ناگفته هایی از آمریکایی‌ها در دیدار وزیر خارجه اسبق فرانسه و کمال خرازی

رکنا سیاسی: اوبر ودرین، وزیر خارجه اسبق فرانسه با کمال خرازی، رییس شورای روابط راهبردی خارجی کشورمان ملاقات کرد. دو طرف در خصوص روابط دو کشور و تحولات منطقه‌ای و بین المللی رایزنی کردند و پس از آن در نشستی خبری حاضر شده و به سوالات پاسخ دادند.
ودرین در این نشست با بیان این که هم‌اکنون هیچ پست دولتی ندارم ولی همواره روابط خوبی با روسای‌جمهور فرانسه داشته‌ام، در خصوص سفرش به کشورمان گفت: امروز از سوی شرکت حقوقی در فرانسه که در تهران هم دفتری تاسیس کرده به ایران آمدم و بار قبل هم به دعوت ایرفرانس به ایران سفر کردم.
وی ادامه داد: می‌دانم که برخی گروه‌ها در ایران با توافق هسته‌ای مسأله دارند اما فعلا مسأله اصلی با آمریکا است چون گروه‌هایی در این کشور تلاش می کنند تا این توافق را به هم بزنند و ترامپ Trump هم با این اقدامات موافق است‌.
وزیر خارجه اسبق فرانسه گفت: رییس‌جمهور آمریکا واقعا غیرقابل پیش‌بینی است.
وی افزود: طبق گفته‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ایران همواره به تعهدات خود پایبند بوده است و از نظر من نفع ایران در آن است که توافق را دنبال کند.
ودرین با ابراز امیدواری از این که شاید دیگر امضا کنندگان برجام بتوانند مانع از تحقق موضع منفی آمریکا در قبال برجام شوند، افزود: ما به دقت مسائل مربوط به برجام و تحولات بین‌المللی را رصد می‌کنیم و باید بگویم که نگاه فرانسه نسبت به روابط ایران با کشورهای عربی، سیاست ترکیه و روسیه و همچنین آینده افغانستان برای ما قابل توجه است و از نظر من وقایعی مانند انتخابات ایران و فرانسه و روی کار آمدن ترامپ یک گفت‌وگوی سیاسی را می طلبد.
وی ادامه داد: بر خلاف آمریکا که رییس‌جمهور وقتش همواره در خصوص برجام تنها بود، کشورهای امضاکننده برجام در زمان مذاکرات با انجام گفت‌وگو به دنبال مذاکره بر سر مسائل مختلف بودند؛ هرچند که برخی رسانه‌ها در اروپا که در اقلیت هم قرار داشتند، موافق سیاست‌های آمریکا بودند که در اقلیت قرار داشت.
وزیر خارجه اسبق فرانسه تاکید کرد که در کشورهای اروپایی بر خلاف آمریکا نزاع داخلی بین مجلس، دولت و افکار عمومی وجود نداشت و پس از امضای توافق کشورهای امضاکننده برجام با یکدیگر هماهنگ بوده و هستند.
در ادامه خرازی هم با بیان این که با توجه با مواضع منفی و کارشکنی‌های آمریکا در قبال برجام شرایط فعلی آزمون مهمی برای فرانسه و اروپایی‌ها محسوب می‌شود، خاطرنشان کرد: آزمون مهمی برای اروپا وجود دارد و آن این است که موضع خود در قبال آمریکا را نشان دهد و موانعی را که سر راه اجرای برجام است، از جمله مسائل بانکی، بیمه‌ای و... حل کند.
رییس شورای روابط راهبردی خارجی گفت: این آزمایشی برای کشورها، به ویژه کشورهای قدرتمند در اروپا است که استقلال Esteghlal خود در قبال آمریکا را نشان دهند. ایران نشان داد که اهل مذاکره است و در راستای ثبات منطقه تلاش جدی می‌کند. حمایت از دولتی مثل سوریه در برابر گروه‌های تروریستی حاکی از تلاش ایران در منطقه و حفظ دولت‌های مستقل مثل سوریه است.
خرازی در خصوص پایبندی ایران به برجام در حالی که آمریکا از کارشکنی صحبت می‌کند، گفت: طبیعتا این موضوع به مواضع سایر امضاکنندگان برجام بستگی دارد. اگر اروپا بر سر توافق بماند، یک سناریو است و اگر آنها هم از برجام دست بکشند، سناریوی دیگری است و ما باید برای هرکدام از آنها آماده باشیم. بنابراین مواضعی که دوستان ما می گیرند، هم بر همین اساس است.
وزیر خارجه اسبق فرانسه هم با بیان این که آمریکایی‌ها منتظر هستند ایران توافق را ترک کند، گفت: آمریکایی‌ها به دنبال بهانه و خواهان بازگشت به سیاست‌های قبل از برجام خود هستند.
وی در رابطه با تعاملات تهران و پاریس هم خاطرنشان کرد که روابط دو کشور قدیمی بوده و با وجود این که لحظات دشواری در روابط آنها وجود داشته، در حال حاضر چشم‌انداز مثبتی پیش روی آنها است.
ودرین در پاسخ به این سئوال که آیا امکان دارد روابط ایران و فرانسه استراتژیک شود، افزود: روابط ما بیشتر از خوب است و می‌تواند استراتژیک شود. ما عضو دائم شورای امنیت هستیم و می‌توانیم پیشنهاد های خوبی داشته باشیم.
وی تاکید کرد: نتایج فعلی حاصل از برجام کافی نیست. اقدامات اوباما بسیار خوب بود ولی الان شرایط در رابطه با آمریکا دشوار است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 304310 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟