به گزارش گروه سیاسی رکنا، ارتش عراق طی بیانیه‌ای از آغاز عملیات نظامی صبح امروز (چهارشنبه 7 فوریه) در مناطقی در شرق استان «صلاح‌الدین» و در نزدیکی کرکوک خبر داد.

به نوشته خبرگزاری روسی «اسپوتنیک»، در این بیانیه آمده است: 8 تیپ نظامی از نیروهای «الحشد الشعبی»، ارتش، واکنش سریع و فرماندهی عملیات «صلاح الدین» با پشتیبانی نیروی هوایی عراق از صبح امروز عملیاتی را برای تامین امنیت و پاکسازی مناطق شرقی شهرستان «طوز‌خورماتو» آغاز کرده‌اند.

بر اساس این بیانیه، نیروهای مذکور از 5 محور از شمال و جنوب این شهرستان این عملیات را آغاز کردند و هدف از این عملیات، نابودی گروه‌های غیرقانونی و بقایای داعش، پایان دادن به حملات خشونت‌بار علیه طوزخورماتو و تامین امنیت جاده ارتباطی میان بغداد و کرکوک به طور کامل است.

به نوشته پایگاه خبری «دجلة»؛ نیروی واکنش سریع عراق نیز طی بیانیه‌ای اعلام کرد که صبح امروز این عملیات برای پاکسازی کوه‌ها و تپه‌های شرق استان صلاح‌الدین آغاز شده است و تاکنون روستاهای «بلکاله الساده» و «بلکالة الکبری» و «بلکالة السالم» و کوه «شیخ میدان» و چندین تپه آزاد شده‌اند.

در ادامه بیانیه مذکور آمده است: هدف از این عملیات نابودی بقایای داعش ISIS و شکست خوردگان از دست نیروهای مشترک عراقی در کرکوک، صلاح‌الدین، دیالی و الحویجه است.

از سوی دیگر، سرتیپ «ثامر الحسینی» فرماندهی نیروهای واکنش سریع عراق از به دست آمدن اطلاعاتی درباره گروه «الرایات البیض» (پرچمهای سفید) که در این منطقه عملیاتی فعالیت دارند، خبر داد و گفت: پس از شکست داعش در عراق و در مناطق «طوز خورماتو» در شرق استان «صلاح‌الدین» و اعمال قانون Law دولت مرکزی در این منطقه از 16 اکتبر سال 2017 میلادی، سازمان جدیدی تحت عنوان پرچمهای سفید ظهور کرد.

فرماندهی نیروهای واکنش سریع عراق ادامه داد: واقعیت ماجرای این گروه مسلح این است که بقایای داعش، القاعده و سایر گروه‌های تروریستی مشابه با شماری از جدایی‌طلبان مخالف شرایط جاری در مناطق مورد منازعه متحد شدند و این گروه را تشکیل دادند.

وی درباره این جدایی‌طلبان توضیح داد: این افراد، تحت تعقیب نیروهای کردی آسایش و پیشمرگه نیز هستند و ضرورت ایجاب کرده که با تروریست‌ها متحد شوند و گروه پرچمهای سفید را تشکیل دهند تا در منطقه‌ای کوهستانی پناه گیرند. شرایط جغرافیایی منطقه نیز به نفع آنهاست و دسترسی به آنها دشوار است اما امروز عملیات نظامی ویژه‌ای برای پاکسازی کامل این منطقه آغاز شده است.

اما خبرگزاری رویترز اعلام کرد که ارتش عراق، عملیات نظامی مذکور را برای تقویت کنترلش بر منطقه واقع در نزدیکی مرزهای ایران که قرار است از آن برای انتقال نفت عراق استفاده شود، آغاز کرده است. به ویژه که مقامات مسئول عراقی چندین‌بار در دسامبر سال گذشته از برنامه‌ریزی برای انتقال نفت خام از کرکوک با کامیون به پالایشگاه نفتی استان کرمانشاه در ایران خبر داده بودند.

رویترز در ادامه ادعا کرد: بر اساس این گزارش، قرار بود، محموله‌های نفتی از هفته پیش عازم این پالایشگاه شوند اما مقامات مسئول نفتی، از توضیح درباره عدم انتقال نفت یا تاخیر در این روند پرهیز می‌کنند و تنها می‌گویند که به دلایل فنی این طرح هنوز اجرایی نشده است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 355609 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟