رکورد مخارج نظامی جهان در سال ۲۰۱۸ شکسته می‌شود

به گزارش گروه سیاسی رکنا، جروزالم پست نوشت: در «گزارش سالانه بودجه های دفاعی جِین» که روز دوشنبه منتشر شد، پیش بینی شده است بودجه های دفاعی جهان در سال 2018 بار دیگر افزایش یابد و به رقم بی سابقه یک تریلیون و 670 میلیارد دلار در دوران پس از جنگ سرد برسد.

این روزنامه در گزارشی نوشت: بر اساس این گزارش، بودجه های دفاعی جهان برای پنجمین سال پیاپی افزایش خواهد یافت، و از رقم بی سابقه قبلی در دوران پس از جنگ سرد (یک تریلیون و 630 میلیارد دلار از سال 2010) فراتر خواهد رفت. بودجه های دفاعی به خاطر بیشترین افزایش سالانه بودجه دفاعی آمریکا از سال 2008، در سال 2018 سه ممیز سه دهم درصد افزایش خواهد یافت -که بیشترین سرعت افزایش این بودجه ها در طول یک دهه محسوب می شود-. بودجه دفاعی آمریکا از 636 میلیارد و 200 میلیون دلار در سال 2016 به 642 میلیارد و 900 میلیون دلار در سال 2017 رسید.

فنلا مک گرتی، تحلیلگر گزارش جین از شرکت اطلاع رسانی «آی اچ اس مارکیت» گفت: «افزایش بودجه دفاعی، نشانه بهبود شرایط اقتصادی در جهان، و نیز پاسخ به بی ثباتی مستمر در برخی از مناطق مهم جهان است. با وجود این، بودجه های دفاعی در ارتباط با تولید ناخالص داخلی، همچنان کمتر از هر زمان دیگر در ده سال گذشته است.»

بودجه های دفاعی جهان در طول دهه گذشته از سطح متوسط دو ممیز هفت دهم درصد تولید ناخالص داخلی به دو ممیز دو دهم درصد تولید ناخالص داخلی تنزل کرده است. با توجه به اینکه بودجه وزارت دفاع آمریکا بالغ بر 40 درصد کل بودجه های دفاعی جهان را تشکیل می دهد، تغییر در بودجه دفاعی این کشور، روندها را در جهان تحت تاثیر قرار می دهد. آمریکا از زمان حملات 11 سپتامبر 2001 حدود ده تریلیون دلار صرف بودجه دفاعی کرده است.

گای ایستمن، تحلیلگر بلندپایه گزارش جین از شرکت «آی اچ اس مارکیت» گفت: «ترامپ و دولتش خواستار افزایش زیاد (بودجه دفاعی) برای رسیدگی به مسائل مربوط به آمادگی و آموزش نظامیان شده اند؛ مسائلی که به طور عمده در پی کاهش بودجه بروز کرد. سرمایه گذاری در زمینه های معین، همچون موشک های بالستیک، ساخت کشتی، موشک ها و مهمات، سامانه های مستقر در فضا و سامانه های فرماندهی، کنترل، ارتباطات، رایانه ها، اطلاعات و شناسایی نیز افزایش خواهد یافت.»

بودجه دفاعی در خاورمیانه (غرب آسیا) پس از کاهش در سال 2016، امسال بار دیگر رو به افزایش نهاد. اساساً، عربستان سعودی -که بیشترین بودجه دفاعی را در منطقه دارد-، پس از کاهش بودجه خود در سال 2016، بودجه دفاعی خود را در سال 2017 افزایش داد.

بنابر اعلام کریگ کَفِری، از دیگر تحلیلگران گزارش جین از شرکت «آی اچ اس مارکیت»، «در پی کاهش قیمت نفت، تقویت مالی هنوز صورت می گیرد؛ با وجود این، به چالش کشیده شدن فضای امنیتی باعث شده است بودجه های دفاعی در بیشتر موارد از کاهش در امان بمانند.»

بودجه دفاعی 9 کشور عضو ناتو به دو درصد تولید ناخالص داخلی در سال 2018 خواهد رسید که بالاترین رقم از زمان بحران مالی خواهد بود. بودجه کشورهای غرب اروپا بین سال 2009 و 2015 کاهش یافت اما از آن پس به آرامی افزایش یافته است.

با توجه به اینکه چند کشور شرق اروپا در تلاشند بودجه دفاعی خود را به دو درصد تولید ناخالص داخلی برسانند، شرق اروپا، منطقه ای در جهان خواهد بود که بیشترین سرعت رشد بودجه دفاعی را خواهد داشت.

بودجه دفاعی در منطقه آسیا و اقیانوس آرام -که در دهه گذشته به شدت افزایش یافته است- امسال به خاطر افزایش اندک بودجه دفاعی در چین و هند، کاهش این بودجه در کشورهای جنوب شرق آسیا، به پایین ترین میزان خود از سال 2010 رسیده است. چین و هند، پس از آمریکا از نظر بودجه دفاعی در میان کشورهای جهان در رده دوم و سوم قرار دارند. بودجه دفاعی چین 192 میلیارد و 500 میلیون دلار و بودجه دفاعی آمریکا 642 میلیارد و 900 میلیون دلار است.

«گزارش بودجه های دفاعی سالانه جین» 99 درصد بودجه های دفاعی 105 کشور جهان را که بیشترین بودجه های دفاعی را دارند، پیگیری می کند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 339000 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟