سید عباس صالحی صبح امروز در هشتمین جلسه کمیسیون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات با تاکید بر این مطلب، افزود: این قانون Law رابطه قابل توجهی با کارآمدی نظام جمهوری اسلامی دارد و مجلس شورای اسلامی نیز از همین رو و با توجه به این رابطه وثیق و عمیق این قانون با کارآمدی نظام آن را تصویب کرده است.

 وی ادامه داد: قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات منجر به کاهش تبعیض و فساد می شود. جامعه ما و دیگر جوامع نسبت به تبعیض و فساد اطلاعاتی آزرده می‌شوند و این قانون در کارآمدی سیستم اجتماعی و کاهش نارضایتی نسبت به رانت‌های اطلاعاتی نقش به سزایی دارد.

رئیس کمیسیون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات افزود: عدالت در دسترسی به اطلاعات باعث می‌شود مردم احساس کنند انحصار اطلاعاتی وجود ندارد و استفاده حداکثری از اطلاعات مختص عده خاصی نیست و همگان نسبت به دسترسی به اطلاعات یکسان هستند.

صالحی ادامه داد: مردم باید بدانند که اطلاعات یکسان به دست آن‌ها می‌رسد و قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات یکی از زمینه‌های این امر است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: این قانون همچنین منجر به حسن تعامل مسئولان و مردم می‌شود. این قانون شاهراهی برای رابطه صریح و سریع مردم و مسئولان است.

در بخشی از این جلسه حسین انتظامی دبیرکمیسیون با اشاره به وضعیت پیوستن دستگاه ها به سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات، گفت: با احتساب شهرداری‌ها بیش از هزار دستگاه مشمول پیوستن به این سامانه هستند.

وی تصریح کرد: بیش از ١٧٠ دستگاه تاکنون به این سامانه پیوسته اند و دستگاه‌ها در هر سه سطح اصلی و سازمان‌ها و موسسات تابعه در صورتی که مشمول قانون باشند باید به این سامانه بپیوندند.

انتظامی ادامه داد: اطلاع‌رسانی، آموزش برای کارگزاران و مخاطبان و سه سطح مدیران عالی دستگاه‌ها، کارشناسان و مردم برای بارگذاری اطلاعات و دسترسی مردم به آن‌ها ضروری است.

وی در پایان گفت: امیدواریم روزی فرا برسد که این سامانه نیاز به بارگذاری اطلاعات با توجه به درخواست مردم نداشته باشد و دستگاه‌ها پیش از درخواست مردم تمامی اطلاعات مورد نیاز مردم و اطلاعات عمومی دستگاه ذیربط خود را بارگذاری کنند.

در این جلسه گزارشی از تعداد دستگاه‌های متصل به این سامانه و کمیت و کیفیت پاسخگویی آنها ارایه شد و همچنین روند پاسخگویی به سوالات و چگونگی تقویت مسیر این روند بررسی شد. ساختار گزارش کمیسیون که مطابق ماده ٢٠ قانون هر ساله باید به رییس‌جمهور و مجلس شورای اسلامی تقدیم شود نیز بحث و بررسی شد.

روند تدوین شیوه‌نامه‌های اجرای این قانون نیز از دیگر موضوعات مورد بحث در جلسه کمیسیون بود.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 354791 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟