موگرینی خواستار پایبندی همه طرف‌ها از جمله آمریکا، به برجام شد

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، که به منظور رایزنی با مقامات آمریکایی درباره توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 به واشنگتن سفر کرده است، خواستار پایبندی همه‌ طرف‌ها از جمله آمریکا، به مفاد برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) شد. موگرینی همچنین تأکید کرد: اتحادیه اروپا در رویه قانون‌گذاری کنگره آمریکا در قبال برجام که مسئله داخلی این کشور است، دخالت نمی‌کند؛ اما تا جایی که به ما مربوط می شود توافق هسته‌ای ایران و شش قدرت جهانی قابل بازمذاکره نیست.

فدریکا موگرینی همچنین اظهار کرد تضمین هایی از طرف های مختلف در کنگره آمریکا دریافت کرده است مبنی بر اینکه قانونگذاران این کشور خواستار پایبندی آمریکا به موافقتنامه هسته ای ایران هستند؛ توافقی که نتیجه بخش بوده است. وی تصریح کرد: با اعضای کنگره در خصوص محتوای قانونی که می‌خواهند در خصوص برجام تصویب کنند و همخوان بودن مفاد آن با برجام صحبت کردم و نشانه‌های آشکاری دریافت کردم مبنی بر اینکه آنها قصد دارند آمریکا را متهعد به مفاد برجام نگه دارند و به دنبال یافتن راه‌های همکاری با سه کشور آلمان، فرانسه و ایتالیا، اتحادیه اروپا و جامعه بین المللی در این باره هستند.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنین افزود: ما به آژانس بین المللی انرژی اتمی و هشتمین گزارش این نهاد که در آن تاکید شده ایران به طور کامل به تعهدات هسته‌ای خود پایبند بوده است، اعتماد داریم.

موگرینی افزود اتحادیه اروپا خواستار آن است که کنگره آمریکا از تصویب قوانینی که ناقض مفاد این توافق تاریخی و مهم باشد، اجتناب کند. وی تصریح کرد بروکسل در حالی رایزنی با واشنگتن در این باره است.

موگرینی در حالی این اظهارات را بیان می کند که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا تصمیم گرفت در سومین گزارش خود به کنگره، پایبندی ایران را به برجام تأیید نکند. این اقدام ترامپ Trump انتقادات فراوانی را از سوی اتحادیه اروپا، تهران و دیگر طرف‌های امضاکننده این توافق –روسیه، انگلیس، فرانسه، چین و آلمان– (که همه آنها پایبندی جمهوری اسلامی ایران به برجام را تأیید می‌کنند) به دنبال داشت.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 325299 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟