به گزارش رکنا به نقل سپاه نیوز ، بیستم بهمن ماه سالروز یکی از بزرگ ترین و اعجاب آورترین عملیات های دوران دفاع مقدس است، عملیاتی ناممکن که پس از چند روز با رشادت و ایثارگری و حماسه سازی رزمندگان اسلام به اهداف خود دست یافت و با نصرت الهی و جانفشانی رزمندگان فتح فاو ممکن شد. به تحقیق مهم‌ترین عوامل پیروزی این عملیات را در کنار طراحی آن، اقدامات گسترده و دقیق حفاظت اطلاعات و اجرای دقیق عملیات فریب است؛ از این رو روز اجرای این عملیات، «روز حفاظت اطلاعات» در سپاه نامگذاری شده است.

سردار حسن امامی یکی از معاونان سازمان حفاظت اطلاعات در خصوص نامگذاری روز حفاظت اطلاعات سپاه گفت : با گرامیداشت ایام‌الله دهه فجر و تسلیت شهادت حضرت زهرا(س) ،بنا به دلایلی و با پیشنهاد سازمان حفاظت اطلاعات و تصویب فرمانده محترم کل سپاه از چند سال گذشته روز بیستم بهمن ماه ، روز حفاظت اطلاعات در سپاه نامگذاری شده است.

وی افزود: در مجموع، سازمان حفاظت اطلاعات توانسته با بهره از تجربه بیش از سه دهه و با همه ظرفیت‌های خود یک مجموعه توانمند و هوشمند داشته باشد. در مقابله با تهدیدات و آسیب‌هایی که امروز متوجه سپاه است، پنجه در پنجه سرویس‌های اطلاعاتی بزرگ جهان، از جمله سیا و موساد و برخی سرویس‌های دیگر که اهداف خاصی را در کشور و سپاه دنبال می‌کنند، انداخته‌ایم و در مقابل اهداف و مقاصد شومی که آنها چه از حیث عامل‌گیری و چه جمع‌آوری اطلاعات و چه رخنه و نفوذ نسبت به سپاه داشته‌اند، ناکام‌شان کرده‌ایم.

سردار امامی در خصوص عمده ترین تهدیدها ی سرویس های بیگانه ، گفت : ما از طریق عوامل بیرونی مورد تهدید قرار می‌گیریم. عمده‌ترین تهدیدات هم تلاش سرویس‌ها در عامل‌گیری، جذب، نفوذ و جمع‌آوری اطلاعات از بخش‌های حساس نیروهای مسلح و سپاه است. حتی فعالیت‌های سرویس‌های منطقه‌ای که عوامل و پیمانکار سرویس‌های اصلی هستند هم همین مسئله است که در حوزه‌های حساس، مراکز پژوهشی، نیروی هوافضا و قدس و برخی مراکز دیگر به دنبال جمع‌آوری اطلاعات، عامل‌گیری و جذب و نفوذ هستند. در رصد و اقدامات مقابله‌ای که امروز دنبال می‌کنیم، فقط سپاه را در داخل رصد نمی‌کنیم؛ بلکه فراتر از مجموعه‌های خود و در داخل و خارج از مرزها هم فعالیت‌های دشمن نسبت به سپاه را رصد می‌کنیم و اقدامات مقابله‌ای و تهاجمی انجام می‌دهیم.

آسیبی که امروز خیلی باید برای آن فکر کرد و چاره اندیشید، تضعیف باورهای دینی و اعتقادی است. دشمن امروز می‌خواهد باورهای ما را نسبت به اسلام، انقلاب و کارآمدی نظام تضعیف کند و اگر این کار را در حوزه خودی و بین نیروهای ارزشی انجام بدهد، می‌توانیم بگوییم هدف دشمن محقق شده است.

وی درباره مسئله نفوذ اظهار کرد : رهبر معظم انقلاب روی مسئله نفوذ بیشتر پس از برجام تأکید داشتند؛ اما نفوذ همواره مسئله ما بوده و دشمن این برنامه را داشته است؛ اما الآن مسئله در حوزه نفوذ بیشتر جریانی است. نفوذ فردی و رخنه همیشه در دستور کار دشمن بوده و ما باید نگران نفوذ جریانی باشیم؛ ما که در سپاه صیانت‌کننده هستیم، روی این مسئله حساسیم. سازمان در حوزه‌های گوناگون رصد و مراقبت می‌کند. یکی از حوزه‌ها، حوزه گزینش و جذب است و ورودی‌ها را مراقبت می‌کنیم. در حوزه‌های مراکز علمی‌ـ پژوهشی نیز مسئله نفوذ را جدی گرفته و اقدامات پیشگیرانه و مقابله‌ای را پیگیری می‌کنیم. با رصد و اقدامات در حال اجرا با استفاده از همه ظرفیت‌ها مانع رسیدن دشمن به اهدافش بوده و خواهیم بود.

سردارامامی درخصوص صیانت از اطلاعات طبقه بندی شده گفت : چارچوب‌ها و قواعدی که برای صیانت از اطلاعات سپاه ترسیم شده، محدودکننده و دست‌وپاگیر نیست. برخی دوستان احساس می‌کنند محدودیت و ملاحظات مانع کار می‌شود؛ اما باید باور داشته باشیم که اطلاعات ما برای دشمن ارزشمند است، گاهی این را فراموش می‌کنیم و باور نمی‌کنیم سرویس‌های اطلاعاتی دشمن حرص و ولع شدید برای کسب بخشی از این اطلاعات دارد؛ از این رو باید به این باور برسیم که این اطلاعات برای دشمن بیش از تصور ما ارزشمند است .

وی افزود : هماهنگی‌های داخلی و تعاملات با حفاظت اطلاعات لازم است و باید برای مراقبت از اطلاعات به شکلی که در حالت حداقلی، دشمن نتواند به راحتی به اطلاعات ما دست پیدا کند، تلاش کنیم. شاید دشمن در برخی بخش‌ها اطلاعات ما را به دست بیاورد، اما نه به راحتی. برای دشمن زحمت و دردسر و فریب و مشغول‌سازی ایجاد کنیم. این در سایه باور و همدلی بین مجموعه‌های حفاظتی و مجموعه‌هایی که با اطلاعات و اخبار سروکار دارند، میسر می‌شود.

وی در بحث پیشگیری اظهار کرد : اساساً یکی از مأموریت‌های سازمان‌های حفاظت اطلاعات مسئله پیشگیری است؛ به ویژه در سپاه، در اساسنامه سازمان حفاظت سپاه مصوب فرمانده معظم کل قوا اصلی‌ترین مأموریت سازمان، امر پیش‌بینی و پیشگیری قید شده است و همه تلاش‌های ما اساساً در درجه اول به منظور این است که از سپاه مراقبت کنیم. بازوی نیروهای مسلح هستیم و با مجموعه اقدامات باید حصاری را پیرامون مجموعه ایجاد کنیم تا دشمن نتواند به این مجموعه رسوخ پیدا کند. توجیه نیروها و آحاد فرماندهان در این زمینه و آگاه‌سازی در حوزه دانش حفاظتی و ارتقای آن و رصد دقیق و هوشمندانه در همه ابعاد پنهان و آشکار برای تحقق این پیشگیری لازم بوده و امر بسیار مهمی است. رهبر معظم انقلاب فرموده‌اند، من به پیشگیری اهمیت بیشتر می‌دهم و پیشگیری مقدم بر پیگیری است. اساساً باید کاری کنیم که این ویروس و بیماری در مجموعه ما رسوخ و گسترش پیدا نکند؛ از این رو سازمان حفاظت اطلاعات در ابعاد گوناگون در این حوزه کار می‌کند، چه در رصد، چه توجیه، آگاه‌سازی، تبیین و پیاده‌سازی اقدامات حفاظتی در اهداف مرجع در مجموعه‌های سپاه. این امر در طول سال جاری است.

اگر پیشگیری مطلوب حاصل شود، دشمن در رسیدن به اهداف در سپاه ناکام خواهد بود و صیانت و سالم‌سازی محقق شده است.

وی در ادامه در خصوص فضای مجازی اظهار کرد : فضای مجازی به نوعی فرصت و تهدید است. فرصت‌ها را باید خوب بشناسیم و سواد و علم بهره‌گیری را پیدا کنیم و مضرات مفسده‌ها را هم باید در کنار تهدیدات ببینیم؛ اما برخی اوقات بین اینها تمیز داده نمی‌شود و اگر حفاظت دستورالعملی صادر می‌کند، پشتوانه مراجع بالادستی را دارد و عمدتاً به دلیل تهدیدات این فضا است؛ از این رو در مأموریت‌ها و اماکن سپاه نباید استفاده شود. به هر حال چه قبول کنیم و چه نکنیم، این تهدیدات وجود دارد. استفاده از گوشی هوشمند در مکان‌ها و مأموریت‌ها ممنوع است؛ از این رو عزیزان به این تمهیدات توجه داشته باشند. به دلیل همین بی‌توجهی و غفلت‌ها چه خسارت‌ها و چه مشکلاتی برای برخی از همکاران ما در مأموریت‌ها اتفاق افتاده که جای بیان آن نیست. اگر این تهدیدات را خوب بشناسیم، می‌توانیم از آن به مثابه فرصت استفاده کنیم، مانند یک سیل که اگر آماده نباشیم، ویرانگر است و اگر آماده باشیم، با مهار آن می‌توانیم آبادی را به ارمغان بیاوریم.

سرویس‌دهنده مرکزی تبادل اطلاعات در فضای شبکه‌های اجتماعی در اختیار دشمن است؛ یعنی اطلاعات شما در اختیار دشمن است و دشمن این را به همین دلیل برای ما به طور رایگان فراهم کرده است. پشت همه این خدمات سرویس‌های جاسوسی هستند؛ اما خود سرویس‌های صاحب اینها از این امکانات برای کارهای خود استفاده نمی‌کنند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 355615 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟