سفیر ایران در ارمنستان: حجم روابط تهران و ایروان راضی‌کننده نیست

به گزارش گروه سیاسی رکنا، محمد جواد ظریف در این سفر علاوه بر ملاقات با نعلبندیان رایزنی‌هایی با کارا پتیان، نخست‌وزیر و سرکیسیان، رییس‌جمهور ارمنستان پیرامون روابط دوجانبه، مسائل منطقه‌ای و ارتقای همکاری‌های دو کشور خواهد داشت و درمراسم افتتاحیه همایش تجاری ایران - ارمنستان به همراه همتای ارمنستانی خود شرکت خواهد کرد.

سیدکاظم سجادی سفیر کشورمان در ارمنستان در پاسخ به این سئوال که سطح تعاملات تهران و ایروان را چطور ارزیابی می‌کنید؟ خاطرنشان کرد: روابط سیاسی بین دو کشور در عالی‌ترین سطح ممکن بوده و مقام های سیاسی دو تهران و ایروان به ویژه روسای جمهوری همواره به کشورهای یکدیگر سفر داشته اند.

وی ادامه داد: سفر آقای دکتر روحانی به ارمنستان و سفر آقای سرکیسیان جهت شرکت در مراسم تحلیف ریاست جمهوری و همچنین سفر آقای کاراپتیان به تهران نشان دهنده اوج دوستی و مودت بین رهبران عالی دو کشور است.

سفیر کشورمان با بیان اینکه حجم روابط و تعاملات اقتصادی و بازرگانی دو کشور با توجه به همسایگی و پتانسیل های موجود راضی کننده نیست، افزود: با این حال در دو سال اخیر تلاش های زیادی برای ارتقای روابط تجاری انجام شده است و امیدواریم با به ثمر نشستن تلاش های انجام شده شاهد تحرک جدیدی در روابط دو جانبه در زمینه اقتصادی باشیم.

سجادی همچنین در پاسخ به این سئوال که چه دور نمایی از روابط دو کشور دارید؟ گفت: دورنمای روابط تجاری و بازرگانی بین دو کشور با توجه به شروع همکاری ها بین مناطق آزاد دو کشور بسیار خوب و روشن است و امیدواریم با راه افتادن منطقه آزاد مغری در ارمنستان و همکاری که با منطقه آزاد ارس کشورمان برقرار شده است، شاهد تحول خوبی در این زمینه باشیم.

وی در پاسخ به سئوالی مبنی براینکه با توجه به سفر وزیر خارجه کشورمان سفر مقام‌های دوکشور را چطور ارزیابی می‌کنید و میزان اثرگذاری این رایزنی ها در پیشبرد تعاملات دو جانبه را چطور ارزیابی می‌کنید؟ خاطرنشان کرد: تبادل هیات‌های عالی میان دو کشور در چند سال گذشته با سفر متقابل روسای جمهور ، معاونین و وزرای مختلف روند بسیار مثبتی داشته است و انتظار می‌رود با انجام این سفر ها که همراه با هیات های تجاری و برگزاری همایش های اقتصادی با هدف معرفی ظرفیت ها و پتانسیل های دو کشور بوده است، شاهد افزایش روز افزون مبادلات تجاری بین دو کشور باشیم.

وی در ادامه و در پاسخ اینکه روند پیوستن ایران به اتحادیه اقتصادی اوراسیا در چه مرحله ای است و درصورت تحقق، این عضویت چه مزایایی برای کشورمان دارد؟ توضیح داد که مذاکرات کشورمان با اتحادیه اوراسیا جهت امضای موافقت نامه تعرفه ترجیحی در جریان است و انتظار می رود با نهایی شدن این سند روابط ایران با اتحادیه اوراسیا وارد مرحله جدیدی شود.

وی ادامه داد: ارمنستان به عنوان عضو اتحادیه اوراسیا دارای مرز خشکی با ایران است و این امر فرصت بسیار خوبی برای تجار و سرمایه گذاران ایرانی جهت همکاری با شرکت های ارمنی و ورود به بازار Store اوراسیا فراهم کرده است.

سجادی در پاسخ به اینکه ایجاد شبکه‌ای از دیاسپورای ایرانی و ارمنی چه اهمیتی دارد و چه تاثیرات مثبتی در دو کشور به همراه خواهد داشت، تصریح کرد:

وجود تعداد قابل توجهی از ایرانیان و ارامنه در خارج از کشور فرصت و موقعیت ممتازی برای جمهوری اسلامی ایران و ارمنستان برای مشارکت این افراد در توسعه و پیشرفت کشور فراهم کرده است.

وی با بیان اینکه طبق اعلام مقام های ارمنی حدود 6 میلیون ارمنی در خارج از این کشور زندگی می کنند، گفت: عمده این افراد در حوزه های گوناگون سیاسی، اقتصادی و فرهنگی کشورهای متوقف فیه در پست ها و مشاغل حساس حکومتی و دولتی و به ویژه بخش خصوصی هستند.

سفیر کشورمان ادامه داد:در خصوص ایرانیان خارج از کشور نیز وضعیت به همین گونه است و ما تعداد قابل توجهی از ایرانیان را داریم که می توانیم با همراهی آنها در توسعه کشورمان اقدامات قابل توجهی انجام دهیم. علاوه بر این در جمهوری اسلامی ایران نیز تعداد زیادی از هموطنان ارمنی هستند که قرن های متمادی در کنار سایر ایرانیان در عرصه های مختلف در توسعه و آبادانی کشور نقش داشته اند. استفاده از ظرفیت و توانایی های این دسته از هموطنان عزیز و همچنین دیگر ایرانیان و ارامنه ای که در سرتاسر جهان زندگی می کنند، می تواند به پیشبرد اهداف دو کشور در عرصه های داخلی و بین‌المللی کمک شایانی کند.

سجادی با اشاره به مذاکراتی که با خانم هرانوش هاکوپیان وزیر دیاسپورای ارمنستان داشته است خاطرنشان کرد که طبق این رایزنی ها مقرر شد طرفین در زمینه دیاسپورای ایرانی و ارمنی همکاری‌هایی را انجام دهند که در صورت به ثمر نشستن این همکاری ها می توان در آینده شاهد افزایش قابل توجهی از حضور ایرانیان و ارامنه خارج از کشور در ساختارهای مختلف و بویژه عمران و آبادانی دو کشور باشیم.

وی در پاسخ به این سئوال که از نظر شما به عنوان سفیر کشورمان در ایران لغو روادید دوسویه چه تاثیری در جذب بیشتر توریست از ارمنستان به ایران داشته است و در سال جاری دو کشور پذیرای چه تعداد گردشگر ایرانی و ارمنستانی بودند؟ گفت: بعد از لغو روادید بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ارمنستان میزان سفر اتباع دو کشور به کشورهای یکدیگر افزایش قابل توجهی یافته است این افزایش بویژه طی دو سال گذشته به طور شاخصی بروز و نمود یافته است به گونه ای که در ایام تعطیلات نوروز و بویژه تعطیلات تابستانی تعداد زیادی از ایرانیان به ارمنستان سفر می کنند.

وی خاطرنشان کرد:هر چند سیر سفر گردشگران طی سالهای اخیر بدلیل جمعیت قابل توجه، وضعیت مناسب معیشت مردم ایران و افزایش تسهیلات فراهم شده توسط ساختارهای گردشگری ارمنستان برای جذب گردشگر مسیر یکسویه ای را داشته و بیشتر اتباع ایرانی هستند که از جاذبه های تاریخی، باستانی، فرهنگی و ... از ارمنستان بازدید می کنند، اما بدون شک در آینده نزدیک با رفع موانع سفر اتباع ارمنی به خصوص مشکل سفر زمینی با ماشین های شخصی می توانیم شاهد حضور گردشگران ارمنی در ایران باشیم.

سفیر کشورمان در ایروان از سفر متقابل ۲۵۰ هزار ایرانی و ارمنی خبر داد و گفت: تا کنون آمار رسمی از تعداد گردشگران دو کشور توسط دستگاههای رسمی دو کشور ارائه نشده است ولی طبق برآوردهای صورت گرفته تا کنون در سال جاری حدود 250 هزار نفر گردشگر ایرانی و ارمنی به کشورهای یکدیگر سفر کرده اند که با توجه به وجود 4 ماه آینده احتمال رسیدن این آمار به حدود 300 هزار نفر وجود دارد.

وی همچنین در پاسخ به این سئوال که با وجود تلاش های بسیار برای رفاه حال شهروندانمان در سفر به ارمنستان در مواقعی برخی از تورها اقدام به کلاهبرداری از اتباع ایرانی کرده و یا برخی ناهنجاری ها در سفر آنها به ارمنستان خلل ایجاده کرده است. آیا گزارش های این چنینی به شما رسیده است و هموطنان‌مان در این مواقع چقدر می توانند روی راهنمایی و حمایت های سفارت حساب کنند؟ تصریح کرد: به تبع لغو رژیم روادید بین دو کشور و حذف ویزا تسهیلات قابل توجهی برای سفر اتباع ایرانی و ارمنی به کشورهای یکدیگر توسط شرکت های مسافرتی و توریستی ایرانی و ارمنی فراهم شد که باعث شد تعداد زیادی از گردشگران ایرانی به صورت زمینی و یا هوایی به ارمنستان سفر کنند.

وی ادامه داد : تعداد زیادی از هموطنان ایرانی با ماشین های شخصی خود به این کشور سفر می کنند و بدلیل آشنا نبودن با قوانین و مقررات ارمنستان بعضا به نقض قوانین این کشور بویژه در حوزه های راهنمایی و رانندگی مبادرت می ورزند و این باعث گرفتار شدن آنها و بعضا جریمه های سنگینی در این زمینه می شود.

سفیر کشومان در خصوص کلاهبرداری از اتباع ایرانی هم بابیان اینکه برخی گزارش ها در این زمینه به دست آنها رسیده است تاکید کرد: به منظور پیشگیری از این موارد هر ساله این سفارت جلسات متعددی با روسای سازمان های گردشگری دو کشور و بویژه آژانس های توریستی ایرانی می گذارد که مسافرین خود را نسبت به رعایت حقوق گردشگران و همچنین قوانین کشور متوقف فیه آگاه سازند. به دلیل تعدد این آژانس های گردشگری و رقابت شدیدی که بین آنها برای جذب مسافر وجود دارد و قیمت های پایینی که دریافت می نمایند در پاره ای از مواقع مشکلاتی بین مسافرین و آژانس های گردشگری بوجود می آید که متاسفانه از ارائه خدمات مطلوب و در شان مسافرین ایرانی خودداری می کنند.

وی در توصیه به همه هموطنان ایرانی تاکید که به تبلیغات شرکت ها و آژانس های توریستی که رزومه خوبی از آنها وجود ندارد توجه نکرده و بیشتر از خدمات شرکت هایی استفاده کنند که از سابقه خوبی در این زمینه برخوردار هستند.

سجادی در پایان گفت: سفارت جمهوری اسلامی ایران در هر کشور خارجی بهترین مامن و خانه امید همه هموطنان ایرانی در خارج از کشور می باشد و بدون شک سفارت ایران در ایروان و بویژه بخش کنسولی سفارت همواره حامی همه ایرانیانی خواهد بود که به هر مناسبت به نمایندگی مراجعه نمایند. بدون شک هر گونه شکواییه ای که آنها داشته باشند و چنانچه حقی از آنها تضییع شده باشد توسط سفارت رسیدگی و به حقوق خودشان دست خواهند یافت.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 331863 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟