افزایش فشارها برای کناره‌گیری «ترزا می» از قدرت

به گزارش گروه سیاسی رکنا، یک منبع نزدیک به حامیان مالی حزب محافظه‌کار به روزنامه تایمز گفته است در جریان نشستی که هفته گذشته برگزار شد اکثر حامیان این حزب خواستار استعفای ترزا می از قدرت شده‌اند. او دراین‌باره اظهار داشت که حتی حامیان وفادار به حزب محافظه‌کار نیز از مدیریت ترزا می ناراضی هستند.

در همین حال طرفداران برگزیت و حامیان ماندن در اتحادیه اروپا ازحزب محافظه‌کار نیز طی روزهای اخیر به‌صف مخالفان«ترزا می»پیوسته و خواستار کناره‌گیری او از قدرت شده‌اند.

یک منبع نزدیک به'گروه تحقیقاتی طرفداران برگزیت' متشکل از نمایندگان حزب محافظه‌کار به تایمز گفته است که شانس ماندگاری ترزا می تا پایان دوره‌اش 'پنجاه‌ - پنجاه' است.

وی تصریح کرد: 'هیچ‌کس طرفدار او نیست اما هنوز توطئه‌ای برای برکناری وی شکل نگرفته است.'

درهمین حال طرح روزگذشته اتحادیه اروپا برای تمدید دوره انتقالی پسا برگزیت ابعاد تازه‌ای را به چالش ماندگاری ترزا می درقدرت اضافه کرده است.

میشل بارنیه مذاکره‌کننده ارشد برگزیت از سوی اتحادیه اروپا روز گذشته خواستار تمدید دوره انتقالی تااواخر سال 2021شد وبر این اساس انگلیس بایستی به قوانین نهادهای اروپایی متعهد باشد.

این در حالی است که منابع انگلیسی پیشتر گزارش داده بودند که دوره انتقالی این کشور پس از خروج رسمی از اتحادیه اروپا در ماه مارس 2019 تا سال 2020 خاتمه خواهد یافت.

یک دیپلمات اروپایی درگفت‌وگو با تایمزگفته است: 'ما شاهد آشفتگی وضعیت در انگلستان هستیم. اوضاع به‌هم‌ریخته و شاید نیاز به زمان داشته باشیم.'

همچنین افشای یک سند محرمانه دولتی مبنی بر تضعیف جایگاه اقتصادی انگلیس در دوره پسا برگزیت که امروز در رسانه‌های این کشور منتشر شد به معادله کناره‌گیری ترزا می ازنخست وزیری اضافه‌شده است.

این سند حاکی از آن است که بر اساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته، رشد اقتصادی انگلیس در چارچوب توافق تجارت آزاد با اتحادیه اروپادر 15 سال آینده 5 درصد کمتر خواهد بود.

براساس این گزارش، بازگشت انگلیس به مقررات سازمان تجارت جهانی نیز سبب خواهد شد تا رشد اقتصادی در این بازه زمانی، 8 درصد کمتر پیش‌بینی شود؛ عضویت انگلیس در بازار Store مشترک اتحادیه اروپا به‌عنوان یک کشور خارجی نیز سبب کاهش 2 درصدی رشد اقتصادی این کشور خواهد شد.

رسانه‌های انگلیسی ترزا می را متهم می‌کنند که او راهبرد مشخصی را در رابطه با خروج کشورش از اتحادیه اروپا ندارد.

درگزارشی که امروز برخی رسانه‌ها منتشر کرده‌اند آمده است که در جریان ملاقات صدراعظم آلمان و نخست‌وزیر انگلیس در نشست هفته گذشته داووس سوئیس، ترزا می از مرکل خواسته تا درباره برگزیت پیشنهادی را مطرح سازد. مرکل گفته است که او بایستی موضع خود را برای اروپا مشخص کند اما ترزا می پاسخی برای ارائه نداشته است.

با این ‌وجود، کهنه‌کاران حزب محافظه‌کار از نمایندگان این حزب خواسته‌اند تا در آستانه برگزاری مرحله دوم مذاکرات برگزیت، طرح تغییر ترزا می را مطرح نکنند.

جان ویتینگدیل وزیر پیشین فرهنگ انگلیس روز گذشته طی اظهاراتی با تأکید بر ضرورت کناره‌گیری ترزا می از قدرت بیان داشت: اما بایستی به او این فرصت داده شود تا بهترین توافق ممکن را با اتحادیه اروپا به دست آورد و پس‌ازآن بحث رهبری حزب مطرح شود.

همچنین یک عضو دولت انگلیس نیز بیان داشت: او تا اکتبر فرصت دارد. در آن زمان چارچوب توافق با اتحادیه اروپا مشخص و از سوی اروپا به تصویب می‌رسد و زمان مناسبی برای تغییر او خواهد بود.

ضعف در عملکرد ترزا می در کنار تأثیر احتمالی آن بر انتخابات محلی انگلیس در بهار آینده سووالات جدی را برای نمایندگان حزب محافظه‌کار در رابطه با ادامه حضور او در قدرت ایجاد کرده است.

بر اساس گزارش‌های منتشرشده، تاکنون 40 نماینده طی نامه‌ای به کمیته 1922 حزب محافظه‌کار که متشکل از کهنه‌کاران این حزب می‌باشد طرح کناره‌گیری ترزا می از قدرت را مطرح کرده‌اند. بر اساس پروتکل‌های حزبی، اگر 48 نماینده این حزب از طرح برکناری ترزا می حمایت کنند، انتخابات درون‌حزبی آغاز خواهد شد.

شمار دیگری ازنمایندگان حزب محافظه‌کار اعلام آمادگی کرده‌اند که اگر این حزب در انتخابات بهار آینده با شکست مواجه شود به‌صف مخالفان «ترزا می» پیوسته و رسماً خواستار کناره‌گیری او از قدرت خواهد شد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 352596 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟