ابراز نگرانی مشاوران و مقامات کاخ سفید درباره «نامتعادل» بودن ترامپ

18 تن از مشاوران و مقامات کاخ سفید در گفتگو با روزنامه آمریکایی واشنگتن پست، دونالد ترامپ، رئیس جمهور این کشور، را فردی «نامتعادل» خواندند که همانند یک توفان مخرب علیه دولت خود عمل می‌کند. ترامپ Trump مقامات دولتش را هدف لفاظی‌هایش قرار داده است. او پس از بحران‌های سیاسی اخیر و درماندگی‌اش به سبب آنکه تصور می‌کند از اقداماتش در مدیریت پیامدهای توفان‌های چند ماه گذشته آنطور که باید تقدیر نشده، اتحاد خود با مقامات سیاسی آمریکا و همچنین طرح‌های حقوقی خود را به خطر انداخته است.

بر اساس این گزارش، موضع‌گیری‌های ترامپ درباره مسائل بسیار حساس –از قبیل سقط جنین و سرود ملی– انتقادهای شدیدی را به دنبال داشته است. رئیس جمهور آمریکا همچنین اخیراً توافق خود را با دموکرات‌ها درباره مهاجران غیرقانونی مشمول قانون Law داکا، لغو کرد. مشمولان قانون داکا مهاجران غیرقانونی هستند که از کودکی به آمریکا آمده‌اند و در این کشور تحصیلات عمومی و خدمت سربازی خود را انجام داده‌اند. قانون داکا سال 2012 و در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما، به تصویب رسید. طبق این قانون، کودکانی که پیش از 16 سالگی و بدون مدرک وارد خاک آمریکا می‌شدند و افرادی که در سال 2012 زیر 31 سال بودند، از این کشور اخراج نمی‌شدند و اجازه داشتند به کار و تحصیل ادامه دهند. دونالد ترامپ اوایل ماه جاری میلادی از تصمیم خود برای لغو قانون داکا خبر داد. او برای لغو این قانون به کنگره مهلت شش ماهه داد؛ اما، پس از آن با دموکرات‌های کنگره برای حفظ قانون داکا و افزایش امنیت مرزی به یک توافق ابتدایی رسید.

در ادامه گزارش واشنگتن پست از دو رویداد مهم به عنوان عواملی که پایه‌های دولت ترامپ را به لرزه درآورده‌اند، نام برده شده است. نخستین رویداد، شکست «لوتر استرینج»، سناتور ایالت آلاباما و نامزد مورد حمایت ترامپ در انتخابات ماه گذشته (میلادی) حزب جمهوری خواه آمریکا، بود. ترامپ در جریان این رقابت‌ها به طور علنی از این سناتور 64 ساله حمایت می‌کرد. دومین رویداد مهمی که به ترامپ و دولتش ضربه سختی وارد کرد، اظهارات «باب کورکر»، عضو جمهوری‌خواه مجلس سنای آمریکا درباره اقدامات جنجالی رئیس جمهور آمریکا بود. باب کورکر در گفتگو با روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز هشدار داد ترامپ با تهدید کشورهای دیگر، آمریکا را احتمالاً به سوی جنگ جهانی سوم سوق خواهد داد. این سناتور جمهوری‌خواه همچنین اذعان کرد توییت‌های ترامپ به روابط دیپلماتیک آمریکا با دیگر کشورها آسیب رسانده است.

یکی از طرفداران پر و پا قرص و وفادار رئیس جمهور در این باره هشدار داد اختلافات میان ترامپ با کورکر و اعضای باسابقه حزب جمهوری‌خواه ممکن است باعث نابودی طرح‌هایش –از قبیل طرح‌ اصلاح مالیاتی– شود.

روزنامه صهیونیستی هاآرتص در پایان می‌افزاید نتایج نظرسنجی مشترک رویترز و ایپسوس نشان می دهد میزان محبوبیت رئیس جمهور آمریکا درشهرهای کوچک و جوامع روستایی که 15 درصد جمعیت کل آمریکا و بخش اصلی حمایت از ترامپ را تشکیل می‌دهند، در حال کاهش است. نتایج این نظرسنجی که 15 هزار نفر از افراد بالغ از مناطق روستایی و شهرهای کوچک در آن شرکت کردند، نشان می‌دهد میزان نارضایتی از اقدامات ترامپ در این مناطق، افزایش یافته است.

از سوی دیگر، نتایج نظرسنجی جدید موسسه مورنینگ کانسالت نشان می دهد میزان محبوبیت ترامپ پس از مراسم تحلیف در ماه ژانویه، در همه 50 ایالت این کشور کاهش یافته است. در ماه سپتامبر، 43 درصد از شرکت کنندگان در این نظرسنجی از عملکرد ترامپ در سطح ملی ابراز رضایت کرده‌ و 52 درصد شرکت‌کنندگان عملکرد رئیس جمهور آمریکا را رد کرده اند. این در حالی است که در ماه ژانویه سطح نارضایتی مردم آمریکا از عملکرد ملی ترامپ، 39 درصد بود.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 315158 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟