نوسان قیمت دلار تاجران را بیچاره کرده است !

رکنا سیاسی: معصومه آقاپور علیشاهی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، با اشاره به نوسان ١٠٠ تومانی نرخ دلار طی روزهای اخیر، گفت:باید بررسی و آسیب‌شناسی شود که افزایش تغییرات و نوسانات نرخ ارز علل درونی دارد یا علل بیرونی و یکی از علت‌هایی که می‌توان بررسی کرد این بوده که شرایط تحریم های جدید آمریکا پس از مذاکرات برجام چه تاثیری بر افزایش نرخ ارز داشته است.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه مسائل سیاسی در ایران در تغییرات نرخ ارز اثرگذار است، افزود: مسائل سیاسی در ایران تورم روانی ایجاد می‌ کند و سبب تغییرات در نرخ ارز می شود، البته یکی از دلایل دیگری که سبب افزایش نرخ ارز طی روزهای اخیر شده این بوده که تجار و بازرگانان از این موضوع که تجربه افزایش قیمت ارز بار دیگر تکرار شود واهمه دارند، لذا بیش از تقاضای خود از بازار Store ارز می‌خرند که این موضوع موازنه را بر هم زده و قیمت بالا می رود.
با کوچکترین مسائل سیاسی بانک ها تحت تاثیر قرار گیرند
آقاپور علیشاهی ادامه داد:از سوی دیگر مسافرت های فصلی که در شهریور اتفاق می افتد این افزایش تقاضا سبب می شود قیمت ها بالا رود.
نماینده مردم شبستر در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه یکی از موضوعاتی که باید بررسی عمقی شود موضوع روابط بانکی کشور و FATF است، یادآور شد: این مشکلات باید ریشه ای حل شود چرا که این عامل سبب می‌شود که با کوچکترین مسائل سیاسی بانک ها تحت تاثیر قرار گیرند و ورودی دلار به کشور با کندی انجام شود.
سقف پرواز دلار باید حداکثر همین نرخ ها باشد
وی افزود: از دولت دوازدهم انتظار می‌رود با سیاست‌های پولی و مالی، سیاست‌گذاری‌های صحیح در بانک مرکزی، ارز و تقاضای آن را در کشور به صورت متعادل نگه دارد، چراکه سقف پرواز دلار باید حداکثر همین نرخ ها باشد و بیش از این آستانه تحملی برای افزایش قیمت دلار وجود ندارد.
افزایش قیمت دلار سبب افت شدید تولید ناخالص داخلی می شود
آقاپور علیشاهی با بیان اینکه افزایش نرخ دلار سبب بالارفتن قیمت نهاده‌های بخش تولید می شود، ادامه داد: زمانی که قیمت تمام شده کالاها افزایش یابد، سهم تقاضای داخلی کاهش می یابد، چراکه قدرت خرید پایین آمده و از سوی دیگر کالاهای داخلی با کالاهای خارجی رقابت پذیر نیستند و این موضوع سبب افت شدید تولید ناخالص داخلی می شود.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، با اشاره به اینکه یکی از عوامل بسیار مهمی که می تواند تاثیر بسیار شدید و کوتاه مدتی بر اقتصاد کشور بگذارد افزایش نرخ دلار است، تصریح کرد: از دولت می خواهیم که با همکاری با مجلس، بانک مرکزی، اتاق بازرگانی و اتاق اصناف به صورت واحد برنامه ریزی کند که از افزایش نرخ دلار جلوگیری شود.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 300777 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟