رییس جمهوری: هنوز در راه سنگلاخ وجود دارد

نسبت به همه اعضای کابینه دوازدهم شناخت دارم

 حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی در نخستین گفت‌وگوی تلویزیونی خود پس از آغاز به کار دولت دوازدهم با شبکه یکم سیما ضمن تسلیت به مناسبت شهادت امام محمدباقر (ع) و تبریک پیشاپیش اعیاد قربان و غدیر اظهار کرد: امیدوارم همه ما بتوانیم از روز پرفیض عرفه بهره‌برداری کنیم و حاجیان ما نیز که فردا برایشان روز عرفه است از این فرصت به خوبی استفاده کنند.

وی با تبریک فرا رسیدن هفته دولت و گرامیداشت یاد شهیدان رجایی و باهنر اظهار کرد: من هفته دولت را به همه کارکنان دولت و ملت ایران تبریک می‌گویم و یاد شهیدان رجایی و باهنر را گرامی می‌دارم و نیز برای همه مسوولین دولت دوازدهم آرزوی موفقیت می‌کنم که بتوانیم خدمتگذار مردم خود باشیم چراکه این ملت حماسه 29 اردیبهشت را آفرید و در سایه همان حماسه بود که دولت دوازدهم امروز مشروعیت دارد و کار خود را آغاز کرده است.

روحانی با تشکر از رای اعتماد نمایندگان مجلس دهم به وزرای پیشنهادی‌اش اظهار کرد: از نمایندگان مجلس هم تشکر می‌کنم که رای اعتماد بزرگی به کابینه دولت دوازدهم دادند تا آنها امروز بتوانند با روحیه بالاتری کار کنند.

وی در پاسخ به نخستین پرسش مجری برنامه در زمینه فرآیند انتخاب وزرای پیشنهادی و معیارها و شاخص‌هایش و نیز اینکه تفاوت دولت دوازدهم با دولت یازدهم چیست، اظهار کرد: به طور طبیعی بعد از انتخابات ما رایزنی را برای انتخاب اعضای کابینه آغاز کردیم و با همه چهره‌های معروف سیاسی مشورت کردیم و همه کمک کردند.

رئیس‌جمهور ادامه داد: می‌توانم بگویم بزرگترین فرقی که میان دولت دوازدهم با یازدهم وجود دارد این است که من در این دولت با همه افرادی که امروز در کابینه قرار دارند، کار کرده‌ام و از آنها شناخت دارم. همانطور که نیمی از اعضای کابینه همان وزرای سابق هستند که در دولت یازدهم هم حضور داشتند و برخی دیگر نیز معاونین وزرا در دولت قبلی بودند که نمونه آن را در وزارت اقتصاد، آموزش و پرورش و ارتباطات می‌بینیم.

روحانی افزود: برخی از وزرا نیز معاونین اجرایی رئیس‌جمهور در دولت یازدهم بوده‌اند و بنابراین من با همه آنها کار کرده‌ام و شناخت بیشتری از آنان دارم و آنها نیز نظرات من را بهتر می‌دانند و با آن آشنا هستند. در نتیجه کابینه دوازدهم با مشورت بیشتر و شناخت فراوان‌تری کار خود را آغاز کرده است.

هنوز در راه سنگلاخ وجود دارد

رئیس‌جمهور با بیان اینکه چون نیمی از وزرا همان وزرای کابینه قبلی هستند، با مسیر و راه آشنایی دارند، افزود: بسیاری از برنامه‌های این دولت تکمیل برنامه‌های دولت یازدهم است. ما در مسیری در نیمه راه بودیم و به مردم می‌گفتیم راه باید ادامه پیدا کند مردم هم می‌گفتند که به عقب برنمی‌گردیم.

وی ادامه داد: امروز شرایط بهتری وجود دارد، ما در آغاز دولت یازدهم با مشکلات بزرگی روبه‌رو بودیم. امروز آنها یا از بین رفته یا کاهش یافته است. ما با تورم بزرگ، بیکاری بالا و رشد منفی روبه‌رو بودیم و مردم سال‌ها با مذاکرات هسته‌ای روبه‌رو بودند که چه می‌شود. گروه‌هایی برای مذاکره می‌رفتند و برمی‌گشتند و بعد هم یک قطعنامه جدید تصویب می‌شد. امروز این نگرانی‌ها کمتر شده اما به معنای این نیست که مشکلات کاملا برطرف شده باشد و هنوز در راه سنگلاخ وجود دارد.

رئیس‌جمهور در ادامه تاکید کرد: ما با اراده قوی و آشنایی بیشتر راهمان را می‌رویم و مسیر را می‌شناسیم. من امروز بسیار امیدوارتر از آغاز دولت یازدهم برای موفقیت هستم. ما با کمک و مشارکت مردم می‌توانیم مشکلات را پشت‌سر بگذاریم. نوع مشکلات فرق کرده و برخی کوچک‌تر شده مثلا در بحث هسته‌ای آن زمان که دولت را شروع کردیم برنامه این بود که تحریم‌ها کاهش پیدا کند. امروز تحریم‌ها شکسته شده و بازگشت به آن امکان‌پذیر نیست. حالا ممکن است آمریکایی‌ها تصوراتی داشته باشند ولی شرایط بین‌المللی و نوع نگاه به ایران کاملا عوض شده است.

روحانی با اشاره به اینکه بسیاری از مشکلات بزرگ را پشت‌سر گذاشته‌ایم، اظهار کرد: امروز در اقتصاد، سیاست داخلی و خارجی مردم احساس آرامش بیشتری دارند و در کل جامعه احساس امنیت بالاتر است. البته امنیت نه به مفهوم نظامی بلکه به معنای عام در اقتصاد، اجتماع، فرهنگ و سیاست مردم احساس امنیت و آرامش بیشتری دارند.

وی اضافه کرد: هرچند ممکن است برخی از مشکلات بیشتر شده باشد مثل مشکل آب که با ادامه خشکسالی بیشتر می‌شود و باید برای آن فکری بکنیم. در محیط زیست برخی از مشکلات را پشت‌سر گذاشته‌ایم ولی هنوز مشکلاتی وجود دارد. به هر حال مسیر روشن و ما برایش برنامه‌ریزی داریم ضمن اینکه امید و تجربه ما بیشتر شده و مردم ما برای کمک آماده‌تر هستند و شرایط جامعه آرام‌تر است که ان‌شاءالله این آرامش ادامه خواهد داشت.

خوشحالم که جامعه ما امروز نسبت به جوانان و بانوان حساسیت بیشتری دارد

رئیس دولت دوازدهم در پاسخ به برخی انتقادات درباره حضور جوانان و زنان در کابینه جدید تصریح کرد: بسیار خوشحالم که جامعه ما امروز نسبت به جوانان و بانوان حساسیت بیشتری دارد و کاملا حق با افکار عمومی است. نیرو، انرژی و ظرفیت عظیمی در جامعه وجود دارد. جوان‌ها می‌توانند تحول بیافرینند و اکثراً تحصیلکرده هستند. ما از نظر ظرفیت انسانی و علمی بسیار خوب هستیم. من هم نگرانم چرا شاهد آن سرعتی که باید باشیم در گردش نخبگان نیستیم.

وی در ادامه تاکید کرد: به همه وزرا دستور دادم هر وزیری حداقل دو جوان را به عنوان معاون، مشاور و یا دستیار بگمارد و حتما از یکی از خانم‌ها در این سمت‌ها استفاده کنند. ما باید زمینه را برای جوانگرایی و استفاده از بانوان آماده کنیم. آخرین مصوبه‌ای که ابلاغ شد این بود که باید ظرفیت بخش‌های مدیریتی را برای بانوان تا 30 درصد افزایش دهیم که این کار آغاز شده است. معتقدم باید از بانوان در سطوح مدیریتی و بخش‌های مختلف فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی استفاده شود.

روحانی به انتخاب آذری جهرمی به عنوان وزیر ارتباطات اشاره کرد و افزود: به عنوان نمونه در کابینه یک جوان را به عنوان وزیر انتخاب کردیم. امیدوارم که او راهگشا باشد برای اینکه نسل جوان ما از اعتماد بیشتری برخوردار باشند و بتوانیم در سال‌های بعد از حضور جوانان بیشتر استفاده کنیم. سه نفر از بانوان هم در کابینه هستند که از افکارشان استفاده می‌کنیم.

رئیس‌جمهور همچنین خاطرنشان کرد: البته معنای استفاده از جوانان و بانوان این نیست که حتما در هیات وزیران چند نفر حضور داشته باشند، چیزی حدود سه میلیون نفر کارمند لشکری و کشوری داریم که با بازنشستگان جمعیتی حدود 5 میلیون نفر می‌شود. وقتی می‌گوییم دستگاه اجرایی یعنی باید آن سه میلیون نفر را در نظر بگیریم و فقط بحث آن 30 نفری نیست که دور میز بیضی هیات دولت می‌نشینند.

وی در ادامه گفت: ما دلمان می‌خواهد در بخش‌های دیگر هم بانوان فعال باشند که خوشبختانه می‌بینیم در شورای شهر و مجلس فعال هستند. مقصود من همه قوا و بخش‌های نظام جمهوری اسلامی است که باید هم از جوانان و بانوان و هم از اقوام و مذاهب مختلف به خوبی استفاده کنیم و از ظرفیتشان در بخش‌های مدیریتی بهره ببریم. اصل بر شایسته‌سالاری است و جناح، گروه و مذهب خاصی مطرح نیست.

از  انتقادات استفاده خواهیم کرد

رئیس‌جمهور با بیان اینکه برای استفاده از بانوان و جوانان مصوبه‌ای توسط رئیس هیات دولت به وزرا ابلاغ شده است، اظهار کرد: همچنین در ابلاغیه‌ای از سوی رئیس‌جمهور به وزرا ابلاغ شده که ما این مصوبه را به همه وزرا نیز داده‌ایم و قرار است از همه ظرفیت‌های بانوان، جوانان و اهل سنت در دولت استفاده شود همانطور که در دولت قبلی برخی از معاونین وزرا یا معاونین استانداری‌ها، فرمانداری‌ها نیز از اهل سنت بوده‌اند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا در جریان انتخاب وزرای کابینه سهم‌خواهی‌های جریان‌های سیاسی نیز دخیل بوده است، یا نه اظهار کرد: اولا ما از تمامی عزیزانی که نسبت به ترکیب وزرای کابینه انتقاداتی داشتند تشکر می‌کنیم و از این انتقادات استفاده خواهیم کرد. البته شاید در برخی موارد انتقادها دقیق نباشد اما مردم باید نسبت به همه قوا آزاد باشند که انتقاد کنند.

روحانی ادامه داد: اینکه گفته می‌شود من برای انتخاب اعضای کابینه تحت فشار بوده‌ام درست نیست. شاید نظر گروه‌ها و جناح‌ها این بود که از فلان فرد در فلان وزارتخانه استفاده شود اما اینکه من به خاطر رضایت آن جریان‌ها و تحت فشار قرار گرفتن از سوی آنها کسی را برای وزارتخانه‌ای انتخاب کرده باشم، درست نیست.

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه در راستای انتخاب اعضای کابینه با هر سه فراکسیون مجلس، گفت‌وگوها و مشورت‌هایی انجام دادم، اظهار کرد: معتقدم اصل مشورت درست است اما اینکه جناح‌ها بخواهند سهم‌خواهی بکنند نیز حرف نادرستی نیست. به هر حال طبیعی است که جریان‌ها بخواهند افرادی که از لحاظ فکری وابسته به آنها هستند در کابینه باشند ولی دولت دوازدهم مانند دولت یازدهم فراجناحی است و در عین حال همه وزرا هم معتقد به اصولند و هم خواهان اصلاحات هستند و هم معتدل هستند ولی ما مسائل جناحی را برای انتخاب وزرا به عنوان یک اصل قرار نداده‌ایم.

وزرای نیرو و علوم هفته اول مهرماه به مجلس معرفی می‌شوند

وی در پاسخ به این پرسش که وزرای علوم و نیرو تا چه زمان به مجلس معرفی می‌شوند، اظهار کرد: من از نمایندگان مجلس که وظیفه نمایندگی خود را در جریان رای اعتماد به وزرای پیشنهادی انجام دادند، تشکر می‌کنم. هرچند که مایل بودم دو موضوع پیش از معرفی وزرا به مجلس رخ دهد که اتفاق نیفتاد از جمله اینکه لایحه دوفوریتی ما درباره تفکیک دو وزارتخانه توسط مجلس تصویب شود و اینکه سازمان ملی جوانان نیز از وزارت ورزش جدا شود که این اتفاق نیفتاد و هر زمان که نمایندگان به این دو لایحه رای دهند کابینه ترمیم می‌شود و شاهد تغییراتی خواهیم بود.

روحانی ادامه داد: درباره عدم معرفی وزیر علوم به مجلس نیز باید بگویم که من نتوانستم وزیر پیشنهادی‌ام را طی مهلت قانونی به مجلس معرفی کنم به این دلیل که فردی را که برای تصدی این وزارتخانه مشخص کرده بودم 20 یا 24 ساعت پیش از آغاز بررسی صلاحیت وزرا در مجلس انصراف داد و من در آن بازه زمانی کوتاه نمی‌توانستم شخص دیگری را انتخاب کنم. اما امیدواریم که در هفته اول مهرماه این دو وزیر را نیز به مجلس معرفی کنیم.

رئیس‌جمهوری در پاسخ به این پرسش که برای ایجاد انسجام و هماهنگی وزرا چه اقداماتی انجام شده است ، اظهار کرد: وجود انسجام و هماهنگی میان وزرا یک اصل است همانطور که محصول مشترک آنها اصل است. ما هرچه بتوانیم هماهنگ‌تر عمل کنیم بهتر می‌توانیم کار کنیم و باید بگویم که دولت دوازدهم از دولت یازدهم هماهنگ‌تر است.

روحانی افزود: در دولت قبلی هم ناهماهنگی به آن شکل که در رسانه‌ها مطرح شد، وجود نداشت. اما به طور طبیعی ناهماهنگی‌هایی هم پیش می‌آمد که امیدواریم در دولت دوازدهم چنین چیزی وجود نداشته باشد مخصوصا در ارتباط با وزرای اقتصادی.

وی با بیان اینکه ما برای بررسی مسائل اقتصادی در دولت جلسه‌ای شورای هماهنگی را برگزار می‌کنیم، اظهار کرد: در این جلسه تصمیمات اساسی نسبت به مسائل اقتصادی در دولت گرفته می‌شود که در دولت یازدهم 200 جلسه در این زمینه برگزار شد و در دولت فعلی نیز هر دو هفته یک بار جلسه شورای هماهنگی را برگزار می‌کنیم و همچنین ستاد اقتصاد مقاومتی هم برای هماهنگی میان دولت و نهادهای اقتصادی خارج از آن یا برای هماهنگی میان مجلس یا سایر نهادها با دولت تشکیل جلسه می‌دهد و در نهایت وزرای اقتصادی هم خودشان با یکدیگر جلساتی را برگزار می‌کردند که این امر همچنان ادامه خواهد داشت.

رئیس‌جمهور در تشریح وظایف معاونت اقتصادی در دولت دوازدهم اظهار کرد: این معاونت وظیفه‌اش انجام امور اقتصادی است که رئیس‌جمهوری به وی محول می‌کند یا ماموریت‌های خاصی که رئیس‌جمهوری در زمینه مسائل اقتصادی بر عهده این معاونت می‌گذارد.

عملکرد وزرا هر سه ماه یکبار بررسی می شود

روحانی با بیان اینکه ما در دولت دوازدهم در ضمیمه حکم وزرا پیوستی را هم مدنظر قرار دادیم گفت : تا آخر همین هفته یا اول هفته بعد به ین پیوست وزرا داده می‌شود و امکان انتشارش در رسانه‌ها هم وجود دارد که شامل دو بخش کلی و اختصاصی است که نسبت به هر وزارتخانه بخش اختصاصی متفاوت خواهد بود.

روحانی ادامه داد: همچنین عملکرد وزرا هم قرار است هر سه ماه یکبار مورد بررسی قرار گیرد و به سازمان برنامه و بودجه نیز دستور داده‌ایم که درباره تخصیص بودجه برای هر پروژه به هر وزارتخانه، هر سه ماه یک بار بررسی‌های لازم را انجام دهد تا اگر بودجه کم است به میزان آن اضافه شود و اگر این طور نیست این بودجه تنظیم گردد.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه شیوع مصرف‌گرایی در زمینه اختصاص بودجه در میان وزرا نادرست است، اظهار کرد: یکی از مسائلی که ما از پیش داشتیم این بود که وقتی بودجه‌ای به وزارتخانه‌ای داده می‌شد اگر این بودجه کم بود بدون بررسی به این بودجه افزوده می‌شد و اگر به طور صددرصد مورد استفاده قرار نگرفته بود به وزیران شرایطی القاء می‌شد که تشویق به مصرف بودجه شوند اما این روند، روند نادرستی است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 299850 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟