رحیمی جهان‌آبادی: جهت‌گیری فعالیت‌های اقتصادی در معیشت مردم اثرگذار باشد

رکنا سیاسی: جلیل رحیمی جهان آبادی با اشاره به بیانات اخیر رهبری در خصوص ضرورت تغییر جهت‌گیری اقتصادی کشور از «اقتصاد رانتی و نفتی» به «اقتصاد مولد و مردمی» گفت:اقتصاد کشور ما بعد از کشف نفت که حدود ۹۰ سال از تاریخ آن می‌گذرد، به نفت و فروش آن وابسته است.
وی افزود: وقتی دولت از طریق فروش نفت تامین اعتبار شده و پروژه‌هایش را اجرا می کند اولا بخش عمده‌ای از اقتصاد در زیر مجموعه های دولت تعریف می شود و بخش خصوصی اجازه فعالیت و رشد پیدا نمی‌کند، در ثانی دولت امتیاز بده و دولتی که با درآمدهایی به جز مالیات و حاصل از تولید تامین شود در بسیاری از بخش‌ها به حقوق اصناف، گروه‌ها و بخشهای مختلفی که در جامعه فعالیت می کنند توجه لازم را از خود نشان نمی دهد و این خاص دولت ما نیست. تمام دولت‌های نفتی این مشکل را داشته و دارند.
نماینده مردم تربت جام و تایباد در مجلس ادامه داد: بنابراین نکاتی که ظرف چند سال گذشته مورد تاکید رهبری قرار گرفته، این است که باید جهت‌گیری تمام فعالیت‌های اقتصادی به گونه‌ای باشد که اثر خود را در معیشت مردم نشان دهد، در حال حاضر مردم به لحاظ معیشت خیلی تحت فشار هستند. درآمدها در حد هزینه‌ها نیست، بخش تولید در رکود شدید قرار دارد.
این نماینده اصلاح طلب مجلس همچنین بیان کرد: تا زمانی که در یک جامعه تولید نداشته باشیم و تا قبل از آن هم درآمد تولید در جامعه به کار گرفته نشود وضع اقتصادی را صرفا با فروش نفت نمی توان تامین کرد زیرا فروش نفت وابستگی به دنبال دارد و ممکن است در حلقه تحریم‌ها گرفتار شده و یا دچار کاهش درآمد نفت جهانی شویم که در پی آن تمام برنامه‌ریزی ها از بین می رود.
این عضو فراکسیون امید مجلس در ادامه اظهار داشت: رهبری در این سال‌ها به دولت‌های مختلف تاکید کردند که باید به سمت درون‌زایی، استقلال Esteghlal اقتصادی، خودکفایی و تولید ملی برویم. زیرا کشور ما به لحاظ استعداد، توان مدیریت و امکانات و ظرفیت‌ها از بسیاری از کشورهایی که امروز جزو تولید کننده‌های بزرگ هستند، ضعیف‌تر نیست و چیزی کم ندارد.
وی در ادامه افزود: در حال حاضر در کنار ما کشورهایی هستند که تولیدکننده برندهای معروف خودرو می باشند و یا کشورهایی وجود دارند که لوازم خانگی آنها بخش اعظمی از بازار Store اروپا را تصاحب کرده و یا حتی از هزاران کیلومتر دورتر بازارهای خاورمیانه مثل امارات متحده عربی را به لحاظ کالاهای مصرفی، میوه و صیفی‌جات تامین می کنند. این در حالی است که ما هم چنین ظرفیت‌هایی را چه در حوزه کشاورزی، صنعتی، انتقال تکنولوژی و دانش فنی داریم و می‌توانیم از آنها درآمدزایی کنیم.
رحیمی ادامه داد: متاسفانه ما اقتصاد خودمان را نتوانستیم در این عرصه ها مدیریت کنیم. باید اقتصادمان را به عنوان اولویت قرار دهیم. چالش عمده ما چالش اقتصادی است و عمدتا مردم گله و شکایتی را هم که دارند به خاطر مشکلات اقتصادی است. لذا اگر بسیج عمومی برای افزایش تولید و درآمد و همچنین برای بهبود شرایط اقتصادی انجام شود به گونه‌ای که مردم تغییرات محسوس را در زندگی خود مشاهده کنند بزرگترین کمک انجام شده است.
وی در پایان گفت: ایران این پتانسیل و توانایی را دارد که به عنوان قطب اقتصادی ثروتمند در منطقه تعریف و درآمد دولت هم به جز نفت تامین شود.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 298827 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟