صندوق‌های حمایتی و بیمه‌ای باید از هم تفکیک شوند

به گزارش گروه سیاسی رکنا، علی ربیعی که برای پاسخ به سوال حسن کامران نماینده اصفهان در مورد علت عدم اجرای بیمه کارفرمایان کشاورزی در مجلس حضور داشت، اظهار کرد: در جلسه غیرعلنی که طی یک ماه گذشته در مجلس داشتیم گزارشی از بحران‌ها و مشکلات تامین اجتماعی و صندوق‌ها را ارائه کردم لذا بحث صندوق‌های بازنشستگی یکی از ابرچالش‌ها نه تنها برای این دولت، بلکه برای همه است.

وی تصریح کرد: از ۱۸ صندوقی که وجود دارد تنها یک صندوق داریم که می‌توانیم‌ آن را پایدار و اصلاح کنیم تا بتواند به وظایف خودش ادامه دهد. صندوق فولاد تنها یک بخش از مساله صندوق‌های ما است لذا پایداری صندوق تامین اجتماعی مساله بسیار مهمی است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین بیان کرد: ما باید صندوق‌های حمایتی و بیمه‌ای را از هم تفکیک کنیم. با منابع ناپایدار، صندوق تامین اجتماعی وضع ناخوشایندی را دنبال می‌کند. در تلاش هستیم که به سمت چهار صندوقدار شدن برویم و یک صندوق را هم حمایتی قرار دهیم.

وزیر کار در ادامه اظهار کرد: ما می‌توانیم هر کسی را با ۲۰ سال بازنشسته کنیم، تصمیم نظام، دولت و مجلس همین است اما باید جایی باشد که این افراد را سر سفره دیگران ننشانیم لذا این مساله بدان معناست که امروز از مستمری ناچیز کارگران تعهدات جدید ایجاد کنیم.

وی گفت: کل منابع سازمان تامین اجتماعی در سال ۹۶، ۸۰ هزار میلیارد تومان باید باشد اما همین تعهدات هم هیچ وقت به دست ما نمی‌رسد.

ربیعی ادامه داد: به عنوان مثال اعتباراتی که برای رانندگان، باربران و خادمین مساجد در نظر گرفته شده ۶۳۷ هزار میلیارد تومان است که بار مالی سالانه بیش از ۱۲۰۰ میلیارد تومان دارد، در مورد قالیبافان نیز بار مالی ۱۳۰۰ میلیاردی دارد و اعتباری که دیده شده یک دوم این میزان بار مالی هم نیست بنابراین به تخصیص هم که می‌رسد در حد صفر است، پولی وجود ندارد یا حتی در مورد معافیت سهم بیمه کارفرمایان نیز دو هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بار مالی دارد و مبلغ دیده شده حتی به ۳۰۰ هزار تا هم نمی‌رسد.

وزیر کار افزود: در مورد اقشار خاص نیز از تعداد دو میلیون نفر، بار مالی سه هزار میلیاردی دارد و این وضعیت را در مورد کارگران ساختمانی هم شاهد هستیم.

وی خاطرنشان کرد: بیایید منابع را پایدار کنید، ما با این منابع موظف هستیم که به تعهدات عمل کنیم. صندوق‌های تامین اجتماعی و بازنشستگی هم بر اساس قانون Law موظفند هر تعهدی که دارند در صورت تامین منابع، تعهدات را اجرا کنند.

ربیعی همچنین بیان کرد: چهار میلیون و ۴۰۰ هزار نفر بهره‌بردار کشاورزی داریم که از طرف ۴۰۶ نظام صنفی سراسر کشور معرفی شده‌اند. اگر تنها ۲۵ درصد را با متوسط دو کارگر بخواهیم پوشش دهیم بار مالی چیزی حدود دو هزار و ۴۶۱ میلیارد تومان خواهد بود اما آن چیزی که به دست آمده تنها ۱۸ میلیارد تومان است، چطور می‌توانیم با ۱۸ میلیارد تومان این تعهدات را اجرایی کنیم.

وزیر کار خاطرنشان کرد: اکنون که فصل بودجه است کمک کنید تا منابع پایدار شوند. بودجه پایدار در نظر بگیرید تا بتوانیم افراد زیادی را تحت پوشش بیمه‌ای قرار دهیم.

وی یادآور شد: اگر بنده بخواهم اقدامی غیر از آنچه پیش‌بینی شده انجام دهم همین شماها نقد می‌کنید که چرا پای تعهدات خود نمانده‌اید. مگر در مورد طرح تحول نبود که گفتید منابع نداشتید چرا تعهد کردید.

ربیعی همچنین بیان کرد: معتقدم که منابع پایداری را در نظر بگیرید و اگر بنده نتوانستم تامین کنم شما از من سوال کنید یا استیضاح کنید.

وزیر کار همچنین در مورد بخش دیگر سوال حسن کامران مربوط به تعهدات بیمه‌ای زنانی که همسران آنها فوت کرده‌ است، گفت: یک نفر حداکثر برای بیمه خود ۳۶ میلیون تومان پول می‌پردازد اما بعد ما باید یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان در ازای آن پول به آن بپردازیم و این میزان بار مالی واقعا سنگین است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ایران رو به سالمندی است، فرد سالمند نباید معلول شود، باید در دوران سالمندی سالم بماند. بنده درخواستم این است که شما در بودجه به این بخش کمک کنید.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 340760 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟