دکتر روحانی در دیدار با رییس جمهور عراق چه گفت !؟

رکنا سیاسی: حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی روز شنبه در دیدار فواد معصوم رییس جمهور عراق با ابراز خرسندی از دیدار وی گفت: حفظ امنیت و ثبات در عراق برای ما بسیار حائز اهمیت است چرا که امنیت و ثبات دو کشور را بهم پیوسته و متصل می‌دانیم.

دکتر روحانی با اشاره به اینکه ایران اولین کشوری بود که به یاری ملت و دولت عراق در مقابله با حمله تروریست Terrorist ها و گروهک تروریستی داعش ISIS شتافت، اظهار داشت: امروز بسیار خوشحالیم که ملت عراق در برابر تروریست‌ها پیروزی‌های پی در پی و درخشانی به دست آورده است.

رییس‌ جمهور گسترش ارتباطات قوی بین ملت و دولت ایران و عراق را موضوع مهم دیگر در روابط فی ما بین عنوان و تصریح کرد: تسهیل هر چه بیشتر و راحت‌تر تعاملات مردم و فعالان اقتصادی دو کشور می‌تواند ارتباطات دیرینه و مستحکم دو کشور را تعمیق بخشیده و گسترش دهد و سهولت در تردد و موضوع روادید به این امر کمک فراوانی خواهد نمود.

دکتر روحانی توسعه ارتباطات جاده‌ای و ریلی بین دو کشور را نکته حائز اهمیت بعدی برشمرد و خاطر نشان کرد: راه‌آهن ایران و عراق در جنوب و غرب می‌تواند بهم متصل شود که این موضوع روابط بین مردم، فعالان اقتصادی و در مجموع تعاملات دو کشور را به نحو قابل توجهی تسهیل کرده و گسترش خواهد داد.

رییس‌ جمهور تسریع در حل و فصل نهایی مشکلات و گسترش روابط بانکی بین دو کشور را ضروری خواند و گفت: توسعه همکاریهای بانکی نقش عمده ای در تقویت روابط اقتصادی و تجاری دو کشور ایفا می کند.

دکتر روحانی حفظ تمامیت ارضی و وحدت در عراق را نکته حائز اهمیت دیگر برای جمهوری اسلامی ایران برشمرد و اظهار داشت: هر گونه تغییر در مرزهای جغرافیایی می‌تواند برای ده‌ها سال در منطقه تنشهای فراوان ایجاد کند. ما خواهان عراق واحد هستیم و امیدواریم همواره در عراق، شیعه، سنی و کرد در مقابل دشمنان عراق یکصدا باشند.

رییس‌ جمهور اضافه کرد: نقش شما به عنوان رییس جمهور برای ایجاد وحدت و انسجام بیشتر در عراق بسیار تأثیرگذار خواهد بود.

فواد معصوم رییس جمهور عراق نیز در این دیدار با تبریک به دکتر روحانی که برای بار دوم و با کسب رأی اعتماد بالای مردم به ریاست جمهوری انتخاب شده است، گفت: امیدوارم در دوره شما روابط تاریخی و مستحکم دو کشور بیش از پیش گسترش یابد.

رییس جمهور عراق اضافه کرد: روابط مستحکم ایران و عراق زمانی خود را نشان داد که عراق گرفتار یک دشواری بزرگ شده بود و گروهک تروریستی داعش تعدادی از شهرهای عراق را اشغال کرده و قصد اشغال تعداد دیگری از شهرها را داشت که در این مقطع کمک‌های جمهوری اسلامی به دولت و ملت عراق برای مقابله با داعش بسیار مؤثر بود.

فواد معصوم وجود همین گرایش و نگاه در جمهوری اسلامی ایران نسبت به عراق را مایه گسترش مستمر روابط و تعاملات تاریخی، فکری و فرهنگی بین دو کشور، عنوان کرد و اظهار داشت: زمینه‌های زیادی برای گسترش همکاری بین ایران و عراق در عرصه‌های سرمایه‌گذاری و خدمات فنی و مهندسی وجود دارد و عراق تمایل زیادی به گسترش روابط و تعاملات با ایران در همه عرصه‌ها دارد.

وی خاطر نشان کرد: عراق کشوری غنی و ثروتمند است و تمایل دارد تا با استفاده از کمک و تجارب و همکاری با ایران از این امکانات برای کاهش اتکاء به درآمدهای نفت و گاز چنانکه در ایران این سیاست به شکل موفق پیش رفته است، استفاده کند.

رییس جمهور عراق گفت: همانطور که همکاری‌های ایران و عراق در رویارویی با تروریسم بسیار مهم و مؤثر بود و این همکاریها باید تقویت شوند.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 290533 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟