شورا های اسلامی چه زمانی آغاز به کار می کنند؟

رکنا سیاسی: نمایندگان مجلس شورای اسلامی در بهمن ماه سال 95 در جریان بررسی طرح اصلاح موادی از قانون Law «تشکیلات، وظایف و انتخابات شورا‌های اسلامی کشور و انتخاب شهرداران» اصلاحاتی را در این قانون اعمال کردند به شکلی که در ماده ۳ آن مقرر شد دوره فعالیت شورا‌های اسلامی شهر و روستا از تاریخ تشکیل، چهار سال باشد که ۴۵ روز پس از برگزاری انتخابات شورا‌های اسلامی شهر و روستا شروع می‌شود و چهار سال بعد خاتمه می‌یابد.

اما این مصوبه مورد مخالفت شورای نگهبان قرار گرفت چرا که اگر یک ماه پس از انتخابات پنجمین دوره شورا‌های اسلامی شهر و روستا، شورا‌های جدید شروع به کار می کرد دوره ۴ ساله شورای چهارم به طور کامل پایان نمی‌یافت. به عبارتی اگر این مصوبه تائید می شد دوره پنجم شوراها باید از 29 خرداد 96 آغاز می شد

پیرو مخالفت شورای نگهبان، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در فروردین ماه سال 96جهت تأمین نظر شورای نگهبان، ماده ۳ قانون «تشکیلات، وظایف و انتخابات شورا‌های اسلامی کشور و انتخاب شهرداران» را اصلاح کردند و در قانون مقرر شد «دوره فعالیت شورا‌های اسلامی شهر و روستا ۴ سال باشد که از 14 مرداد ماه شروع و در 31 مرداد ماه ۴ سال بعد خاتمه یابد».

پیشتر محمد محمودی‌شاه‌نشین رئیس هیئت نظارت بر انتخابات پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا به میزان گفت: ظاهراً شورای نگهبان نهم مرداد ماه تغییرات در این رابطه را تأیید کرده است بنابراین طبق قانون مجلس، ۱۵ روز از زمانی که شورای نگهبان این موضوع را تأیید کرده فرصت برای اعلام رسمی و ابلاغ به دستگاه‌های اجرایی وجود دارد.

به گفته محمودی‌شاه‌نشین، طبق برنامه‌ریزی وزارت کشور از ۲۵ مرداد تا ۱۲ شهریور، یک روزی مشخص خواهد شد تا شورای شهر جدید کار خود را آغاز کند البته قانوناً به دلیل اینکه آخرین روز فرصت تعیین شده تا ۱۲ شهریور است، وزارت کشور اگر صلاح بداند می‌تواند این مراسم را زودتر از دوازدهم شهریور برگزار کند. از ۲۴ مرداد مهلت ۱۵ روز طبق قوانین مجلس به اتمام می‌رسد و پس از آن وزارت کشور می‌تواند هر روزی را که می‌خواهد پایان دوره قبلی شورای شهر اعلام کند که این خود به منزله آغاز دوران جدید شورای شهر است.

بنابرابن وزارت کشور تصمیم گرفت پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا در سراسر کشور، در اول شهریورماه 1396، به طور همزمان فعالیت خود را آغاز کنند.

به گفته هوشنگ خندان‌دل معاون عمران و توسعه امور،شهری و روستائی وزارت کشور بر اساس بخشنامه شماره 77809 مورخ 19 مرداد ماه وزیر کشور، پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا در سراسر کشور، با دعوت مسئولین واحدهای تقسیمات کشوری مربوطه در اول شهریورماه 1396، به طور همزمان فعالیت خود را آغاز خواهند کرد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 293534 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟