به گزارش گروه سیاسی رکنا، وی امروز (چهارشنبه) در گفت‌وگو با اسکای نیوز، از مواضع اروپایی‌ها در پیش‌نویس یادشده انتقاد کرد و گفت، چنانچه آن‌ها از مواضع خود دست برندارند، انگلیس باید از مذاکرات برگزیت خارج شود و مسیر 'عدم توافق' را با اتحادیه اروپا در پیش بگیرد.

بر اساس پیش‌نویس یادشده که بخش‌هایی از آن در رسانه‌های انگلیس منتشرشده، آمده است که چنانچه انگلیس به تعهدات خود در رابطه با تسویه صورتحساب برگزیت در مهلت تعیین‌شده عمل نکند، کمیسیون اتحادیه اروپا قادر خواهد بود تا این کشور را از دسترسی به مزایای بازار Store مشترک اتحادیه اروپا در دوره انتقالی پسا برگزیت محدود کند.

این سند همچنین خاطرنشان می‌سازد که از 30م مارس 2019 (10م فروردین 1398) تا 31م دسامبر 2020 (11م دی 1399) انگلیس بدون اینکه هیچ نقشی در نهادهای تصمیم‌گیری اروپایی داشته باشد بایستی از قوانین این نهاد تبعیت کند. بر این اساس از 30م مارس 2019 میلادی پارلمان و بانک مرکزی انگلیس عضوی از نهادهای اروپا نخواهد بود و مقامات انگلیسی تنها بصورت موردی درصورتی‌که حضور آن‌ها به نفع منافع اروپا باشد در نشست‌های اروپایی شرکت خواهند کرد.

یکی از بندهای جنجالی این سند حاکی از آن است که هرچند انگلیس پس از خروج از اتحادیه قادر به توافق تجاری با سایر کشورهای جهان است اما در دوره انتقالی پسا برگزیت قادر به عملی ساختن آن نخواهد بود.

در همین حال یک سخنگوی وزارت برگزیت گفت: پیش‌نویس اتحادیه اروپا که بتازگی منتشرشده نشان‌دهنده موضع آن‌ها در رابطه با خروج انگلیس از اتحادیه اروپا است. وزیر برگزیت نیز ماه گذشته مواضع لندن را بیان کرد و مجموع این مسائل بستری مناسبی برای مذاکرات برگزیت در رابطه با دوره اجرایی (دوره انتقالی پسا برگزیت) به شمار می‌رود که از هفته جاری آغازشده تا پیش از نشست سران اروپا در ماه مارس به نتیجه برسد.

هر چند انگلیس در آذرماه گذشته، پس از پایان مرحله اول مذاکرات برگزیت پذیرفت که در حدود دو سال پس از خروج رسمی از اتحادیه اروپا، از قوانین این نهاد تبعیت کند اما مقام‌های این کشور اجرای قوانین جدید اروپایی را در این دوره، برنمی‌تابند.

بوریس جانسون وزیر امور خارجه انگلیس بارها نسبت به عدم پذیرش قوانین جدید اتحادیه اروپا در دوره انتقالی پسا برگزیت هشدار داده و گفته است که پذیرش قوانین جدید 'خط قرمز' دولت خواهد بود.

روز گذشته نیز روزنامه دیلی تلگراف سندی را افشا کرد که بر اساس آن انگلیس در دوره انتقالی پسا برگزیت، برخلاف خواست دولت این کشور مجبور به پذیرش 37 قانون Law جدید اتحادیه اروپا خواهد بود و قدرت سرپیچی از آن را ندارد.

این اسناد بخشی از چالش بزرگ‌تری است که انگلیس در جریان خروج از اتحادیه اروپا با آن مواجه می‌باشد.

جینه آیدی عضو ارشد کارزار 'انگلیس را از اتحادیه اروپا خارج کنید' امروز چهارشنبه در گفت‌وگو با اسکای نیوز بیان داشت: درحالی‌که هنوز دوره انتقالی پسا برگزیت آغاز نشده، اتحادیه اروپا در حال توطئه‌چینی است تا اگر قوانین آن‌ها را نپذیریم، انگلیس را تحریم کند. این مساله توهین به تمام آن‌هایی است که به خروج از اتحادیه اروپا رای داده و بکلی انگلیس محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: اگر اتحادیه اروپا دست از تهدیدهای خود برندارد انگلیس بایستی آمادگی داشته باشد که از مذاکرات برگزیت خارج شود.

با این‌ حال چوک اومانا یک عضو ارشد کارزار 'طرفدار رابطه آزاد انگلیس و اتحادیه اروپا' به اسکای نیوز گفته است: پیش‌نویس درز پیدا کرده حاکی از آن است که با خروج از اتحادیه اروپا یک گام بیشتر به سمت پرتگاه نزدیک می‌شویم.

وی افزود: دوره انتقالی بیشتر شبیه به پلی است که از ما می‌خواهند چشم‌بسته روی آن راه برویم. بنابراین تا زمانی که ندانیم راهی کجا هستیم نبایستی اتحادیه اروپا را ترک کنیم.

مرحله دوم مذاکرات برگزیت در سطح کارشناسی از دیروز (سه‌شنبه) میان نمایندگانی از انگلیس و اتحادیه اروپا در بروکسل آغازشده است. وزیر برگزیت انگلیس و میشل بارنیه مذاکره‌کننده ارشد برگزیت از سوی اتحادیه اروپا روز جمعه قرار است گزارشی را در رابطه با پیشرفت‌های صورت گرفته در این دور از مذاکرات ارائه کنند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 355623 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟