سفیر کره‌شمالی: پرو بر آتش مناقشه هسته‌ای بنزین می‌ریزد

رکنا سیاسی: به نقل از خبرگزاری رویترز، رودوشنبه پرو، کیم هاک چول، سفیر کره شمالی در این کشور را به منظور اعتراض به خودداری کره شمالی از پذیرفتن درخواست‌های جامعه بین‌الملل برای پایان دادن به برنامه هسته‌ای‌اش، یک عنصر نامطلوب اعلام کرده و به او پنج روز فرصت داد تا خاک پرو را ترک کند.
کیم در یک کنفرانس خبری در شهر لیما و با قرائت متن بیانیه خود گفت: اقدام دیپلماتیک اخیری که دولت پرو اتخاذ کرد، بدون توجیه اخلاقی و قضایی بوده و کمکی به صلح و امنیت در جهان نخواهد کرد. به عکس این اقدام مثل ریختن بنزین روی آتش می‌ماند و ما نسبت به آن اعتراض و مخالفت خود را اعلام می‌کنیم.
این تصمیم پرو برای اخراج کیم در پی اقدام مشابهی از جانب مکزیک در چند روز پیش صورت گرفت و این در حالی است که ماه گذشته میلادی آمریکا از کشورهای آمریکای لاتین خواسته بود تا روابطشان با کره شمالی را قطع کنند.
ریکاردو لونا، وزیر امور خارجه پرو اعلام کرد اقدام اخیر این کشور ریشه در قوانین بین‌المللی دارد و در تحریم‌های جدید سازمان ملل علیه کره شمالی که روز دوشنبه تصویب شدند هم منعکس شده است.
لونا در اظهاراتی به خبرنگاران گفت: این مناسب نیست که روابطمان با این کشور را حفظ کنیم. هرچند که ما روابطمان را کاملا قطع نکرده‌ایم اما با اخراج این سفیر سطح روابط دیپلماتیک دو کشور کاهش پیدا کرد.
در عین حال کیم هاک چول گفت این تحریم‌ها را محکوم می‌کند و آن را در راستای خصومت آمریکا علیه کره شمالی می‌داند، خصومتی که پیونگ یانگ را وادار به آزمایش‌های هسته‌ای کرده است.
وی افزود: این یک مشکل بین ما و آمریکا است. ما بدون تزلزل مسیر "عادلانه‌ای" که انتخاب کرده‌ایم را به رغم همه افترازنی‌ها و تهمت‌های آمریکا ادامه خواهیم داد چون اطمینان داریم آرمان ما درست است و پیروز خواهیم شد.
کیم قرار است طبق درخواست پرو خاک این کشور را ترک کند و بعد از وی دو دیپلمات مسئولیت سفارت کره شمالی را به عهده خواهند گرفت.
این در حالی است که پرو هیچ دیپلماتی در کره شمالی ندارد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 305013 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟