پاپ سرانجام با شکستن سکوت خود، خواستار حل بحران مسلمانان روهینگیا شد

پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان، امروز (پنجشنبه) اقداماتی قاطع را برای حل علل سیاسی که باعث آواره شدن مسلمانان در میانمار و فرار Escape آنها به بنگلادش شده است، خواستار شد. پاپ که این اظهارات را پس از ورود به بنگلادش بیان می کرد، از کشورها خواست به بنگلادش برای پرداختن به بحران ناشی از ورود آوارگان به این کشور کمک کنند.

رهبر کاتولیک های جهان در اظهارات خود در بنگلادش مانند اظهاراتش در میانمار، از به کارگیری عبارت «روهینگیا» در مورد اقلیت مسلمانان روهینگیا که به علت خشونت های ارتش و نیروهای امنیتی میانمار در ایالت راخین در شمال این کشور آواره شده اند، خودداری کرد. او در دیدار با عبدالحمید، رئیس جمهور بنگلادش و دیگر دیپلمات های این کشور در داکا ، هنگام سخن گفتن از مسلمانان روهینگیا از عبارت «آوارگان ایالت راخین» استفاده کرد. پاپ تصریح کرد: «از روحیه سخاوتمندانه و همبستگی بنگلادش برای کمک به موج گسترده آوارگاران ایالت راخین قدردانی می کنم».

سرکوب نظامی علیه مسلمانان روهینگیا باعث شده است تاکنون حدود 625 هزار نفر از آنها از ایالت راخین به بنگلادش فرار کنند. برخی روستاهای روهینگیایی ها به آتش کشیده شده است و آوارگانی که وارد بنگلادش شده اند از کشتار و تجاوز Rape جنسی علیه خودشان سخن می گویند.

پاپ در اظهارات خود در بنگلادش همچنین گفت: «هیچکدام از ما نمی توانیم وضع وخیم و درد و رنج گسترده ای را که برادران و خواهران ما در اردوگاه های آوارگان با آن روبرو هستند نادیده بگیریم. اکنون زمان آن است جامعه بین المللی اقداماتی قاطع را برای حل این بحران شدید نه تنها از طریق حل علل سیاسی آن بلکه با کمک به بنگلادش برای تامین نیازهای فوری این آوارگان انجام دهد». پاپ فرانسیس قرار است روز جمعه با گروهی از آوارگان روهینگیایی در داکا دیدار کند.

رئیس جمهور بنگلادش نیز در دیدار خود با پاپ چند مرتبه از عبارت «روهینگیا» استفاده کرد و ارتش میانمار را به ارتکاب «جنایت‌هایی بیرحمانه» متهم کرد. وی همچنین بازگشت امن و محترمانه آوارگان روهینگیا را به خانه هایشان در میانمار خواستار شد.

میانمار و بنگلادش هفته گذشته موافقت‌نامه ای را درخصوص شروط بازگشت آوارگان روهینگیا امضا کردند، اما گروه های حقوق بشری تردید دارند میانمار این موافقتنامه را اجرا کند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 332734 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟