غارت ده کشتی نفت !

رکنا سیاسی: یازدهمین جلسه رسیدگی به اتهامات دو نفر از همدستان بابک زنجانی برگزار شد.

دراین جلسه قاضی Judge مقیسه رئیس شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب اسلامی با قرائت خلاصه کیفرخواست متهم ردیف سوم از وی خواست که به دفاع از خود بپردازد.

حمید فلاح هروی متهم ردیف سوم پرونده فساد بانکی در دفاع از خود گفت: از میان این همه افرادی که در کیفرخواست اسم آن‌ها آمده است بنده فقط آقای شمس را به آقای زنجانی معرفی کرده‌ام که البته این معرفی مربوط به سال ۸۹ است.

وی گفت: بنده در ایامی که بابک زنجانی شرکت قشم ایر را خریداری کرده و قصد تجهیز آن را داشت آقای شمس را برای این کار به زنجانی معرفی کردم. خود زنجانی هم در اظهارات خود گفته است که آقای شمس را آقای فلاح به من معرفی کرده است.

وی بیان کرد: آیا معرفی شمس برای معاملات هواپیمایی در سال ۸۸ – ۸۹ ربطی به معاملات نفتی در سال ۹۱ دارد؟

قاضی مقیسه گفت: این معرفی شما یک معرفی ساده نبوده است بلکه باعث تشکیل شبکه فساد شده است. صرف معرفی جرم Crime نیست بلکه مهم این است که ارتباط شما سه نفر در سال‌های بعد از معرفی هم وجود داشته و باعث تشکیل یک شبکه و تشکیلات شده است.

این مقام قضایی ادامه داد: ما بحث داریم که شما سه نفر تشکیلاتی داشته‌اید و شما در رأس آن تشکیلات کار می‌کردید؛ البته ایادی‌ای هم در داخل و خارج از کشور داشته‌اید که دستگاه قضایی باید به پرونده همه کسانی که از این پول بادآورده بیت المال استفاده کرده‌اند باید رسیدگی کند و باید پول بیت المال را از آن‌ها حتما پس بگیرد.

فلاح در توضیح معرفی زنجانی به نهاد‌ها و دستگاه‌های دولتی گفت: بنده آقای زنجانی را هم به مسئولان اقتصادی وقت وزارت اطلاعات معرفی کردم. البته آن‌ها از سوابق آقای زنجانی اطلاع داشتند. آن‌ها خواستند که زنجانی در حوزه هواپیمایی فعالیت و کمک کند.

قاضی مقیسه افزود: آیا همکاران شما می‌دانستند که این فرد دوسال زندانی Prisoner بوده است یا اینکه شما این موضوع را کتمان کرده بودید؟ اصلا خود شما خبر داشتید که این فرد در زندان Prison بوده است؟

متهم ردیف سوم در پاسخ گفت: آقای قاضی ما از شما یاد گرفته‌ایم که در زندگی دیگران تجسس نکنیم. همچنین از امیر المومنین علی (ع) یاد گرفته‌ایم که اگر فردی روز قبل گناه کرد فردای آن روز به چشم گناهکار به او نگاه نکنید، چون ممکن است شب توبه کرده باشد.

رئیس شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب اسلامی درپاسخ به این اظهارات گفت: مگر حضرت علی (ع) نگفته است که به اموال بیت المال دست درازی نکنید. چرا داستان حضرت علی (ع) درباره برادرش عقیل را مثال نمی‌زنید؟

وی در ادامه بیان کرد: شما که از حضرت علی (ع) حرف می‌زنید بیایید و پول‌ها را برگردانید. حداقل در این مدت سه و نیم سال پول‌ها را بر می‌گرداندید. الان هم می‌توانید برگردانید. بیایید وکالت دهید که این پول‌ها برگردانده شود.

فلاح گفت: کل بدهی من ۱۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان است نه ۳۰ میلیارد تومان. شما باید به اسناد توجه کنید و نه به اظهارات. من حاضر نیستیم حتی یک ریال از مال حرام در زندگی‌ام باشد. من در خصوص برگشت دادن پول‌ها شبهه‌ای ندارم تاکنون هم ۴ بار برای این کار اعلام آمادگی کرده‌ام و در این راستا هم به شما هم به دادستان و هم به وزارت نامه زده‌ام که آماده برگشت دادن پول هستم.

وی در ادامه توضیحات خود در خصوص معرفی زنجانی به مسئولان اظهار کرد: بنده وقتی زنجانی را به مسئولان معرفی کردم به من گفتند که شما دیگر به ماجرا ورود نکن. این حرف به این معنی است که دیگر در ادامه کار‌ها دخالت نکن و من هم دیگر اطلاعی از ارتباط‌های آن‌ها نداشتم.

وی بیان کرد: یکی دیگر از سازمان‌هایی که من زنجانی را به آن‌ها معرفی کردم سازمان حج و زیارت بود.

قاضی مقیسه عنوان کرد: فعلاً لازم نیست که به موضوع سازمان حج و زیارت ورود کنید. بحث ما درباره فروش نفت است. موضوع ما نفت و ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون یورو است. بحث سازمان حج و خرید هواپیما فعلاً مطرح نیست.

این مقام قضایی افزود: بر اساس کیفرخواست سرمنشا همه تخلفات و اعمال مجرمانه زنجانی شما بوده‌اید. یعنی نفوذی که شما داشته‌اید باعث شده است که زنجانی دست به غارت اموال بیت المال بزند. شما می‌گویید که فقط در خرید هواپیما آقای شمس را معرفی کرده اید پس چرا امضای شما درپای قرارداد‌های بانک FIIB وجود دارد.

وی افزود: آقای قاضی فرض کنید که شما را برای یک سخنرانی دعوت می‌کنند. شما برای این سخنرانی طبیعتاً چند کتاب و جزوه می‌خوانید و مشاوره‌هایی هم می‌گیرید. کار من هم فقط مشاوره دادن به زنجانی بوده است و نقشی درکار‌های او نداشته‌ام.

قاضی مقیسه تصریح کرد: شما خودتان اعلام کرده اید که زنجانی برای معرفی خود از اسم من استفاده می‌کرده است.

فلاح گفت: اینکه وی از نام من چه استفاده‌ای کرده است به من ربطی ندارد. مثلا شاید من بخواهم با شما عکس بگیریم و به دیگران نشان بدهم که بگویم من با فلانی دوست هستم و با این کار از عکس سوءاستفاده کنم. در اینجا که شما نباید جواب سوء استفاده من از عکس را بدهید.

وی افزود: بنده کار معرفی زنجانی به سازمان حج را انجام داده‌ام. این کار در ایامی بود که سه روز مانده بود به مراسم حج و چادر‌های سازمان حج هنوز آماده نشده بود. زنجانی با همکاری که انجام داد این مشکل را برای سازمان حج برطرف کرد.

وی عنوان کرد: دبیر ستاد تدابیر ویژه از دوستان قدیمی بود اینکه می‌گویند من عضو این ستاد بودم دروغ است، دروغ است، به والله دروغ است برای صحت این حرف کاری ندارد که بروید و یک زنگ بزنید که آیا من عضو ستاد تدابیر ویژه بوده‌ام یا نه.

فلاح گفت: آن ستاد برخی موضوعات را خارج از قوانین جاری کشور به علت شرایط تحریم تصویب می‌کردند. رئیس جمهور و چند وزیر هم عضو آن ستاد بودند. اما من در آن ستاد هیچ سمتی نداشتم.

قاضی مقیسه افزود: بابک زنجانی هر کاری را که انجام داده است به پشتوانه شما بوده است و از نفوذ شما برای پیشبرد اهداف خود استفاده می‌کرده است.

فلاح گفت: خیر این موضوع صحت ندارد، چون به قول خود بابک، او بیش از ۴۰۰ – ۵۰۰ میلیون یورو جا به جا کرده بود که در این موارد اصلا من حضور و خبر نداشته ام و قبل از ورود من به ماجرا بوده است.

قاضی مقیسه گفت: به حاشیه نپردازید کیفرخواست شما ربطی به کارهایتان در سازمان حج و خرید هواپیما ندارد، بنابراین در رابطه با 1 میلیارد و 200 میلیون یورو، غارت ده کشتی نفت و خرید 138 شرکت از سازمان تأمین اجتماعی صحبت کنید.

فلاح هروی پاسخ داد: بنده قصد دفاع دارم، اگر کیفرخواست برای شما مهم است در اینجا دفاع بنده معنی ندارد، یک مورد نمی‌توانید پیدا کنید که در فروش بانک نقشی داشته باشم. در رابطه با نفت نیز آقای وزیر نفت من را از نزدیک نه دیده و نه می‌شناسد.

قاضی مقیسه خطاب به متهم گفت: مگر نه این است که 30 درصد سهام هلدینگ و سورینت متعلق به شما است.

فلاح پاسخ داد: دروغ است، دروغ است، دروغ است، یک سهم از 1000 سهم متعلق به من است.

قاضی مقیسه به اظهارات بابک زنجانی اشاره کرد و گفت: بابک زنجانی در بندهای 89 تا 93 پرونده و در تاریخ 2/9/93 در پاسخ به سؤالات بازپرس مبنی بر اینکه با توجه به اسکن بودن امضاها، آیا آقای فلاح هروی ذیل مصوبات را امضا کرده است؟ و اطلاعی از اسکن امضاها داشته است یا خیر؟ بیان می‌دارد که اس‌سی‌تی بنکرز سه عضو هیئت مدیره داشته است که نفر سوم آن آقای فلاح هروی بوده است بنابراین حتی اگر فلاح هروی مصوبات را امضا نمی‌کرد با دو امضای بنده سندیت داشته است.

رئیس دادگاه ادامه داد: بابک زنجانی اظهار داشته است (من و آقای فلاح هروی اکثراً در مسافرت بودیم و از شرکت دور بودیم بنابراین مصوبات به‌صورت ایمیل دریافت می‌شد و هرکس آن را امضا و دوباره ارسال می‌کرد. مصوبات از ایمیل ایشان (فلاح هروی) امضا شده دریافت شده است و مسئله سوء استفاده در اینجا مطرح نیست از طرفی ایشان عضو هیئت مدیره ISO و اس‌سی‌تی‌ بنکرز بوده است و فلاح هروی به‌جز شرکت‌های هولدینگ در چندین شرکت مربوط به سرمایه‌گذاری غدیر عضو هیئت مدیره و فرد حرفه‌ای در خصوص شرکت‌داری است.

فلاح هروی پاسخ داد:بابک زنجانی یک دروغی گفته و شما آن را قبول می‌کنید، من اینها را از آقای نجفی شنیدم.

قاضی مقیسه گفت: شما با بابک زنجانی مأنوس و شریک بوده‌اید، حرمت و شأن دادگاه را رعایت کنید.

نماینده دادستان خطاب به متهم گفت: آیا این اظهارات سند محسوب نمی‌شود؟ چرا می‌گویید اینها را از آقای نجفی شنیدم؟ چرا این اظهارات را به من نسبت می‌دهید؟

فلاح هروی پاسخ داد: من این مطلب را به طنز مطرح کردم، من آقای نجفی را غیر از این دادگاه در جای دیگری ندیده بودم اما مگر نمی‌گویید که اسناد را بنده از طریق ایمیل دریافت کردم. یک نمونه از ایمیل را نشان دهید.

قاضی مقیسه گفت: آیا برای ادعای جعلی بودن اسکن امضاهایتان شکایت کرده‌اید؟

متهم پاسخ داد: بله شکایت کرده‌ام.

قاضی مقیسه گفت: شما از این پرواز به آن پرواز برای غارت بیت‌المال و خرید هتل و خانه‌ای در انگلیس برای دخترتان در سفر بودید وقتی برای امضا نداشتید، وکیل شما که شوهرخواهرتان است برای فرار Escape از این قضیه شکایتی مبنی بر جعل بعد از بازداشت شما و بعد از کیفرخواست مطرح کرده است و این شکایت در زمان شراکت شما با بابک زنجانی مطرح نشده است.

مهرشاد وکیل مدافع متهم ردیف سوم پرونده با اجازه قاضی در جایگاه حاضر شد و گفت: نسبت فامیلی بنده ربطی به دادگاه ندارد.

قاضی مقیسه گفت: علت بی‌نظمی شما این است که خود را منتسب به فلاح هروی می‌دانید، در حالی‌که وکلای دیگر که در این جلسه حضور دارند یک بار بی‌نظمی نکردند.

مهرشاد وکیل فلاح هروی گفت: پس از صدور کیفرخواست و در زمان تحقیقات موکلم از بازپرس تقاضای کارشناسی امضاها را کردند و دادخواست آن را به بازپرس ارائه کردیم.

قاضی مقیسه گفت: چرا قبل از کیفرخواست شکایت نکردید، شکایت خود را در کدام مجتمع مطرح کردید؟

مهرشاد پاسخ داد: بنده علم غیب ندارم و بعد از آن متوجه شدم، 3 جا این شکایت را مطرح کردم. نزد آقای پسندیده، قاضی صلواتی و وزارت نفت این مسئله مطرح شد و شماره پرونده آن 940021 است.

فلاح هروی برای ادامه دفاعیات در جایگاه حاضر شد و در مورد موضوع خرید شرکت از تأمین اجتماعی گفت: من از منابع آقای زنجانی خبر نداشتم.

قاضی مقیسه از نماینده تأمین اجتماعی خواست تا در رابطه با اصل موضوع توضیح دهد و بگوید که چگونه بدون پول درمورد 138 شرکت قرارداد بسته شده است.

نماینده سازمان تأمین اجتماعی گفت: هیچ مدرک یا سندی در خصوص اظهارات فلاح هروی در سازمان تأمین اجتماعی وجود ندارد. در تاریخ 27/9/91 آقای فلاح هروی و بابک زنجانی تفاهم‌نامه‌ای به شماره 911000/ 9153 با موضوع خرید شرکت‌های تأمین اجتماعی به مبلغ 4 میلیارد یورو امضا کردند.

قاضی مقیسه خطاب به متهم گفت: آیا قبول دارید که امضا کرده‌اید؟

فلاح هروی پاسخ داد: بله قبول دارم.

قاضی مقیسه گفت: شما شخصاً جهت معامله 138 شرکت تأمین اجتماعی جلسه داشتید و شرکت‌های سودآور را شناسایی و به بابک زنجانی معرفی کردید. شما چه‌کاره بوده‌اید که هم شناسایی شرکت‌ها، امضای قرارداد خرید شرکت‌ها، جلسات و دریافت چک‌ها توسط شما بوده است؟برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 294634 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟