انتقاد شدید پوتین از "فریب‌کاری‌های آمریکا" در توافق‌های دوجانبه با روسیه

به گزارش گروه سیاسی رکنا، به نقل از راشا تودی، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در یک نشست پرسش و پاسخ در باشگاه بحث و مناظره والدای در سوچی که هر سال با خبرنگاران بین‌المللی و کارشناسان روسیه برگزار می‌کند، ابتدا به برنامه "مگاتون به مگاوات" که از سال ۱۳۹۳ تا ۲۰۱۳ به اجرا درآمد و طی آن روسیه شاهد تبدیل اورانیوم غنی شده‌ای مناسب برای ساخت حدود ۲۰ هزار کلاهک هسته‌ای به اورانیوم با غنای پایین‌تر برای استفاده به عنوان سوخت نیروگاه‌های هسته‌ای بود، اشاره کرد.
پوتین گفت: در راستای این برنامه که یکی از موثرترین تلاش‌های خلع سلاح در تاریخ بود، مقام‌های آمریکا ۱۷۰ بازدید از تاسیسات محرمانه روسیه به عمل آورده و در آنها محل‌های کار دائمی که با پرچم‌های آمریکا تزیین شده بود، ایجاد کردند.
وی ادامه داد: از جانب روسیه ما شاهد نوعی اعتماد و رویکرد باز بی‌سابقه بودیم. در کل دهه ۱۹۹۰ حدود ۱۰۰ مقام آمریکایی واجد شرایط انجام بازرسی‌های ناگهانی از تاسیسات هسته‌ای روسیه در راستای توافق‌های دوران گورباچف و یلت سین بودند.
پوتین اظهار داشت: اما چیزی که ما در ازایش دریافت کردیم کاملا آشکار است و آن چیزی نبود جز بی‌اعتنایی کامل به منافع ملی ما، حمایت از جدایی‌طلبان در قفقاز، فریب شورای امنیت سازمان ملل، بمباران یوگسلاوی، حمله به عراق و مابقی اتفاقات. آمریکا حتما با مشاهده وضعیت سلاح‌های هسته‌ای و اقتصاد ما تصمیم گرفته که به قوانین بین‌المللی اعتنایی نداشته باشد.
پوتین خاطرنشان کرد که سیاست‌های خصمانه واشنگتن در حال بازگرداندن روابط بین دو کشور به سطح دهه ۱۹۵۰ است. در دوران جنگ سرد حداقل بین این دو ابر قدرت احترام دوجانبه بیشتری وجود داشت.
پوتین اظهار داشت: ما نمی‌توانیم مشارکت فعالی در معهدات بین‌المللی متعدد داشته باشیم چون آمریکا به نوبه خود هیچ کاری انجام نمی‌دهد و ما نمی‌توانیم مشارکت را یکجانبه انجام دهیم.
به گفته پوتین ماه گذشته میلادی روسیه اعلام کرد که همه ذخایر سلاح‌های شیمیایی‌اش را از بین برده اما رسانه‌های غربی تصمیم گرفتند نسبت به آن ساکت باشند. در حالی که آمریکا به شکل مداوم برنامه‌اش برای نابودسازی این سلاح‌ها طبق کنوانسیون سلاح‌های شیمیایی ۱۹۹۳ به تاخیر می‌اندازد و اکنون تصمیم گرفته که در سریع‌ترین حالت این فرآیند را در سال ۲۰۲۳ به پایان برساند.
پوتین با لحنی شدید گفت: ما همه چیز را از بین بردیم اما شریکان آمریکایی ما گفتند هنوز نمی‌توان کاری کرد چون ما پولش را نداریم.
همچنین رییس جمهور روسیه در ادامه درباره معاهده ۱۹۷۲ ضد موشک‌های بالستیک و خروج آمریکا در سال ۲۰۰۲ در زمان دولت جرج دبلیو بوش از این معاهده برای اجازه یافتن به منظور ساخت سپر دفاع موشکی گفت: این معاهده سنگ بنای کلیت چهارچوب امنیت بین‌الملل در حوزه سلاح‌های راهبردی بود اما با وجود صرف سال‌های زیاد برای متقاعد کردن همکارانمان ما نتوانستیم شریکانمان را در این توافق حفظ کنیم.
پوتین گفت: ما همچنین در عین حال اکنون می‌شنویم که طرف مقابل از معاهده خلع سلاح هسته‌ای "استارت جدید" راضی نیست. ما قرار نیست از آن خارج شویم اما ما هم شاید به نوبه خود از برخی جوانب آن راضی نباشیم. هر چند که همواره عنصر سازش وجود دارد بنابراین ما قصد داریم به وظایفمان عمل کنیم.
یک معاهده دیگری که بین آمریکا و روسیه در خطر قرار دارد، معاهده مربوط به سال ۱۹۸۷ است که موشک‌های پرتابی از زمین هم در حوزه هسته‌ای و هم در حوزه متعارف با برد بین ۵۵۰۰-۵۰۰ ممنوع می‌کند اما آمریکا ادعا کرده که برخی از موشک‌های جدید روسیه ناقض این توافق بوده‌اند.
پوتین اظهار تاسف کرد که این معاهده با ممنوع نکردن پرتاب‌گرهای دریایی و هوایی عملا حفره‌ای را به نفع کشورهای ناتو باز گذاشته و نمایانگر یک مورد دیگر اعطای امتیازهای یکجانبه از سوی روسیه است.
پوتین هشدار داد: اگرچه ما می‌خواهیم به شرایط این معاهده پایبند باشیم اما این مشروط به اقدام برابر شریکانمان است. اگر آنها تصمیم بگیرند که از آن خارج شوند پاسخ ما فوری و متقارن خواهد بود.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 318466 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟