دوگانگی در تنظیم بازار محصولات کشاورزی نابسامانی‌ها را شدیدتر می‌کند

رکنا سیاسی: علی اکبری گفت: عملکرد متولیان تنظیم بازار Store محصولات کشاورزی را مثبت می‌دانم اما این سخن به معنای بی‌نقص بودن کنترل بازار و مدیریت عرضه محصولات پروتئینی و باغی به بازار مصرف نیست.
نماینده مردم بجنورد در مجلس کمبود مقطعی سیب زمینی، پیاز، مرغ و تخم‌مرغ و گرانی آنها را چرخه معیوبی دانست که هر سال تکرار می‌شود.
وی شیوه «خود مدیریتی» بازار محصولات کشاورزی و پروتئینی را کج سلیقگی دانست و افزود: احاله کردن تنظیم بازار محصولات کشاورزی و پروتئینی به امید عرضه تولیدات استان‌های مختلف به بازار مصرف به معنای رها کردن این بازار نیست اما وزارت جهادکشاورزی باید برای جبران خلاء کمبود محصولات کشاورزی و پروتئینی در بازار مصرف فکری اساسی کند و مثلا همانطور که وزارت بازرگانی سابق هنگام کاهش عرضه محصولات کشاورزی و پروتئینی در بازار، خلاء موجود را از طریق واردات جبران می‌کرد، وزارت جهادکشاورزی نیز باید با بکار کردن شیوه‌های مشابه اجازه ندهد قیمت پیاز، سیب‌زمینی، مرغ، تخم‌مرغ یا حتی سایر محصولات کشاورزی و پروتئینی در سال‌های مختلف چنان رشد کند که باعث نارضایتی مردم شود.
اکبری طرح آمایش سرزمینی و اجرای الگوی کشت را در تنظیم بازار محصولات کشاورزی ضروری دانست و افزود: وزارت جهادکشاورزی باید آمار مربوط به تولید، پراکنش و فراوانی تولید محصولات کشاورزی و پروتئینی در سراسر کشور را داشته باشد تا بتواند براساس این آمار و ارقام به گونه‌ای برنامه‌ریزی کند که موجب حمایت، همراهی و تبعیت همه کشاورزان کشور شود. البته نباید فراموش کرد که کشاورزان در گذشته به دلایل مختلف از سیاست‌های دستوری و فرمایشی وزارت جهادکشاورزی تبعیت نکرده‌اند به همین دلیل کار وزارت جهادکشاورزی برای حرکت در این مسیر بسیار سخت و ناهموار است.
نماینده مردم بجنورد در مجلس انتزاع مسئولیت تنظیم بازار محصولات کشاورزی از وزارت جهادکشاورزی و الحاق به وزارت صنعت، معدن و تجارت را نادرست دانست و افزود: عده‌ای تصور می‌کنند با این کار وضعیت بازار محصولات کشاورزی بهتر می‌شود. گویا آقایان سابقه ناموفق وزارت بازرگانی سابق را فراموش کرده‌اند، در آن دوره نیز هم کشاورز و هم مصرف کننده متضرر می‌شدند. ایجاد تعادل بین کشاورز و مصرف کننده نیازمند همراهی و مشارکت عمومی در همه سطوح است و از توان یک دستگاه خارج است.
رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس اظهار داشت: وزارت جهادکشاورزی بازار تولید و توزیع محصولات کشاورزی را باید به گونه‌ای مدیریت کند که کشاورز بتواند با افزایش تولید و اشباع بازار داخلی، بازارهای صادراتی را تصاحب کند، این مسئله موجب بهبود نرخ اشتغال می‌شود.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 304249 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟