کلیات بودجه 97 در صحن مجلس رد شد

به گزارش گروه سیاسی رکنا، از مجموع 216 نماینده حاضر در جلسه روز گذشته مجلس، 83 رای موافق، 120 رای مخالف و 9 رای ممتنع به گلدان‎های رای ریخته شد تا تصمیم گیری مجلس دهم درباره لایحه بودجه 97 در تاریخ ثبت شود.

علی لاریجانی پس از قرائت این آرا، اعلام کرد که کلیات لایحه بودجه 97 تصویب نشده و این لایحه به کمیسیون تلفیق بازگردانده می‎شود تا ظرف 72 ساعت بازنگری شود. به این ترتیب کمیسیون مذکور تا پایان روز چهارشنبه 11 بهمن ماه فرصت دارد به بررسی لایحه بودجه 97 بپردازد.

نمایندگان در جلسه علنی روز شنبه مجلس بار دیگر به بررسی کلیات لایحه بودجه خواهند پرداخت.

در حالی لایحه بودجه 97 برای دومین بار راهی کمیسیون تلفیق شد که محمدباقر نوبخت رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی و معاون رئیس جمهور، این کار را اتلاف 72 ساعت وقت می دانست.

علاوه بر این علی اصغر یوسف‎نژاد سخنگوی کمیسیون تلفیق نیز که پس از سخنان نمایندگان مخالف و موافق با لایحه بودجه 97 بار دیگر پشت تریبون قرار گرفته بود، خطاب به همکارانش گفت: باید پیام مثبت به جامعه بدهیم. جامعه از ما تعامل و همکاری با دولت را انتظار دارد. در یک ماه گذشته پیام های خوبی از کمیسیون تلفیق به جامعه داده شده است و باید این روند را ادامه دهیم تا به منفعت و مصلحت عمومی برسیم.

به گفته وی صحن علنی مجلس خطاها و آنچه از سوی تلفیق نادیده گرفته شده را می تواند اصلاح می‎کند و نیازی به ارجاع مجدد آن به کمیسیون تلفیق نیست.

وی با طرح این سوال که ملاک سنجش لایحه بودجه چیست؟، به میزان تطابق آن با قوانین بالادستی، نظارت پذیر بودن و شفافیت آن اشاره کرد و گفت: بر اساس آیین نامه داخلی مجلس، اگر کلیات لایحه بودجه رای نیاورد، به کمیسیون تلفیق بازگردانده می شود و مطمئن باشید نتیجه بررسی مجدد آن در تلفیق بهتر از این نخواند بود. همان کاری که در تلفیق می شود انجام داد را در صحن علنی هم می توانیم انجام دهیم.

یوسف‎نژاد با بیان اینکه کمیسیون تلفیق روی شفافیت و انضباط مالی بودجه تاکید داشته است، ادامه داد: چطور دوستان می گویند که این لایحه عملیاتی نیست؟ 100 درصد بودجه استان ها و 34 درصد بودجه ملی، عملیاتی نوشته شده است. اگر همکاران نگران فربه و چاق بودن حجم دولت هستند باید متوجه باشند که در لایحه بودجه 97 به آن اشاره شده است.

وی ابراز امیدواری کرد که نمایندگان به کلیات لایحه بودجه 97 رای دهند تا در بررسی جزئیات به اصلاح آن پرداخته شود.

او به سخنان مخالفان و تاکیدشان بر صرفه جویی هزینه‎ها اشاره کرد و گفت: دقت کنید که در تبصره 13 و ماده 10 و 12 به این موضوع توجه شده است. لطفا ردیف ها و آمار و ارقام را به دقت بنگرید. دیدگاه کمیسیون تلفیق و دولت به سوی عدالت اجتماعی بوده است. پاداش 3500 میلیاردی معلمان نیز موید توجه بودجه به آموزش و پرورش است. اگرچه استحقاق آنها بیش از چیزی است که در اختیارشان قرار می گیرد. اما ما با محدودیت منابع روبرو هستیم و نمی توانیم بیش از این در درآمدها هزینه کنیم.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بر تمرکز بودجه تاکید کرد و افزود: تلاش کردیم که این لایحه واقع بینانه باشد و عملیاتی باشد. علی رغم سخنان برخی مخالفان، در تبصره 18 این لایحه به موضوع اشتغال پرداخته شده است. نگران انحراف بودجه از اسناد بالادستی هم نباشید، این موضوع در کمیسیون تلفیق با دقت بررسی شده است.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 351969 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟