌کند. یا اینکه مثلا مناقصه برای بلوک شماره 9 را مطرح کرده‌اند در حالی که این بلوک متعلق به ماست.

«میشل عون» رئیس جمهور و «نبیه بری» رئیس پارلمان لبنان اظهارات لیبرمن را «تهدید» خواندند و گفتند لبنان از حق حاکمیت بر منابع خود برخوردار است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 355646 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟