تکرار ادعاهای آمریکا علیه ایران از زبان مشاور امنیت ملی کاخ سفید

رکنا سیاسی: ژنرال مک مستر مشاور امنیت ملی کاخ سفید در گفت‌وگو با شبکه ام‌اس‌ام‌بی‌سی در پاسخ به سوالی درباره گزارشات مبنی بر اینکه رئیس‌جمهور آمریکا می‌خواهد از توافق هسته‌ای خارج شود، مدعی شد: همانطور که می‌دانید آنچه که رئیس‌جمهور درخصوص این توافق حس می‌کند، بیش از یک تردید است. وی توافق هسته‌ای را بدترین توافق تاریخ دانسته است و به طرق مختلف نیز بدترین توافق تاریخ بوده است چراکه امتیازات زیادی را به ایران می‌دهد در حالی که ایران فورا شروع به نقض روح این توافق کرد. توافقی که قرار بود نه فقط مانع از ادامه فعالیت این رژیم وحشتناک (در منطقه) و بازداشتن آنها از دست یافتن به تسهیلات هسته‌ای شود بلکه هدف متعادل ساختن رفتار آنها بود اما آنچه این رژیم انجام داده خلاف اینها بوده است.

مک مستر در ادامه ادعاهای خصمانه خود علیه کشورمان گفت: در واقع ایرانی‌ها این رفتارهای بی‌ثبات‌کننده خود را در سراسر منطقه افزایش دادند بنابراین وقتی رئیس‌جمهور می‌گوید که باید روی این نکته اصلی تمرکز کنیم که آنها روح توافق را نقض کرده‌اند، بسیار جدی است. آنچه در کنار کشورهای دیگر، متحدان و شرکایمان انجام داده‌ایم برای مقابله با این رفتار بی‌ثبات‌کننده ایران بوده است. علاوه بر این ما کماکان مصمم هستیم تا با هر روشی که لازم است از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای جلوگیری کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا دلیل ماندن فعلی آمریکا در این نقطه این است که اگر آمریکا بدون دلیل درست توافق را کنار بگذارد به اعتبار این کشور در دیگر توافقات لطمه خواهد زد، مدعی شد که ایران پیش از این توافق هسته‌ای را نقض کرده است.

این مقام آمریکایی تصریح کرد: آنچه ما را اکنون در اینجا نگه داشته عزم ماست، تا زمانی که آنها متن توافق را نقض کنند. هرچند که آنها در گذشته این کار را کرده‌اند. اینطور نیست؟ آنها بیش از سطح مجاز آب سنگین داشتند. آنها تعداد زیادی سانتریفیوژ فعال داشتند اما وقتی ما به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌رویم تا این توافق را اجرا کنیم آنها اقدامات اصلاحی انجام دادند اما به طور قطع آنچه اکنون انجام می‌دهند این است که پا را از این خط فراتر می‌گذارند.

مک مستر در ادامه ادعاهایش گفت: ما باید بسیار صریح باشیم و تمام امضاکنندگان توافق نیز باید شفاف باشند که اگر شما توافق را نقض کنید در آن صورت پیامدهایی وجود خواهد داشت و ما زمانی که طرف اصلی این توافق، یعنی ایران به برجام پایبند نباشد نمی‌توانیم به توافق پایبند بمانیم.

مشاور امنیت ملی آمریکا همچنین درباره گزارشات دولت ترامپ Trump به کنگره در تایید پایبندی ایران به توافق هسته‌ای گفت: این بررسی‌ها هر 90 روز یکبار انجام می‌شود. این گزارش‌های داخلی به کنگره است. این دو واقعاً موضوعاتی جداگانه هستند. ما به همراه شرکای خود یعنی دیگر امضاکنندگان برجام به دقت بررسی می‌کنیم که آیا آنها به توافق پایبند هستند. همچنین این سوال وجود دارد که آیا آمریکا با وجود این نقض‌ها در برجام می‌ماند یا نه.

وی با تکرار ادعاهای خود افزود: ما پیش‌بینی‌ در این زمینه نداریم یعنی ما آن را از پیش قضاوت Judgment نمی‌کنیم هرچند هر روز به سختی روی این مساله کار می‌کنیم و این بخشی از رویکرد گسترده‌تر ما برای مقابله با مشکل ایران، رفتار بی‌ثبات‌کننده ایران و فاجعه انسانی و سیاسی‌ که آنها تلاش می‌کنند دائمی‌اش کنند و به علاوه دیگر رفتارهایی که آنها مسئولش هستند، است که ما با جدیت روی آن کار می‌کنیم.

مک مستر همچنین مدعی شد: ایران به‌گونه‌ای رفتار می‌کند که می‌توان گفت هدفش ضعیف نگه داشتن جهان عرب و ادامه درگیری است تا بتواند به اهداف هژمونیک خود و تسلط بر منطقه دست یابد.

این ژنرال آمریکایی در بخش دیگری از این گفت‌وگو در پاسخ به این سوال که آیا وزیر دفاع آمریکا و رئیس‌جمهور ترامپ درباره قانون‌های مشخصی برای زمان‌هایی که کشتی‌های ایرانی و آمریکایی در خلیج فارس با یکدیگر روبه‌رو می‌شوند، تصمیمی اتخاذ کرده‌اند یا نه، گفت: بله قوانین مشخصی برای این رویارویی‌ها وجود دارد.

وی در ادامه گفت: افسران ما در نیروی دریایی و فرماندهان نیروی دریایی‌مان رهبرانی قوی هستند که بسیار منضبط‌اند و هر کاری از دست‌شان برآید انجام خواهند داد تا منافع‌مان را پیش ببرند و از تفنگداران ما محافظت کنند و برای دفاع از آنها در صورت لزوم این کار را انجام خواهند داد. رئیس‌جمهور نیز به روشنی گفته است که اگر فرماندهان نظامی ما کاری برای دفاع از خودشان، سربازانشان، ملوانانشان، خلبانانشان و تفنگدارانشان انجام دهند آنها را مواخذه نخواهد کرد.

مک مستر در بخش دیگری از این گفت‌وگو درباره ناآرامی‌های اخیر در ونزوئلا و ادعای حضور نیروهای ایرانی در این کشور مدعی شد: چنین چیزی تعجب‌آور نیست البته من می‌دانم که اولویت‌های آنها در نقاط دیگری است. اولویت آنها آن چیزی است که برای دامن زدن به این خشونت فرقه‌ای در خاورمیانه انجام داده‌اند. ایران باید برای این اقدامات خود مسئول دانسته شود.

به گزارش ایسنا، این ادعاهای خصمانه و واهی در حالی علیه کشورمان مطرح می‌شود که حقایق نشان می‌دهد غرب و آمریکا و متحدان منطقه‌ای‌شان با سیاست‌های مداخله‌جویانه و جنگ‌طلبانه خود در خاورمیانه اصلی‌ترین عامل بی‌ثباتی و جنگ در این منطقه هستند اما این کشورها تلاش می‌کنند تا متهم کردن ایران به دست داشتن در فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده در منطقه توجه جامعه بین‌الملل را از این واقعیات منحرف کنند تا بتوانند به سیاست‌های مخرب خود ادامه دهند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 290673 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟