کواکبیان: لابد سخنران مقصر بوده ؛ ذوالنوری: مجلس با هیات عزاداری فرق دارد

رکنا سیاسی: مصطفی کواکبیان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی روز دوشنبه در جلسه علنی مجلس در اخطاری با استناد به اصل ۶۷ قانون Law اساسی افزود: اعضای هیات رییسه سوگند یاد کردند که به آیین نامه عمل کنند اما متاسفانه من بعد از گزارش کمیسیون شوراها می‌ خواستم حرف بزنم که شرایط فراهم نشد، طبق تبصره یک بند هفت ماده ۴۲ آیین نامه بعد از قرائت گزارش 6 نماینده باید به قید قرعه هرکدام به مدت ۱۵ دقیقه صحبت کنند اما این اتفاق نیفتاد.
وی ادامه داد: اگر گزارش تهیه شده فایده ‌ای نداشت چرا رییس مجلس دستور داد تا چنین گزارشی تهیه شود و اگر تهیه شده است نمایندگان باید درباره آن اظهارنظر کنند اما این گزارش فقط قرائت شد.
نماینده مردم تهران در مجلس گفت: در آن گزارش نه وزارت کشور و نه استاندار مقصر است که تبرئه می شود و گزارش می ‌گوید این در صلاحیت ما نیست که دادستان مقصر باشد پس مجلس کجا در راس امور است؟ 
کواکبیان خطاب به علی مطهری نایب رییس مجلس افزود: احتمالا خود شما مقصر هستید که رفتید سخنرانی کنید یا اینکه کسانی که از شما دعوت کردند مقصر بودند؛ در زمان انتخابات مجلس در تهران در مسجد جامع بلوار ابوذر گاز اشک آور رها کردند و بعد وزارت کشور گفت احتمالا از طرف خود نامزدها بوده است، گاز اشک آور من کجا بود.
وی ادامه داد: نتیجه این گزارش باید این باشد که هیچ فرد خودسری حق نداشته باشد اجتماع قانونی را به هم بزند اما این گزارش چنین حاصلی را نداشت.
نایب رییس مجلس که ریاست ساعاتی از جلسه علنی امروز را بر عهده داشت در پاسخ به این اخطار گفت: این گزارش خنثی نبود، قصور و کوتاهی دادستان در آن آمده و گفته شده که استاندار هم باید شورای تامین را تشکیل می ‌داد، اگر هم لازم باشد پیگیری آن به عهده قوه ‌قضاییه است.
علی مطهری افزود: گزارش کمیسیون شوراها به دستور رییس مجلس تهیه شده و به کمیسیون شوراها ارجاع شده است، در آیین نامه هم فقط قرائت گزارش عنوان شده و از نظر آیین نامه خلافی صورت نگرفته است.
مجتبی ذوالنوری نماینده مردم قم در مجلس نیز در تذکری با استناد به ماده ۲۴ آیین نامه مجلس درباره گزارش کمیسیون شوراها مبنی بر علل ممانعت از برگزاری سخنرانی علی مطهری در مشهد گفت: آقای مطهری بر اساس آیین نامه مجلس هیات رییسه باید شئونات مجلس را حفظ کند، خوشحال هستم که آقای کواکبیان صحبت می کند اما سیستم قرعه کشی و ثبت نام وجود دارد و اسم وی نفر اول نبود و شما اجازه دادید او صحبت کند.
وی افزود: آن هم در مورد گزارشی که موضوع آن شما هستید و بنده به شما هم گفتم صلاح نیست که خارج از نوبت اجازه دهید صحبت کند چون شائبه تبانی به نفع شما می ‌شود و این خوب نیست کما این که به اصل گزارش هم این شائبه وجود دارد.
وی ادامه داد: آقایان کریمی قدوسی و نقوی حسینی و بسیاری دیگر از همکاران برای سخنرانی به دانشگاه‌ های مختلف می ‌روند اما سیستم دولتی سخنرانی آن ها را بر هم می ‌زند، مگر می‌ شود یکی نماینده و یکی نماینده ‌ترباشد که اگر سخنرانی شما به هم می ‌خورد چون برادر خانم رییس مجلس هستید باید گروه ویژه تشکیل شود و موضوع را بررسی کند اما سایر نمایندگان اگر به کرات در سراسر کشور سیستم دولتی سخنرانی آنان را لغو کند نه صدایشان به جایی برسد و نه نسبت فامیلی با رییس مجلس دارند که گروه ویژه ‌ای تشکیل شود.
نماینده مردم قم در مجلس گفت: مردم عقل و فهم دارند و جلسه علنی مجلس نیز از رادیو هم پخش می ‌شود، نمایندگان مجلس هم درک و شعورشان بالا است، معتقدم این سوگیری است که اینجا بگویید گزارش تقصیر دادستان را تایید کرده است، این برداشت و قضاوت Judgment باید به مردم واگذار شود لذا این مساله خلاف آیین نامه بوده و با سوگند هیات رییسه مجلس سازگاری ندارد.
ذوالنوری افزود: ای کاش همین سیستم و یا سیستم قرعه کشی را تعطیل کنید و هر کسی که صدایش بلندتر است خارج از نوبت صحبت کند، درحالی که شما می‌ توانستید فردی را تعیین کنید که آرشیو را بررسی کند و اگر طبق نوبت اسمی بوده صحبت کند.
وی ادامه داد: آقای مطهری بنده برای شما و آقای کواکبیان احترام قائل هستم اما مجلس با هیات عزاداری باید فرق می کند، مجلس سیستم و انتظام دارد، هیات رییسه ‌ای که ما رای دادیم هر کدام وظیفه ‌ای به عهده‌ دارند و باید اعمال وظیفه کرده و کارشان را انجام دهد تا به شانیت و انتظام مجلس آسیبی وارد نشود. 
علی مطهری نایب رییسه مجلس در پاسخ به این تذکر نیز گفت: این که این طور برداشت شود که اقدام ویژه ‌ای درباره بنده به خاطر نسبت فامیلی با رییس مجلس صورت گرفته این حرف طبیعتا درست نیست، مساله مشهد یک حالت خاصی بود که در کل کشور به این شکل اتفاق نیفتاده بود که دادستان بگوید به دلیل احتمال وقوع جرم Crime سخنرانی را تعطیل می ‌کنیم.
وی افزود: گاهی افرادی بوده ‌اند که جلسه‌ ای را به هم ریختند که زیاد هم اتفاق افتاده اما برای من تا کنون چنین چیزی نبوده است، به این شکل که دادستان قبل از تصمیم شورای تامین بگوید به دلیل احتمال وقوع جرم سخنرانی برگزار نشود تا کنون نبوده است.
وی ادامه داد: در آن زمان مجلس نسبت به این موضوع عکس العمل نشان داد و در نهایت رییس مجلس از کمیسیون شوراها درخواست کرد تا بررسی کند البته خود من از دو روز پیش گفتم که این گزارش در مجلس خوانده نشود اما گفتند چون چاپ شده باید در صحن مطرح شود و نهایتا این گزارش پنج دقیقه ‌ای قرائت شد.
نایب رییس مجلس تاکید کرد: هیچ پارتی بازی نبوده و در مورد بیان تذکر آقای کواکبیان قسم می ‌خورد که اسمش بوده است، جنابعالی هم گفتید اسم شما بوده و لذا هر دو صحبت کردید.
سخنرانی علی مطهری نایب رییس مجلس شورای اسلامی قرار بود یکشنبه 30 آبان 95 و در روز اربعین حسینی در مشهد درباره زندگی امام حسین(ع) و اصلاح حکومت برگزار شود که با ممانعت مراجع قضایی لغو شد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 299375 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟