لاریجانی: ایران در گسترش همکاری‌ها با پاکستان هیچ محدودیتی قائل نیست

رکنا سیاسی: علی لاریجانی شامگاه یکشنبه 15 مرداد ماه با رضا ربانی رئیس مجلس سنای پاکستان دیدار و گفت‌وگو کرد.

لاریجانی در این دیدار با بیان اینکه کشور پاکستان، کشوری دوست و همسایه برای ایران است، گفت: به طور حتم امنیت و موفقیت پاکستان برای جمهوری اسلامی سعادت محسوب می‌شود، از این رو همواره در شرایط مختلف روابط دوستانه‌ای میان دو کشور وجود داشته است.

وی با اعلام اینکه جمهوری اسلامی در مورد گسترش همکاری با پاکستان هیچ محدودیتی قائل نیست، افزود: ایران علاقه مند به بالا بردن سطح همکاری های اقتصادی و تجاری میان دو کشور است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به بروز بحران های تروریستی در عرصه منطقه، گفت: متأسفانه امروز تروریسم به بلای جان کشورهای اسلامی تبدیل شده، که یکی از دلایل بروز و تداوم این بحران، سیاست آمریکا و امپریالیسم در استفاده ابزاری از تروریست‌ها است.

لاریجانی با بیان اینکه جمهوری اسلامی آماده همکاری نزدیک با پاکستان برای مبارزه با تروریسم است، افزود: کشورهای منطقه باید همکاری جدی را برای مقابله و ریشه‌کنی تروریسم در عرصه منطقه ای صورت دهند.

وی بر لزوم تقویت همکاری‌های امنیتی میان ایران و پاکستان برای تقویت امنیت مرزها و مقابله با اشرار و تروریست Terrorist ها تأکید کرد و گفت: حل بحران های امنیتی نیازمند تقویت همکاری ها میان دو کشور است.

رئیس قوه مقننه با اشاره به ضرورت افزایش همکاری‌های دو کشور ایران و پاکستان، افزود: یکی از محورهای این همکاری ها، اجرای پروژه خط لوله گاز از ایران به این کشور است که امیدوارم هر چه سریع تر این پروژه از سوی دولت پاکستان اجرایی شود.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی علاقه مند به روابط اقتصادی تنگاتنگ با کشور پاکستان است، به ویژه با توجه به ریشه‌های فرهنگی دو کشور، بسترهای لازم برای تقویت همکاری های اقتصادی وجود دارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی گسترش همکاری‌های پارلمانی میان ایران و پاکستان را مفید و ضروری دانست و افزود: در شرایط کنونی رایزنی‌های پارلمانی دو کشور در سطح خوب و قابل قبولی وجود دارد و قطعا این روند باید گسترش یابد، از این رو انجام موافقت نامه‌های همکاری در پارلمان های دو کشور مثبت خواهد بود.

در ادامه دیدار، رضا ربانی رئیس مجلس سنای پاکستان با اشاره به روابط تاریخی دو کشور ایران و پاکستان، گفت: خوشبختانه عمق فرهنگی خاصی میان دو کشور وجود دارد و روابط تهران - اسلام آباد همواره در حال ارتقا و گسترش بوده است.

وی با اشاره به بروز بحران های تروریستی در پاکستان، گفت: کشور پاکستان همواره قربانی افراط گرایی و تروریسم بوده است و تروریست‌ها هیچ وقت از کشتار مردم این کشور دریغ نکرده اند، همچنین مردم پاکستان هم مانند مردم ایران، تحریم‌ها و ترورهای عوامل امپریالیسم را تحمل کردند.

ربانی ادامه داد: معتقدیم که اسلام، دین صلح، آرامش و محبت است، اما با توطئه صهیونیست ها و امپریالیسم، وجهه اسلام، خشن و افراطی معرفی می شود، بنابر این رهبران کشورهای اسلامی باید جبهه مشترکی را برای مبارزه با تروریسم تشکیل دهند.

رئیس مجلس سنای پاکستان با بیان اینکه تعاملات اقتصادی، انرژی، امنیتی و همکاری های پارلمانی راه‌کار تحول در روابط و همکاری های میان ایران و پاکستان است، افزود: همکاری های پارلمانی، ظرفیت بسیار بزرگی برای تقویت روابط میان دو کشور است، از این رو دیپلماسی پارلمانی باید از سوی دو کشور پیگیری شود.

وی گفت: ایران همواره در دوران سختی و مشکلات مردم پاکستان، از کشورمان حمایت کرده است، از این رو اسلام آباد در کنار ایران در برابر اقدامات کشورهای امپریالیستی ایستاده است.

ربانی با اشاره به بروز برخی مشکلات امنیتی در مرزهای مشترک ایران و پاکستان، گفت: این تعهد راسخ ما است که تروریست ها و اشرار از خاک پاکستان به ایران وارد نشوند، از این رو دولت اسلام آباد برای مقابله با این مسئله، یک فرماندهی جدیدی را در مناطق مرزی ایجاد کرده است.

رئیس مجلس سنای پاکستان افزود: متأسفانه برخی کشورها به دنبال ایجاد اختلاف میان کشورهای اسلامی هستند، از این رو بحران تروریسم با اقدامات و حمایت این کشورها در آینده نزدیک حل نمی شود.

روابط راهبردی و بلندمدت هدف مشترک ایران و پاکستان/لزوم ارتقای همکاری‌های اقتصادی بین دو کشور

لاریجانی همچنین در نشست خبری مشترک با ربانی رئیس مجلس سنای پاکستان با بیان اینکه روابط راهبردی و بلندمدت هدف مشترک ایران و پاکستان است، بر لزوم ارتقای همکاری های اقتصادی بین دو کشور تأکید کرد.

وی گفت: پاکستان کشور دوست و برادر ما است و اهمیت زیادی در قلمرو سیاست خارجی ایران دارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: همیشه روابط دوستانه بین ایران و پاکستان وجود داشته و همیشه این روابط پایدار خواهد بود. ما با پاکستان روی روابط راهبردی بلندمدت فکر می کنیم و امروز مذاکرات خوب و بسیار سازنده ای را با مقامات این کشور داشتیم که محور این مذاکرات درباره ارتقای روابط اقتصادی دو کشور و رفع برخی از موانع در این زمینه بود.

وی تصریح کرد: درباره همکاری در زمینه های مختلف از جمله انرژی و مبارزه با تروریسم در منطقه مذاکرات انجام شد.

لاریجانی درخصوص همکاری های پارلمانی بین ایران و پاکستان گفت: خوشبختانه همکاری های بسیار نزدیکی در مجامع بین المللی بین دو کشور وجود دارد و آقای ربانی پیشنهاد دادند که تفاهم نامه ای بین دو پارلمان منعقد شود تا بخش های مختلف پارلمان های دو کشور با هم همکاری داشته باشند که این پیشنهاد مورد استقبال ما نیز است.

رئیس قوه مقننه کشورمان با قدردانی از حضور رئیس مجلس سنای پاکستان در مراسم تحلیف ریاست جمهوری اسلامی ایران افزود: به آقای ربانی نیز تبریک می گویم به دلیل اینکه در پاکستان نیز مراسم تحلیف نخست وزیر جدید این کشور برگزار شد و بنده آرزوی توفیق برای دولت جدید پاکستان دارم.

براساس این گزارش ربانی رئیس مجلس سنای پاکستان نیز در این نشست خبری با قدردانی از دعوت جمهوری اسلامی ایران از هیات پاکستانی برای حضور در ایران گفت: گرچه سفر بنده به ایران با کمی تاخیر انجام شد، اما از این بابت خوشحالم که این سفر مصادف شد با حضور در مراسم تحلیف ریاست جمهوری اسلامی ایران.

وی با ابراز خرسندی از حضور در مراسم تحلیف ریاست جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: همچنان که دکتر لاریجانی بیان داشتند، روابط ایران و پاکستان روابط جدیدی نیست و این روابط یک روابط تاریخی محسوب می شود و ابعاد عمیق فرهنگی و مذهبی دارد و ناشی از مشابهت های دو کشور در مناسبات بین المللی است.

ربانی ادامه داد: دولت پاکستان همیشه این واقعیت را به خاطر دارد که ایران اولین کشوری بود که استقلال Esteghlal پاکستان را به رسمیت شناخت و دولت و ملت پاکستان نیز به نوبه خود در مقاطع مختلف که ایران با سختی ها و تحریم ها روبرو بوده در کنار ایران بوده است.

رئیس مجلس سنای پاکستان افزود: امیدوارم این واقعیت و موضع دولت پاکستان درباره ایران، پایه و ستون همکاری های مشترک باشد و این چهار ستون همکاری در زمینه های پارلمانی، انرژی، اقتصادی و امنیت خواهد بود.

ربانی گفت: این باعث خوشحالی است که دولت های ایران و پاکستان در زمینه های فرهنگی، اقتصادی، انرژی و امنیتی همکاری های خوبی دارند و در طول مذاکرات امروز در خصوص روش هایی برای گسترش همکاری های پارلمانی بحث و گفت وگو شد.

وی با اشاره به همکاری های بسیار خوب ایران و پاکستان افزود: در قالب مجمع همکاری های پارلمانی آسیایی، ایران و پاکستان روابط نزدیکی دارند و امیدوارم در آینده مفاد پیش نویس یادداشت تفاهم همکاری بین پارلمان های پاکستان و ایران نهایی شود که نه تنها این همکاری ها در سطح نمایندگان باشد، بلکه می بایست در سطح دبیرخانه دو کشور نیز گسترش یابد تا از تجارب دو کشور استفاده شود.

رئیس مجلس سنای پاکستان افزود: از میهمان نوازی رئیس مجلس شورای اسلامی ایران و همچنین دولت و مردم این کشور، تشکر می کنم زیرا میهمان نوازی ایرانی ها به نحوی بود که ما احساس نکردیم خاک پاکستان را ترک کرده ایم.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 291297 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟