سرلشکر باقری: باید تجربه‌های دفاع مقدس سینه به سینه منتقل شود

رکنا سیاسی: بیست‌وهشتمین محفل پیشکسوتان جهاد و شهادت با حضور جمعی از فرماندهان دوران دفاع مقدس برگزار شد. در این محفل سرلشکر محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در سخنانی ضمن گرامیداشت هفته دفاع مقدس بیان کرد: این محفل با حضور افرادی در حال برگزاری است که زمانی از تمامیت ارضی کشور و مرزهای اعتقادی ما دفاع کرده‌اند.
وی با بیان اینکه در قرآن انسان‌ها به سه دسته تقسیم می‌شوند، گفت: برخی‌ها در ناز و نعمت هستند و گروه دوم در شقاوت به سر می‌برند. گروه سوم نیز سابقون هستند که پیشکسوتان ایمان هستند. آنها از مقربین درگاه الهی به شمار می‌آیند. هنگامی که کفار دست به دست هم دادند تا مدینه را مورد هجوم قرار دهند پیامبر با مشورت با سلمان فارسی رضوان‌الله خندقی به دور مدینه به روش دفاع ایرانی‌ها حفر کرد. در این جنگ هنگامی که مومنین کفار را نظاره می‌کردند در راهی که داشتند ثابت قدم شدند.
باقری در بخش دیگری از سخنان خود با قرائت بخشی از سخنان امام خمینی(ره) که در روز ۲۶ شهریورماه سال ۶۷ بیان کرده بودند، یادآور شد: امام (ره) در این سخنرانی نکته‌هایی را خطاب به همه رزمندگان عنوان کرده‌اند به‌گونه‌ای که امروز که ۲۹ سال از آن موقع می‌گذرد برای ما درس‌های بسیاری در حوزه استقلال Esteghlal و دفاع از تمامیت ارضی ما دارد که این ریشه در تجربه‌آموزی ما در دفاع مقدس دارد.
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با برشمردن برخی از آموزه‌های دفاع مقدس یادآور شد: درس و مشق معنویت، خوداتکایی، مقاومت، عزت نفس و اتحاد ملی، ابتکار و خلاقیت، بن‌بست‌شکنی، ارتقاء وحدت ملی و مشارکت ملی از جمله درس‌هایی بوده‌اند که در دفاع مقدس آموختیم.
وی افزود: اکنون با توجه به تجربه‌هایی که آموخته‌ایم در جایگاهی قرار داریم که از نظر سخت‌افزاری هیچ کسری‌ای نداریم و هر آنچه را که بخواهیم خواهیم ساخت و بسیاری از موارد هستند که در دکترین نظامی ما جایگاهی ندارند یا در اولویت‌های دیگر قرار دارند. اما آنچه را که بخواهیم می‌سازیم، تولید می‌کنیم، انبار خواهیم کرد و در موارد نیاز به کار می‌گیریم. در رابطه با درس مقاومت باید بگویم که ما نیاز به فرهنگ مقاومتی داریم همچنین سیاست ما هم باید مقاومتی باشد همانطور که در عرصه دفاعی توانستیم مقاومت و پایداری را بیاموزیم در این عرصه‌ها و سایر ابعاد که قدرت ملی را تشکیل می‌دهند نیاز به این مقاومت داریم که در نگاه امام استراتژی دفاع همه‌جانبه محسوب می‌شود. اینکه در سایر بخش‌های فرهنگی ما به خودکفایی نرسیده‌ایم جای سوال دارد و آن را باید به درون‌مان رجوع کنیم که آیا برای دفاع همه‌جانبه پیگیر بوده‌ایم یا کوتاهی کرده‌ایم.
این فرمانده دوران دفاع مقدس تاکید کرد: اکنون تهاجم به ایران در مخیله دشمن نمی‌گنجد و ما در تولید تسلیحات صفر تا صد را خودمان انجام می‌دهیم. ما توانستیم در دفاع مقدس بن‌بست‌شکنی کنیم و معتقدیم جمهوری اسلامی ایران هیچ‌گاه در بن‌بست گرفتار نخواهد شد مگر اینکه خودش بن‌بست فکری برای خودش ایجاد کند. وحدت ملی ما برای ما امنیت پایدار را رقم زد و مشارکت ملی نیز همین‌طور بود البته آسیب رساندن به این وحدت جزو تهدیدات‌های بزرگی است که دشمن به دنبال آن است.
سرلشکر باقری با بیان اینکه دفاع مقدس یک دانشگاه برای ما پاسداران که دانشگاه نظامی را نگذرانده بودیم، محسوب می‌شد، خاطرنشان کرد: ما باید به نسل‌های بعدی خودمان بگوییم که در آن دوران چه گذشته است و تجربه‌های دفاع مقدس باید حفظ و سینه به سینه به جامعه منتقل شود چراکه به برکت دفاع مقدس هیچ همسایه‌ای جرأت تهدید ما را ندارد و قدرت‌های بزرگ جهانی نیز به روش‌های گوناگون از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون به مقابله با ما پرداخته‌اند. امنیتی که در کشور وجود دارد باعث شده است که سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی هیچ تهدیدی را برای سرمایه‌گذاری در ایران حس نکنند.
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح گفت: دشمن که دید نمی‌تواند رو در رو با ما مقابله کند جنگ را به صحنه‌های نیابتی، فتنه‌ها و عرصه‌های فرهنگی و نرم کشاند اما ما توانستیم آنها را به فرصت تبدیل کنیم. جمهوری اسلامی ایران روزهایی در داخل کشور خود می‌جنگید. در مناطقی مانند اهواز، سوسنگرد و قصرشیرین با دشمن جنگیدیم اما اکنون مشاهده کنید که چه وضعیتی داریم چراکه دشمنان ما خوف از مسائلی دارند که حتی ممکن است در ذهن ما نباشد. ما اکنون که حضور فیزیکی در مرزها پیدا کرده‌ایم، دشمن حرف محور ایران- مدیترانه را می‌زند.
وی با بیان اینکه امروز نه‌تنها مردم منطقه بلکه دولت‌های منطقه نیز به حال ما غبطه می‌خورند، یادآور شد: در محافل دیپلماتیک با لحن ساده و قابل فهم این غبطه را عنوان می‌کنند.
باقری در بخش دیگری از سخنان خود گفت: مساله پیشکسوتان دفاع مقدس از موضوعات بسیار اساسی است که در استان‌ها نهادهای خودجوشی به آن می‌پردازند. ستاد کل نیروهای مسلح نیز از تمامی واحدهایی که در جنگ حضور داشته‌اند مانند سپاه، بسیج، ارتش و جهاد سازندگی حمایت می‌کند تا به این مساله بپردازند. مجموعه‌های ما مانند بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس همانند خانه شما است. ما آماده کمک و همکاری هستیم.
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در پایان بیان کرد: شکر خدا اکنون ۳۱ استان ما در حال ایجاد مجموعه فرهنگی دفاع مقدس هستند و تا پایان سال ۱۰ مورد از این مجموعه‌ها افتتاح خواهد شد. همچنین به دنبال آن هستیم که در شورای فرهنگ عمومی کشور روزی را به نام پیشکسوتان دفاع مقدس در تقویم نامگذاری کنیم.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 304818 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟