لاریجانی: ارائه مشوق‌های صادراتی در کشور پنچر است

به گزارش روه سیاسی رکنا، علی لاریجانی که به استان قم سفر کرده است، صبح امروز (پنجشنبه ۹ آذرماه) در همایش تجلیل از صادرکنندگان برگزیده استان قم گفت: افتخار بزرگی است که در جمع صادرکنندگان حاضر شده و صحبت های خوب و متنوع آنان در این جلسه مطرح شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: درباره نحوه تولید کشور آقای آقاجانی اشاره داشتند که محصولات ایرانی اغلب گران تولید می شوند.

وی با اشاره به هزینه بالایی که در فیش برق یکی از تولیدکنندگان آمده است، گفت: باید این موضوعات بررسی شود و با پشتیبانی از صادرات این بخش سامان یابد. البته بخشی از صحبت ها درباره روش های نوین صادراتی است که این موضوع نیز صحیح است.

لاریجانی تصریح کرد: در این جلسه نماینده بخش خصوصی مشکلات سازمان های دولتی را مطرح و نماینده بخش های دولتی نیز مشکلات بخش خصوصی را مطرح کردند، این در حالی است که هر کدام باید مسائل کار خود را بگویند. در هر صورت برخی از امور در مدت کمی قابل رفع است، ولی بعضی از امور به زمان نیاز دارد.

رئیس قوه مقننه کشورمان ادامه داد: تا صادرات کشور راه نیفتد، وضع اقتصاد تغییر نمی کند و باید ایده رونق صادرات همواره مدنظر باشد. موضوع دیگر که اشاره شد بخش امنیت اقتصادی است که این موضوع نیز حرف درستی است و باید تولیدکنندگان احساس کنند که بخش های اصلی از آنها حمایت می کنند، چرا که حمایت از تولیدکننده افتخار بزرگی محسوب می شود.

لاریجانی ادامه داد: تولیدکننده رکن اصلی کشور است و اگر تولیدکنندگان آسایش روانی نداشته باشند، اقتصاد سامان نمی یابد.

وی تاکید کرد: در جلسه سران قوا، بر روی حمایت از بخش تولید تاکید شد و در این راستا باید سند امنیت اقتصادی تدوین شود تا همه بدانند که در پوشش این امنیت می توانند به توسعه توجه کنند و این موضوع پیگیری خواهد شد. در هر صورت صادرکنندگان نباید احساس تحقیر داشته باشند و اگر در مسائلی دغدغه دارند باید در قالب سند امنیت اقتصادی لحاظ شود، چرا که صادرات راه نجات کشور است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم توجه به مشوق های صادراتی افزود: خیلی از کشورها برای راه اندازی موتور صادرات از صادرکنندگان حمایت می کنند، مشوق های صادراتی در کشور پنچر است، مشوق ها یکساله هستند لذا صادرکنندگان دل قرصی ندارند و اگر سازمان برنامه و بودجه نیز با کمبود منابع مالی روبرو شود، منابعی که برای مشوق های صادراتی در نظر گرفته به بخش های دیگر اختصاص می دهد.

لاریجانی افزود: در جلسه با وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز این موضوع را مطرح کردم که باید از صادرات پشتیبانی دائمی شود و این موضوع در بودجه کشور منعکس شود و در این راستا پیشنهاداتی مانند لزوم اعمال تعرفه بر واردات برخی از کالاها مطرح شد. همچنین به یکی از کمیسیون های تخصصی مجلس تاکید داشتم که در این رابطه طرحی را آماده کنند چرا که اینگونه طرح ها بار مالی نیز ایجاد نمی کند و اگر دولت لایحه ندهد می تواند در قالب طرح پیگیری شود.

وی با تاکید بر لزوم اینکه باید پشتیبانی از صادرات یک امر دائمی باشد، افزود: وزارت صنعت و اتاق بازرگانی پیشنهادهای خود را در راستای حمایت دائمی از صادرات ارائه دهد. صادرات استان قم نیز باید بیش از مقدار فعلی باشد، هر چند که کارهای خوبی صورت گرفته، اما نیاز به جهش بیشتر وجود دارد.

رئیس قوه مقنننه کشورمان تصریح کرد: برخی از محصولات تولیدی برای صادرات به کشورهایی مانند افغانستان و عراق خوب است، اما اینکه فقط به بازارهای اطراف توجه کنیم، نگاه خوبی نیست، بلکه باید رویکرد فراگیر باشد و در این راستا می توان به بازار Store روسیه نیز توجه کرد، در حال حاضر با روس ها از روابط خوبی برخورداریم و به صورت اجمالی نیز آنان علاقه مند به مبادلات اقتصادی هستند ولی بازار صادرات ما رونق ندارد و تنها یک الی دو شرکت در روسیه حضور موفقی دارند.

لاریجانی در این رابطه افزود: اینکه مکانیزم جدیدی باید در صادرات مدنظر باشد، نکته خوبی است و حتی آن دو شرکتی که در زمینه صادرات به روسیه موفق هستند، حدود یک سال و نیم بر روی روش های صادراتی کار کردند، در هر صورت صادرات به صورت سنتی تغییر کرده، البته با این حرف ها نمی خواهم توپ را به زمین بخش خصوصی بیندازم، بلکه این حرف ها خیرخواهانه است.

وی افزود: نکته دیگر اینکه صادرات فرش برای قم بسیار مهم بوده و در این راستا تبلیغات مهم است و صادرکننندگان ممکن است استعداد تبلیغات را نداشته باشند که در این بخش می توان از ظرفیت مشوق های صادراتی استفاده کرد و باید در دوره گذار برای صادرات حمایت های لازم صورت گیرد.

وی بیان کرد: باید به مشکل بالا بودن هزینه تولید توجه شود، البته به دلیل اینکه اموردیوانی در کشور پرخرج است، آنان برای رفع مشکل به بخش تولید گیر می دهند، چرا که همه کارشان کمتر است و هم نیاز به منابع مالی دارند. یک فرهنگی نیز در کشور وجود دارد که می گویند دولت باید بر هر کاری نظارت کنند، اما باید بدانیم که دولت انباردار و تاجر خوبی نیست و از یکصد سال پیش این مشکل تغییر نکرده است. شهید مدرس نیز در آن زمان گفت که دولت تاجر و کاسب خوبی نیست و امروز بعد از یکصد سال این موضوع باید تکرار شود، اوایل انقلاب نیز یک نگاه نیمچه سوسیالیستی بود و باری را به دولت اضافه کرد و این در حالی است که دولت باید کوچک شود، البته با توجه به حجم بالای کارکنان دولت این موضوع زمانبر است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه واگذاری بنگاه های اقتصادی به مردم خوب است، افزود: ۱۰ سال از اجرای قانون Law اصل ۴۴ می گذرد و در این راستا مجلس و مجمع تشخیص مصلحت نظام ارزیابی هایی انجام داده اند. در هر صورت دولت‌ها اصل ۴۴ را سقط جنین کردند و این موضوع به صورت صحیح اجرا نشد و هدف، رقابت، اقتصاد مردمی و کاهش قیمت ها محقق نشده و مثلاً یک نیروگاه در قالب رد دیون به وزارت دفاع یا بنیاد شهید ارائه شد که اگر دست وزارت نیرو باقی می ماند بهتر بود، در هر صورت باید الزاماتی ایجاد شود و اشکالات برطرف شود و اگر اینچنین نشود، مجازات هایی در نظر گرفته شده است.

لاریجانی با بیان اینکه صادرات باید برجسته شود، افزود: دوستان اتاق بازرگانی همراه با سایر دستگاه های ذیربط پیشنهادات مدون خود را در راستای تقویت تولید و صادرات ارائه دهند تا در بودجه سال ۹۷ لحاظ شود و بخش هایی که نیاز به قانون دائمی دارند، از طریق طرح یا لایحه مدنظر قرار گیرند، چرا که اصطلاحا این رفت و برگشت ها بین ما و بخش خصوصی می تواند به رفع مشکلات منتهی شود.

وی با بیان اینکه ما موظف به امیدوار بودن هستیم، گفت: ان‌شاءالله خدا کمک می کند و کشور روز به روز با امید و تلاش توسعه خواهد یافت.

رئیس مجلس شورای اسلامی یادآور شد: درخصوص لایحه دولت برای تفکیک وزارتخانه به نماینده دولت گفته ام به شرطی با این تفکیک موافقت می شود که در بخش بازرگانی ثقل کارها بر روی توسعه صادرات باشد، وگرنه کار خیلی ارزشمند نخواهد بود.

بر اساس این گزارش، در این جلسه آقاجانی رئیس اتحادیه صادرکنندگان قم، سید جانی سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم، سهل آبادی رئیس خانه صنعت و معدن کشور، مولودی معاون سازمان توسعه تجارت ایران و صادقی استاندار قم از پشتیبانی های رئیس مجلس شورای اسلامی درخصوص رفع مشکلات بخش تولید و تاکید بر توسعه بخش صادرات قدردانی کردند و گزارشی از عملکرد کارهای صورت گرفته به رئیس مجلس ارائه دادند.

در پایان این مراسم دکتر لاریجانی از صادرکنندگان برگزیده استان قم با ارائه تندیس و لوح تجلیل کرد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 332683 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟