به گزارش گروه سیاسی رکنا، گروه رسانه‌ای «الاعلام الحربی» لبنان نزدیک به حزب‌الله، از طریق یک ویدئو به اظهارات «آویگدور لیبرمن» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی درباره بلوک نفتی شماره ۹ در آب‌های منطقه‌ای لبنان، پاسخ داد.

عنوان ویدئو این است: «صهیونیست‌ها! تأسیساتتان را خواهیم زد»؛ این، جمله معروف سید حسن نصرالله دبیر کل حزب‌الله لبنان است که در پنجمین سالروز پیروزی مقاومت در جنگ ۳۳ روزه سال ۲۰۰۶ در واکنش به تهدید‌های رژیم صهیونیستی بیان شد.

در این ویدئو، تأسیسات نفتی که رژیم صهیونیستی آن را در دریای مدیترانه اداره می‌کند، به تصویر کشیده شده و در خلال آن موشک‌های حزب‌الله و شعاع بُرد آن در ساحل مدیترانه نشان داده می‌شود تا دلیلی بر قدرت این جنبش برای هدف قرار دادن تأسیسات نفتی و گازی اسرائیل باشد.

نصرالله در این ویدئو می‌گوید: «هر کس به تأسیسات نفت و گاز لبنان در آب‌های منطقه‌ای [لبنان]صدمه‌ای بزند، تأسیساتش صدمه خواهد دید و او [اسرائیل]می‌داند که لبنان از پس این کار بر می‌آید».

لیبرمن وزیر جنگ اسرائیل هفته گذشته مدعی شد: «بلوک گازی شماره ۹ متعلق به ماست، اما لبنان می‌خواهد آن را به مناقصه بگذارد».

لیبرمن مدعی شد: پس از سال ۲۰۰۰ به مرز‌های بین‌المللی توافق‌شده، بازگشتیم. اما حزب‌الله دست به تحریک‌هایی می‌زند. مثلا ناگهان حزب‌الله به دیواری که در اراضی خودمان در حال ساخت آن هستیم (دیوار حائل در مرز با لبنان)، اعتراض می‌کند. یا اینکه مثلا مناقصه برای بلوک شماره ۹ را مطرح کرده‌اند در حالی که این بلوک متعلق به ماست.

سه بلوک از بلوک‌های شماره ۱، ۸، ۴، ۹، و ۱۰ میادین گازی ساحلی لبنان در مرز این کشور و فلسطین اشغالی قرار گرفته است.

این اظهارات وزیر جنگ رژیم صهیونیستی با واکنش تند مقامات لبنانی از جمله «میشل عون» رئیس‌جمهور و «نبیه بری» رئیس پارلمان روبرو شد؛ آن‌ها اعلام کردند صحبت‌های لیبرمن را تهدید می‌دانند و لبنان حق حاکمیت بر آب‌های منطقه‌ای تحت تسلط خود را دارد.

بلوک ۹ کدام است؟

تاریخ بلوک نفتی شماره ۹ به سال ۲۰۰۹ بازمی‌گردد؛ زمانی که یک شرکت آمریکایی میدانی نفتی و گازی در بخش شرقی دریایی مدیترانه به مساحت ۸۳ هزار کیلومتر مربع کشف کرد؛ حوزه نفتی مذکور در آب‌های منطقه‌ای سوریه، لبنان، قبرس و فلسطین اشغالی قرار دارد.

کل مساحت نفتی آب‌های منطقه‌ای لبنان حدود ۲۲ هزار کیلومتر مربع است و مساحتی که با رژیم صهیونیستی بر سر آن منازعه وجود دارد به ۸۵۴ هزار کیلومتر مربع می‌رسد. این مساحت مورد منازعه به ۱۰ منطقه یا بلوک تقسیم شده که بلوک نفتی شماره ۹ یکی از آنهاست.

سهم گاز طبیعی لبنان در این بخش، حدود ۹۶ تریلیون فوت مکعب برآورد شده و این ثروتی است که به لبنان در کاستن از بدهی عمومی‌اش که اخیرا به ۷۷ میلیارد دلار رسیده بود، کمک می‌کند؛ این بدهی عمومی سالانه از بالاترین مقادیر آن در سال است.

در ژانویه (ماه گذشته) لبنان پس از بازگشایی پنج بلوک نفتی به شماره‌های ۱، ۴، ۸، ۹، ۱۰، اولین دور صدور مجوز برای نفت و گاز را از طریق مناقصه با قابلیت تمدید پنج ساله را آغاز کرد.

اعلام مناقصه (از طرف لبنان) برای شرکت‌های بین‌المللی با هدف سرمایه‌گذاری در بلوک نفتی شماره ۹ منجر به خشم اسرائیل شده، زیرا موقعیت این بلوک درست در مجاورت آب‌های منطقه‌ای فلسطین اشغالی و بسیار حساس است خصوصا اینکه مسأله ۸۵۴ هزار کیلومتر مربعی که در آب‌های دو طرف مورد منازعه است هنوز حل نشده است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 355309 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟