سعودی‌ها حاضر نیستند سهم دیگران را در منطقه تحمل کنند

به گزارش گروه سیاسی رکنا، امیر عبداللهیان دستیار ویژه رییس مجلس شورای اسلامی در امور بین‌الملل و مدیرکل امور بین‌االملل در مجلس در برنامه ذره‌بین رادیو تهران در باب بررسی موضع‌گیری‌های ترامپ Trump در خصوص برجام و مهلت ۱۲۰ روزه وی در این باره، توضیح داد: من معتقدم عهدشکنی در خصوص برجام از زمان اوباما آغاز شد. اگر امروز هیلاری کلینتون رییس‌جمهور آمریکا بود شاید روش در این باره متفاوت بود ولی عهدشکنی آمریکایی‌ها در خصوص برجام تغییری نمی‌کرد.

وی افزود:‌ باید توجه کرد که ترامپ در عرصه سیاست تازه به دوران رسیده است و یک بیزینسمن است که به سیاست به عنوان کالا نگاه می‌کند پس با این نتیجه این رفتارهای ترامپ رفتارهای قابل پیش‌بینی بوده است. وی نمی‌تواند سود و زیان موضوع را به خوبی تشخیص دهد. اقداماتی که در خصوص برجام انجام می‌دهد خود آمریکا و همچنین برای ما و برخی متحدین آنها مشکلاتی را ایجاد می‌کند.

دستیار ویژه رییس مجلس ادامه داد: این بدعهدی آثار خود را در تمام رفتارهای بین‌المللی و سیاسی آمریکا بر جای خواهد گذاشت. ادامه تحریم‌های ایران برای تیم دموکرات هزینه‌بردار بود و برای ما هم خیلی از فرصت‌ها از بین برده بود. گام‌هایی را هم که آمریکایی‌ها در این ۱۲۰ روز آینده بر می‌دارند اینگونه است که تلاش می‌کنند تا به یک اجماع با برخی متحدین اروپایی خود برسند. آمریکایی‌ها می‌دانند در خصوص موضوع هسته‌ای نمی‌توانند به یک اجماع مجدد با اروپا بازگردند اما تلاش می‌کنند در موضوعات دیگر این اجماع را ایجاد کنند.

عبداللهیان تصریح کرد: مطلع شدم که سفیر آمریکا در سازمان ملل در حال ترتیب دادن جلسه‌ای در واشنگتن است که دوباره آهن پاره‌های موشک ادعای پرتاب شده از سوی حوثی‌ها به ریاض را به نمایش بگذارد و تلاش کند با این حرکت‌ها در بحث موشکی ایران اجماع کند و تلاش می‌کند نفوذ سازنده ایران را در منطقه زیر سوال ببرد. ایجاد اجماع در سطح ممکن برای آمریکا در موضوعات غیرهسته‌ای می‌تواند قابل پیش‌بینی باشد. نگاه آمریکا و اروپا به صورت کلی در خصوص توان هسته‌ای، موشکی و توان دفاعی ما نقاط مشترک زیادی دارد.

وی در خصوص موضع آمریکایی‌ها درباره برجام، بیان کرد: اروپایی‌ها در امضای برجام منافعی را برای خود تعریف کردند. آنها تمایل ندارند منافعی که قرار است از برجام عایدشان شود از دست برود. اروپایی‌ها سعی می‌کنند با همان روش‌های نرم اروپایی خود برجام خود را در یک سطحی حفظ کنند. هر جا احساس کنند در خصوص برجام توان ایران در حال افزایش است در وجوه مشترک با آمریکا همکاری می‌کنند. ممکن است در اروپا کشورهایی باشند که یا خیلی دیر به روند مورد نظر آمریکا بپیوندند و یا هرگز به آن روند نپیوندند همچنان فرصت برای دستگاه دیپلماسی ما وجود دارد که مانع این شویم که اروپا با آمریکا در موضوعات مورد نظر خود علیه جمهوری اسلامی ایران به اجماع برسند.

عبداللهیان ادامه داد: ما می‌توانیم شکافی که بین آنهاست را به عنوان یک فرصت تلقی کنیم اما اینکه بخواهیم ماندن اروپا را در کنار برجام بزرگنمایی کنیم واقع‌بینانه نیست.

دستیار ویژه رییس مجلس با تاکید بر اینکه هیچگونه انعطاف، مذاکره، تعدیل و اصلاح در برجام صورت نخواهد گرفت، تصریح کرد: این استراتژیی که جمهوری اسلامی ایران در این خصوص اتخاذ کرده یک استراتژی دقیق است. پذیرفتن برای مذاکره دوباره در خصوص برجام نه تنها کمکی نمی‌کند بلکه باعث می‌شود که زمان و فرصت را از دست بدهیم. اجرای برجام اگر از سوی طرف مقابل با صداقت انجام می‌شد می‌توانست منافع طرفین را بهتر حفظ کند.

عبداللهیان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اظهارنظرهای مقامات بحرین در مورد ایران،‌ گفت: بحرین یک کشوری است که ابتدایی‌ترین اصول دموکراسی را رعایت نمی‌کند. از سال ۱۹۷۱ تاکنون نخست‌وزیر بحرین تغییر نکرده است. یکی از مطالبات مردم بحرین این است که نخست‌وزیر آنها تغییر کند، چگونه یک نخست‌وزیر چهل و چند سال باید باقی بماند؟ دیگر مطالبات آنها این است که پارلمان بتواند وزرا را استیضاح کند و از آنها سوال بپرسد.

وی در ادامه تصریح کرد: به دو دلیل مقامات بحرینی اظهارات سخیفی را در خصوص ایران دارند. یکی اینکه بخشی از سیاست‌گذاری‌ها در بحرین مستقیما در MI۶ انجام می‌شود و انگلیسی‌ها سعی می‌کنند نفوذ خود را در بحرین تقویت کنند. دلیل دیگر این است که عربستان مداخله زیادی در بحرین دارد و به عقیده من بحرین در اشغال نظام عربستان سعودی است. مقامات بحرین به غلط فکر می‌کنند اکثریت شیعه مشکل اصلی آنها است و این اکثریت به جمهوری اسلامی ایران نگاه می‌کنند در حالیکه نگاه ما در بحرین نگاه قومی و مذهبی نیست. نگاه ما به کل مردم بحرین است همان‌گونه که می‌گوییم سوریه راه‌حل نظامی ندارد و راه‌حل سیاسی دارد، می‌گوییم که بحرین هم راه‌حل سیاسی دارد.

دستیار ویژه رییس مجلس خاطرنشان کرد: بحرینی‌ها دچار عدم برداشت صحیح از تحولات شده‌اند. به جای اینکه رابطه خود را با مردم خود نزدیک کنند با فرافکنی به جمهوری اسلامی فکر می‌کنند می‌توانند مشکلات‌شان را برطرف کنند.

عبداللهیان در خصوص روابط سرد ایران و عربستان توضیح داد: اینکه می‌گویند روابط ایرانی عربی دچار آسیب شده را قبول ندارم. روابط ما با جهان عرب کاملا صمیمانه است. چهل و شش هیات عالیرتبه پارلمانی کشورهای اسلامی در ایران حضور پیدا کردند. کشورهای مهم عربی و تاثیرگذاری بودند. اگر می‌گوییم مشکلات، باید بگوییم مشکلات عربستان سعودی با ایران. عربستان سعودی یک نظام سنتی است که سال‌هاست یک خاندان حاکم آن بودند که سعی کردند به جای اینکه مشروعیت خود را از مردم بگیرند از آمریکا بگیرند. روابط عربستان سعودی همیشه حتی قبل از انقلاب با رقابت‌های جدی روبرو بوده،‌ وقتی صدام به ایران حمله کرد بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار به صدام کمک کردند.

وی با تاکید بر اینکه سعودی‌ها درک صحیحی از تحولات ندارند، بیان کرد: برخورد سعودی‌ها با عراق جدید چگونه است؟ یک برخورد مبتنی بر حمایت گروه‌های تروریستی برای ناامن کردن عراق بود. سعودی‌ها تا این لحظه نتوانستند واقعی به نام عراق را درک کنند. سیاست آنها همیشه تابع سیاست‌های آمریکا بوده و برای آمریکا هم نفت آنها مهم بوده ست.

عبداللهیان در پایان گفت: آقای روحانی در دوره قبل ریاست‌جمهوری از باز شدن صفحه جدیدی در روابط ریاض و تهران استقبال کرد. چند ماه بعد سفری به عربستان انجام دادم و با آقای سعود الفیصل انجام دادم و قرار شد سه روز بعد آقای ظریف در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک با سعود الفیصل ملاقات کند. این ملاقات صمیمانه انجام شد ولی ۲۰ دقیقه بعد در کنفرانس خبری سعود الفیصل بدترین اتهامات را به جمهوری اسلامی ایران وارد کرد. دلیل این تناقض‌ها این است که بخش زیادی از مذاکرات ما مساله منطقه بود و سعودی‌ها در موضوع منطقه تمامیت‌خواه هستند و حاضر نیستند سهم دیگران را در منطقه تحمل کنند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 352323 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟