تصویب الحاق به پالرمو خبط آشکار مجلس بود

به گزارش گروه سیاسی رکنا، حجت الاسلام مجتبی ذوالنور  درباره موضوع الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون مبارزه با جرایم سازمان یافته فراملی (پالرمو) و حواشی بررسی آن در جلسه علنی اخیر مجلس اظهار داشت: من معتقدم که مجلس نباید به این لایحه رأی می داد و یک اشتباه و خبط آشکار اتفاق افتاد.
وی افزود: شاید مهمترین علت اشتباه مجلس در رأی دادن به این لایحه، این بود که مفهوم این کنوانسیون به خوبی برای نمایندگان شرح داده نشد و یا برعکس ماهیت آن برای نمایندگان جا افتاد؛ به گونه ای که تلقی می شد اگر این لایحه را تصویب نکنیم منزوی خواهیم شد، در حالی که اصلاً چنین چیزی نیست.
ذوالنور ادامه داد: عیوب و اشکالات الحاق به این کنوانسیون برای نمایندگان آشکار نشد و این لایحه به تصویب مجلس رسید.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در توضیح مهمترین دلایل خود برای عدم الحاق به کنوانسیون پالرمو، اظهار داشت: یکی از مسائل این است که تعاریف و مفاهیم ما با کنوانسیون مورد پذیرش باید مشترک باشند اما واقعیت این است که آنها در مسائلی مانند تروریسم و جرایم سازمان یافته تعریف ما را نمی پذیرند.
ذوالنور افزود: به عنوان مثال اخیراً ترامپ Trump حزب الله لبنان را به قاچاق Contraband مواد مخدر Drugs متهم کرد و قاچاق مواد مخدر نیز یک جرم Crime سازمان یافته است؛ به این ترتیب با همین اتهام می توانند علیه حزب الله اقدام کنند، آن هم در شرایطی که جمهوری اسلامی نیز عضو این کنوانسیو است.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: به همین ترتیب، آنها فردا می توانند به ما هم از این قبیل اتهامات وارد کنند و به عنوان مثال، اعزام نیرو به سوریه برای کمک های مستشاری را صدور تروریسم و یک جرم سازمان یافته عنوان کنند و علیه ما وارد اقدام شوند.
وی با بیان اینکه تعاریف موجود در این کنوانسیون در اختیار ما نیست، خاطرنشان کرد: علاوه بر این، آنها تعاریف جرایم سازمان یافته را یک جور انجام می دهند و مصادیق آن را جور دیگر و به دلخواه خودشان معین می کنند؛ به عنوان مثال، گروهک منافقین را که ۱۶ هزار و ۸۰۰ شهید ترور Assassination به دست آنها قربانی شدند، توسط آمریکا از شمول گروه های تروریستی خارج می شوند.
ذوالنور همچنین در مورد موضوع اعلام حق شرط برای عضویت در کنوانسیون پالرمو از سوی موافقان الحاق به آن، اظهار داشت: تعیین حق شرط مشروط به این است که اگر ما شروطی را برای الحاق به یک کنوانسیون از جمله پالرمو اعلام کردیم، کشور دیگری با آن مخالفت نکند و با اتفاق آراء آن را بپذیرند، اما واقعیت این است که هیچ وقت این اتفاق نخواهد افتاد و هیچ گاه نه آمریکا و نه رژیم صهیونیستی و نه عربستان سعودی به نفع ما رأی نخواهند داد.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تأکید بر اینکه شروط اعلامی فقط یک «گول­زنک» تلقی می شود، تصریح کرد: اینها واقعیتی است که متأسفانه برخی همکاران ما در مجلس متوجه نشدند و رأی دادند و این یک خطای محض بود و فکر می کنم که در شورای نگهبان این مصوبه رد شود.

پالرمو، یک قطعه از یک پازل ۶ قطعه ای است
وی همچنین با بیان اینکه الحاق به کنوانسیون پالرمو یک حلقه از الحاق به FATF است، عنوان کرد: در حال حاضر ۶ کنوانسیون بین‌المللی پیش روی ماست که هر کدام از اینها یک قطعه از یک پازل بزرگتر را تشکیل می دهد و ما را کاملاً در منگنه دلخواه آمریکا قرار خواهد داد.
نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی گفت: دو قطعه از این پازل ۶ قطعه ای، الحاق به کنوانسیون پالرمو و الحاق به کنوانسیون مبارزه با تأمین مالی تروریسم است و ۴ مورد دیگر هم از سوی برخی ها در دولت در حال تعقیب است.
ذوالنور ادامه داد: هر کدام از قطعه های این پازل، کمک کننده و تکمیل کننده قطعات دیگر است؛ به عنوان مثال، در موضوع مبارزه با جرایم سازمان یافته، حزب الله لبنان را یک گروه مجرم که سازمان یافته کار می کند، معرفی می کنند و بعد، اگر یک رابطه مالی میان ما و آنها پیدا کنند، هم مقررات FATF و هم مقررات پالرمو را دارند و با استفاده از هر دوی آنها به ما فشار می آورند.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه کنوانسیون پالرمو زیر نظر شخص دبیرکل سازمان ملل قرار دارد، اظهار داشت: اگر ما پیشنهادی هم در مورد مقررات این کنوانسیون داشته باشیم باید به شخص دبیرکل ارائه دهیم و یک سال طول می کشد تا پیشنهاد ما پیگیری شود و اگر حتی یک مخالف هم نداشته باشد تصویب می شود و این اتفاق هیچ گاه نمی افتد.
وی تأکید کرد: شروط پنج گانه ای که در مصوبه مجلس برای الحاق به پالرمو اعلام شد، با مخالفت حتی یک عضو این کنوانسیون از خاصیت می افتد و هیچ تأثیری نخواهد داشت.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 350979 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟