شورای امنیت امروز درباره قطعنامه جدید کره شمالی رای‌گیری می‌کند

رکنا سیاسی: به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، به منظور تصویب این قطعنامه علیه کره شمالی نیاز به 9 رای مثبت و همچنین عدم هرگونه وتو از جانب 5 عضو دائم این شورا یعنی آمریکا، روسیه، چین، انگلیس و فرانسه است.
پیش نویس این قطعنامه روز چهارشنبه گذشته به شورای امنیت سازمان ملل داده شد و آمریکا تقاضای رای‌گیری درباره این قطعنامه تحریم‌های جدید علیه کره شمالی را برای امروز مطرح کرد. هنوز دقیقا مشخص نیست که این قطعنامه چه تدابیری را در نظر گرفته است.
دیپلمات‌های شورای امنیت سازمان ملل که نامشان فاش نشده گفته‌اند آمریکا و چین همچنان تا آخرین ساعات یکشنبه نیز مشغول مذاکره در مورد این قطعنامه بودند.
این در حالی است که قطعنامه‌های قبلی علیه کره شمالی معمولا چند هفته و در برخی موارد چند ماه برای نهایی شدن مورد مذاکره میان آمریکا و چین قرار می‌گرفت اما دولت ترامپ Trump با توجه به آزمایش هسته‌ای اخیر کره شمالی رویکرد جدیدی را در قبال این قطعنامه در پیش گرفت و روز سه‌شنبه گذشته پیش‌نویس آن را در اختیار چین و دیگر اعضای شورای امنیت قرار داده و خواهان رای‌گیری در مورد آن در عرض 6 روز شد.
دیپلمات‌ها گفته‌اند: لیو جیه‌یی، سفیر چین در سازمان ملل که سفری از جانب شورای امنیت به اتیوپی داشت، روز پنجشنبه مجبور شد به منظور شرکت در مذاکرات به نیویورک برگردد.
این در حالی است که اوایل امروز وزارت خارجه کره شمالی هشدار داد که اقدامات آمریکا را از نزدیک زیر نظر داشته و «آمادگی و تمایل» دارد تا با تدابیر متقابل خود پاسخ آمریکا را بدهد و آمریکا در صورت تصویب تحریم‌های جدید هزینه سنگینی پرداخت خواهد کرد.
هیئت اتیوپی در سازمان ملل که در حال حاضر رئیس فعلی شورای امنیت است، قرار است بعد از نشستی طی عصر امروز بر سر قطعنامه مربوط به کره شمالی رای‌گیری انجام دهد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 303902 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟