بودجه سال آینده، 14 آذر تقدیم مجلس می‌شود

به گزارش گروه سیاسی رکنا، محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه بعد از نشست امروز خود با کمیسیون عمران و کشاورزی مجلس شورای اسلامی در گفت‌‌وگویی درباره ویژگی‌های بودجه 97، اظهار کرد: مشخصا سه ویژگی‌ را می‌توانیم برای بودجه 97 بیان کنیم؛ ویژگی اول این است که مبنا و مبانی تصویب بودجه هر دستگاه، قیمت تمام شده‌ فعالیت‌های آن دستگاه است.
نوبخت با اشاره به محاسبه قیمت واحد برای همه دستگاه‌ها که در پیوست چهار قانون Law بودجه امسال هم گنجانده شده است، افزود: بخش دیگر هدف، کمی است که براساس قانون برنامه برای سال 96 در نظر گرفته شده است، این مقدار هدف با قیمت واحدی که محاسبه کردیم، ضریب می‌شود و بودجه آن دستگاه یا بخش مشخص خواهد شد.
رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه به جای تخصیص بودجه دستگاه به مرکز و وازتخانه، به استان پرداخت می‌کنیم، ادامه داد: مثلا اداره کل آ‌موزش و پرورش اردبیل در استان اردبیل است، لزومی ندارد ما بودجه‌اش را به وزارت آموزش و پرورش بدهیم، بلکه بودجه به همان استان داده می‌شود و شورای برنامه ریزی استان با مدیریت استاندار، سازمان برنامه و بودجه استان و نمایندگان، خودشان باید تصمیم‌گیری کنند و صرفه جویی‌های لازم را داشته باشند.
وی ادامه داد: پس ویژگی دیگری که وجود دارد، عمده تمرکز زدایی‌هاست، یعنی اعتبارات بودجه دستگاه‌ها را ملی نمی‌دهیم بر براساس جغرافیا و منطقه پرداخت می‌شود.
نوبخت درباره ویژگی سوم بودجه امسال، اظهار کرد: نکته دیگر این است که بودجه‌ای را که تصویب و توزیع کرده‌ایم، چگونه باید تخصیص دهیم؟ تخصیص ما برای سال آینده براساس میزان عملکردی است که دستگاه‌ها از آن اهداف دارند نه براساس وصولی خزانه.
رئیس سازمان برنامه و بودجه بیان کرد: در روش سنتی بودجه ریزی، هر مقداری که از خزانه می‌آمد، همان درصدش را به دستگاه پرداخت می‌کردیم، این مقوله به شکلی تغییر پیدا کرده است و بودجه ریزی ما بر مبنای عملکرد، تصویب بر پایه برنامه ریزی بر مبنای صفر و تخصیص بر پایه عملکرد است.
وی همچنین درباره زمان تقدیم بودجه به مجلس شورای اسلامی، خاطر نشان کرد: بودجه یک روز زودتر از زمان مقرر یعنی در 14 آذر تقدیم مجلس شورای اسلامی می‌شود.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 319973 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟