الحاق ایران به کنوانسیون برن و رم در زمینه کپی رایت در حال بررسی است

رکنا سیاسی: به گزارش خبرنگار حقوقی قضایی ایران، شیما پورمحمدی روز سه شنبه در سمینار مشترک مالکیت فکری ایران و کره جنوبی در محل هتل اسپیناس، افزود: حق اختراع، علامت تجاری، طرح صنعتی و نشانه های جغرافیایی مورد حمایت مالکیت صنعتی در ایران است و افراد متقاضی حمایت در این زمینه ها، باید به اداره مالکیت صنعتی سازمان ثبت مراجعه کنند.

پورمحمدی ادامه داد: در ایران قوانین حمایت از مولفان نرم افزار، ثبت گونه های گیاهی و بذر و نهال و حمایت از نشانه های جغرافیایی و ثبت اختراع و علائم تجاری در ارتباط با مالکیت صنعتی وجود دارد. البته در ارتباط با قانون Law ثبت اختراع، لایحه جدیدی به مجلس تقدیم شده که در صورت تصویب، قانون فعلی را تکمیل تر می کند.

مشاور شورای سیاستگذاری مالکیت فکری وزارت دادگستری به پیوستن ایران به کنوانسیون های متعدد بین المللی در حوزه مالکیت فکری اشاره کرد و گفت: در زمینه کپی رایت، وزارت ارشاد و صدا و سیما، بخش های مرجع در این زمینه هستند. حمایت از حق مولف در بسیاری از کشورها اختیاری است و در ایران نیز وزارت ارشاد، سیستم ثبت حق کپی رایت را راه اندازی کرده است لذا صاحبان آثار می توانند آثار خود را در وزارت ارشاد ثبت کنند.

پورمحمدی افزود: قوانین فعلی ما در زمینه کپی رایت شامل قانون حمایت از مصنفان و مولفان، قانون ترجمه و تکثیر کتب و نشریات و آثار صوتی و قانون تجارت الکترونیک است. ما در زمینه کپی رایت تا کنون به هیچ کنوانسیونی نپیوستیم اما الحاق به کنوانسیون های برن و رم در دست بررسی است. ضمن اینکه ما در این زمینه، سازمان های مدیریت جمعی هم وجود ندارد .

پورمحمدی خاطرنشان کرد: در وزارت دادگستری، معاونت مالکیت فکری و شورای ملی مالکیت فکری فعال است و این وزارتخانه تلاش کرد به سیاستگذاری ملی در زمینه مالکیت فکری بپردازد و هماهنگی و همکاری لازم را بین بخش های اجرایی و قضایی ایجاد کند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 286699 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟