یک جاسوس سابق روسیه مسئول حفاظت از سفارت آمریکا در مسکو شد

به گزارش گروه سیاسی رکنا، به نوشته روزنامه دیلی تلگراف، این کمپانی موسوم به "هلدینگ امنیتی نخبه" موفق شد قرارداد 2.83 میلیون دلاری را برای تامین امنیت کارمندان سفارت آمریکا در روسیه شامل سفارت آمریکا در مسکو و کنسولگری‌ها در سن پترزبورگ، یکاترینبرگ و ولادی‌ووستوک، به امضا برساند.

این قرارداد و پیشینه این کمپانی امنیت در روزنامه کامرسانت روسیه در گزارشی که روز جمعه منتشر شد، آمده است. کمپانی امنیتی مذکور، خصوصی و بخش قدیمی هلدینگ متعلق به ویکتور بودانف و پسرش دیمیتری است که در ۱۹۹۷ تاسیس شده است.

در مطلبی که در سال ۲۰۰۲ در سایت سرویس اطلاعات خارجی روسیه منتشر شده، آقای بودانف یکی از مقام‌های اصلی در آژانس اطلاعاتی شوروی (کا.گ.ب) بوده. او در ۱۹۶۶ جاسوس Spy شوروی می‌شود و یک سال پس از فروپاشی شوروی بازنشسته شده است.

همکاری طولانی مدت وی در سازمان اطلاعات شوروی و روسیه این سوال را در مورد اینکه آیا سرویس امنیتی متعلق به وی که مسئول تامین امنیت سفارت آمریکا در مسکو است،‌ خطر اطلاعاتی و امنیتی برای هیات آمریکایی در روسیه دارد یا خیر.

مسکو در واکنش به تحریم های آمریکا علیه روسیه، واشنگتن را مجبور کرد تا تعداد کارمندان دیپلماتیک خود در روسیه را از 1200 تن به 455 تن در سال جاری میلادی کاهش دهد.

آقای بودانف پیش از کار در اطلاعات خارجی روسیه، مدیر بخش ضد اطلاعاتی در کا.گ.ب بود و ریاست شاخه کا.گ.ب در آلمان شرقی را در اواخر دهه ۸۰ میلادی در اختیار داشت که در آن زمان ولادیمیر پوتین جوان که هم اکنون رئیس جمهوری روسیه است تحت نظر وی کار می کرد.

آقای بودانف در مصاحبه ۲۰۰۷ خود فروپاشی شوروی را مورد انتقاد قرار داد، رهبری پوتین را ستایش کرد و هشدار داد که روسیه آنطور که آمریکایی‌ها می‌خواهند، نمی‌تواند کار کند و اگر چنین باشد، نابود می‌شود.

وی همچنین گفته است که با جاسوس بدنام دو جانبه انگلیس پس از آنکه وی در 1963 به شوروی گریخت، همکاری کرده و یک بار در ضیافت ناهار خصوصی حضور داشت که در قدرانی برای حضور این جاسوس دوجانبه توسط "یوری آندروپوف"، رئیس کا.گ.ب و دبیرکل حزب کمونیست اتحاد شوروی، برگزار شد. در سال‌های دهه 90 میلادی آقای بودانف با مقام‌های عالی‌رتبه اطلاعاتی آمریکا آشنا شد و اقدام به تبادل اطلاعات و مسائل امنیتی با کمپانی‌های خارجی کرد.

وی همچنین یک کمپانی سرمایه گذاری مشترک با معاون مدیر سابق آژانس امنیت ملی آمریکا ایجاد کرد و در سال ۲۰۰۷ گفته بود که رئیس امنیت سفارت آمریکا در مسکو را می‌شناسند.

"سرویس‌های اطلاعاتی و ریسک بین المللی" که کمپانی تشکیل شده توسط آقای بودانف در ۱۹۹۹ است بعدا به بخشی از هلدینگ‌های امنیتی نخبگان بدل شد، در وب سایتش اعلام کرد که کارمندانی را استخدام می‌کند که تجربیاتی در زمینه ارگان‌های امنیتی دولتی دارند.

آقای بودانف همچنین عملیات حساسی را شامل آموزش جاسوس‌های بلغاری در زمینه استفاده از چتر سمی به منظور کشتن Killing مخالفان در اختیار داشته است. چتر سمی از سوی اطلاعات بلغارستان و با کمک کا.گ.ب برای ترور Assassination شخصیت‌های مخالف دولت در دوران جنگ سرد مورد استفاده قرار می‌گرفت.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 326762 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟