ولایتی: آمریکا با اعزام نیروی نظامی به شرق فرات در پی تجزیه سوریه است

به گزارش گروه سیاسی رکنا، علی اکبر ولایتی مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل امروز (شنبه7بهمن) با "یان کوبیش" نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور عراق دیدار کرد.

ولایتی پس از این دیدار در جمع خبرنگاران درباره جزییات این نشست اظهار داشت: ملاقات بسیار مثبت و سازنده‌ای با نماینده محترم سازمان ملل در امور عراق داشتیم و هر دوی ما نظرات مشترکی درباره عراق داریم.

وی با بیان اینکه ما از تمامیت ارضی عراق حمایت می‌کنیم، عنوان کرد: از اینکه مردم عراق و دولت عراق با اتحاد با یکدیگر و تلاش بسیار ارزشمندی توانستند بر داعش ISIS پیروز شوند و سرزمین خود را از قید تروریست‌های داعش آزاد کنند اظهار رضایت کردیم. هر دو در این دیدار درباره آنچه که در عراق در قضیه کردستان پیش آمد و موجب شد که عراق مجددا تمامیت ارضی خود را در چارچوب قانون Law اساسی به دست بیاورد، اعلام رضایت داشتیم.

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل افزود: هر دوی ما بر این تاکید داشتیم که مردم عراق توانستند یک دموکراسی نمونه جهان به کشورهای عربی عرصه کنند و ادامه آن موجب دموکراتیک شدن در منطقه می‌شود و این مسئله موجب ایجاد آرامش و جلوگیری از مداخله دیگران در امور داخلی عراق و ایجاد آرامش خواهد شود.

ولایتی با اعلام اینکه با هر نوع دخالت خارجی در امور عراق مخالفت کردیم، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران بر اساس درخواست دولت قانونی عراق برای کمک به دولت و مردم عراق نقش اساسی داشته است. اینکه دولت عراق در اواخر اردیبهشت ماه سال 97 انتخابات برگزار خواهد کرد، مورد رضایت مردم عراق خواهد بود.

وی ادامه داد: این انتخابات موجب می‌شود که دموکراسی در عراق ادامه پیدا کند و پابرجا تر شود و طبیعی است که گروه‌های عراقی بتوانند به حقوق خود دست یابند.

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل خاطرنشان کرد: حضور قومیت‌های مختلف در مناصب سیاسی عراق نشان عادلانه بودن مناصب است و مردم عراق نشان دادند که کفایت لازم را در امور کشور خود دارا هستند و ما آرزوی توفیق برای همه آنها داریم.

ولایتی در ادامه درباره اظهارات ترامپ Trump مبنی بر درخواست اروپایی‌ها برای تغییر رفتار با ایران، اظهار داشت: آنچه که ما در طی هفته ها و ماه‌های گذشته دیدیم حرفشان حکایت از این دارد که آمریکایی‌ها به تدریج نفوذ خود را حتی در شورای امنیت نیز از دست داده‌اند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در همین زمینه اظهار داشت: در طرح پیشنهادی آمریکایی ها در شورای امنیت فقط دو کشور از آنها حمایت کرده‌اند و این نشان دهنده افول تدریجی نفوذ آمریکا حتی در مجامع بین المللی است.

وی افزود: اینگونه نیست که مردم دنیا و اروپایی‌ها منتظر این باشند که آقای ترامپ دستوری صادر کند و آنها تبعیت داشته باشند و نماینده آمریکا هم در سازمان ملل حرف های بی منطق زیاد می زند و کسی هم به حرف های بی منطق بهاء نمی دهد.

ولایتی در پاسخ به این پرسش که آمریکایی‌ها بعد از شکست خود در حمایت از گروه‌های تروریستی اخیرا بار دیگر با تسلط بر مناطقی از سوریه درصدد تجزیه این کشور هستند، گفت: آمریکایی ها از حدود 7 سال پیش تاکنون با حمایت برخی از عوامل منطقه‌ای، صهیونیست‌ها و آل سعود تلاش کردند که سوریه را اشغال و حکومت قانونی آن را سرنگون و این کشور را تجزیه کنند تا به زعم خود امنیتی برای رژیم صهیونیستی ایجاد کنند.

ولایتی ادامه داد: 7 سال با تلاش آمریکایی ها و عوامل منطقه خود موفق نشدند که خدشه‌ای به تمامیت ارضی سوریه وارد کنند و تاکنون سوریه توانسته بر همه توطئه‌ها پیروز شود.

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل گفت: امروز که اغلب دشمنان سوریه در قالب تروریست Terrorist برای سوریه تلاش کردند شکست خوردند، آمریکایی‌ها خود مستقیم وارد و نیروهایش را در شرق فرات پیاده کرده و می‌خواهد با تشویق بعضی از عوامل، سوریه را تجزیه کند.

وی تاکید کرد: آمریکایی‌ها باز هم در سوریه شکست خواهند خورد چون آمریکا و متحدانش ور منطقه بسیار ضعیف تر از گذشته هستند.

ولایتی تصریح کرد: یقینا دولت و مردم سوریه و متحد این کشور اجازه نخواهند داد که آمریکایی ها به این آرزوی برسد و بدون تردید جمهوری اسلامی ایران و سایر کشورهای خط مقاومت، از تمامیت ارضی کشورهای منطقه از جمله سوریه حمایت خواهد کرد. همچنین به اروپایی‌ها توصیه می‌کنم به دنبال طرح از پیش شکست خورده آمریکا نروند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 351487 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟