کرزای: آمریکا همدست داعش در افغانستان است

به گزارش گروه سیاسی رکنا، حامد کرزای در مصاحبه اختصاصی با شبکه الجزیره گفت: این دولت آمریکا بود که اجازه داد داعش ISIS در افغانستان پابگیرد.
او اظهار داشت: از نظر من گروه تروریستی داعش تحت یک نظارت نظامی، سیاسی و اطلاعاتی ظهور پیدا کرد. برای مدت دو سال مردم افغانستان آمدند و از رنج‌ها و نقض حقوق بشری که علیه آنها رخ داد، شکایت کردند اما هیچ کاری انجام نشد.
کرزای خاطر نشان کرد: دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا داعش را تبدیل به یک بهانه کرد تا بمب عظیم خود را در آوریل ۲۰۱۷ روی افغانستان بیندازد.اما روز بعد دیدیم که داعش منطقه بعدی را در افغانستان تصرف کرد. این به ما ثابت می‌کند که دستی در کار بوده، دستی که هیچکس دیگری به جزء آمریکا در افغانستان نمی‌تواند باشد.
اشاره حامد کرزای به اقدام آمریکا در انداختن بمب عظیم موسوم به "مادر بمب‌ها" روی منطقه "آچین" افغانستان است که گزارش شد دست‌کم ۳۶ شبه‌نظامی داعش به همراه شبکه پیچیده تونل‌های آنها را از بین برده است.
در آن زمان کرزای این حمله را به عنوان یک حمله غیرانسانی و بی‌رحمانه‌ترین سوءاستفاده از افغانستان به عنوان محل آزمایش سلاح‌های خطرناک و جدید محکوم کرد.
کرزای گفت: از تقاضای اخیر دادگاه کیفری بین‌المللی برای تحقیق درمورد جرائم جنگی در افغانستان از جمله جرائم رخ داده در زمان ریاست جمهوری او استقبال می‌کند.
وی افزود: او (فاتو بنسودا، دادستان دادگاه کیفری بین‌المللی) حق این را که تحقیقات انجام دهد،‌ دارد.
کرزای اذعان کرد به اینکه در زمان دولت او نقض حقوق بشر اتفاق افتاده است.
او گفت: قطعا اقداماتی در نقض حقوق بشر از سوی نیروهای امنیتی افغان، آمریکا و کسان دیگر رخ داده است
کرزای گفت که به هرگونه تحقیقات حتی درباره همدست بودن بالقوه خودش در این مورد کمک خواهد کرد.
او ادامه داد: من تقاضای این تحقیقات را داشته‌ام تا آنها به افغانستان بیایند و تحقیق کنند که چه اتفاقی در این کشور افتاده است.
کرزای در این مصاحبه در پاسخ به ادعاها درمورد اینکه گروه‌های حقوق بشری در زمان ریاست جمهوری به او هشدار داده بودند که نقض حقوق بشر دارد اتفاق می‌افتد گفت: این اشتباه است. آنها به من نگفته‌اند و من به آنها گفته‌ام‌. من به گروه‌های حقوق بشر غربی گفتم که چه اتفاقی دارد در افغانستان می‌افتد اما مطبوعات غربی و آنها آن را پنهان کردند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 326196 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟