حمایت قاطع ژاپن از برجام در تحکیم صلح و ثبات منطقه موثر است+فیلم
حجم ویدیو: 1.58M | مدت زمان ویدیو: 00:00:15

رکنا سیاسی:حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی روز سه شنبه در دیدار نخست وزیر ژاپن در نیویورک تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران براساس هفت گزارش‌ آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همواره بر تعهدات خود در چارچوب برجام ، پایبند بوده و به آنها عمل کرده است.

دکتر روحانی با بیان اینکه حمایت قاطع ژاپن از برجام در تحکیم صلح و ثبات منطقه موثر است، گفت: ما آغازگر نقض برجام نخواهیم بود و امیدواریم بقیه کشورها هم پایبند به تعهدات قانونی، حقوقی و اخلاقی خودشان باشند.

رییس جمهور در ادامه زمینه‌های سرمایه‌گذاری و توسعه همکاری‌های مشترک ژاپن با ایران را فراوان برشمرد و گفت: از توسعه روابط و همکاری‌های همه جانبه تهران و توکیو استقبال می کنیم و ژاپن می‌تواند در بخش‌های گوناگون از جمله نفت، گاز، پتروشیمی و توسعه بنادر در ایران حضور یافته و فعالیت کنند.

دکتر روحانی گفت: توسعه بنادر جنوبی از جمله چابهار نقش مهم و مؤثری در گسترش روابط ایران و ژاپن و کل منطقه خواهد داشت و سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی ژاپن نیز می‌توانند در توسعه بنادر و شبکه ریلی، سرمایه‌گذاری کنند.

رییس جمهور همچنین به ضرورت تقویت همکاریهای دو کشور در بخش محیط زیست و مبارزه با آلودگی هوا اشاره کرد و گفت: موضوع مبارزه با آلودگی هوا برای ما مهم است و از همکاری خوب ایران و ژاپن در بحث محیط زیست حمایت می کنیم. ژاپن برای بهینه کردن مصرف انرژی تجربه زیادی دارد و می تواند اجرای طرح های مهمی را در این عرصه در ایران برعهده بگیرد.

دکتر روحانی افزود: در زمینه علمی و فناوری ، های تک و پارکهای علم و فناوری و دانشگاه ها نیز آمادگی و زمینه زیادی برای همکاری وجود دارد.

رییس جمهوری به موضوع اهمیت گردشگری اشاره کرد و گفت: گردشگری و ارتباط دو ملت مساله بسیار مهمی است و ما علاقه مند به توسعه تسهیلات لازم برای رفت و آمد ملت ها هستیم.

دکتر روحانی نهایی شدن اعتبارات بانکی برای توسعه طرحهای مشترک دو کشور را موثر برشمرد و گفت: در حوزه ارتباطات بانکی قدمهایی برداشته ایم اما نیازمند روابط نزدیکتر و گسترده تر بانکها هستیم و امیدوارم در مجموع با این اقداماتی که انجام گرفته ، روابط دو کشور در همه زمینه های اقتصادی ، علمی و فناوری گسترش یابد.

رییس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود، ثبات و امنیت در منطقه شرق آسیا را بسیار حائز اهمیت دانست و با بیان اینکه ایران روابط خوبی با ژاپن، کره جنوبی و چین دارد ، گفت: ما با آغاز هرگونه مسابقه تسلیحاتی از جمله در شرق آسیا مخالفیم و خواهان ثبات و صلح در شبه جزیره کره هستیم.

دکتر روحانی با اشاره به ضرورت تلاش برای برقراری آرامش در منطقه شرق آسیا، گفت: سلاح کشتار جمعی برای همه جهان خطرناک است و ما مخالف سلاح های هسته ای و تهدید توسط آن هستیم و این نظر خود را نیز صراحتا اعلام کرده ایم.

دکتر روحانی تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران از هیچ تلاشی در راستای توسعه ثبات و امنیت در منطقه دریغ نخواهد کرد.

رییس جمهور همچنین آواره شدن بیش از 400 هزار نفر مسلمان میانماری را بسیار موجب نگرانی برشمرد و گفت: فشار کشورها از جمله ژاپن به دولت میانمار و کمک به مردم و آوارگان ،می تواند در کاهش درد و رنج مسلمانان میانماری موثر باشد.

نخست وزیر ژاپن نیز در این دیدار تاکید کرد که دولت ژاپن خواستار توسعه روابط خود با ایران در همه زمینه های مورد علاقه است و ما از فعالیت شرکت های ژاپنی در ایران حمایت می کنیم.

شینزو آبه با اشاره به خط اعتباری ژاپن به ایران، گفت: امیدوارم بزودی این مذاکرات به نتیجه برسد و اجرای پروژه های مرتبط با انرژی را شتاب بخشد.

وی همچنین با بیان اینکه همکاری ژاپن و ایران در پزشکی و محیط زیست از جمله احیای دریاچه ارومیه و آب و هوا پیشرفت داشته است، اظهارداشت:آماده ایم در زمینه های فرهنگی ، اجتماعی و گردشگری روابط را هر چه بیشتر توسعه دهیم.

نخست وزیر ژاپن همچنین با حمایت مجدد از توافق برجام تصریح کرد: ایران محور خاورمیانه است و ما خواستار پایبندی همه طرف ها به برجام هستیم.

شینزو آبه همچنین با نکوهش پرتاب موشک دوربرد کره شمالی و عبور آن از فراز کشورش گفت:

شورای امنیت و جامعه جهانی باید یکپارچه این اقدام پیونگ یانگ را محکوم و این کشور را برای تغییر روش ، تحت فشار قرار دهد.

نخست وزیر ژاپن اظهار امیدواری کرد که در آینده و فرصت مناسب به ایران سفر کند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 308054 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟