ترامپ پایبندی ایران به برجام را با اکراه تایید کرد

رکنا سیاسی: به نوشته روزنامه واشنگتن پست، دولت دونالد ترامپ Trump در آخرین ساعات روز دوشنبه (بامداد روز سه‌شنبه به وقت تهران) تایید کرد که ایران کماکان به تعهدات مرتبط هسته‌ای‌اش در برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) عمل می‌کند.

اما مقامات ارشد دولت تصریح کردند که ترامپ این تایید را با بی‌میلی و اکراه انجام داده و مایل است تحریم‌های جدیدی را علیه ایران به دلیل آنچه واشنگتن فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ایران می‌خواند و به علاوه توسعه موشک‌های بالستیک وضع کند.

یک مقام ارشد آمریکایی در این‌باره مدعی شد: ما می‌گوییم که این فعالیت‌های ایران به شدت هدف این توافق برای برقراری ثبات بین‌المللی را تضعیف می‌کند. ایران به طور مسلم بر خلاف روح برجام عمل می‌کند.

به نوشته این روزنامه آمریکایی این در حالی است که بازرسان بین‌المللی و دیگر طرف‌های توافق هسته‌ای تایید می‌کنند که ایران به تعهدات خود عمل می‌کند. این مساله فضای کمی را برای مانور دولت در نامه تایید پایبندی ایران به کنگره که باید هر 90 روز یک‌بار انجام شود، ایجاد می‌کند.

دولت آمریکا در نوبت قبل نیز که در ماه آوریل پایبندی ایران را مورد تایید قرار داد تحریم‌های جدیدی را علیه چند شخص و شرکت ایرانی به بهانه اینکه در آزمایش‌های موشکی بالستیک ایران همکاری داشته‌اند، اعمال کرد.

این مقام آمریکایی گفت که انتظار می‌رود تحریم‌های جدیدی در ارتباط با موشک‌های ایران و قایق‌های تندرو این کشور وضع شود، اما مشخص نکرد که این اقدامات چه چیزی خواهد بود. دولت آمریکا مدعی است که ایران با استفاده از قایق‌های نظامی‌اش قوانین دریانوردی آزاد در خلیج فارس را نقض می‌کند.

واشنگتن پست در ادامه نوشت: ژنرال مک مستر مشاور امنیت ملی دولت ترامپ و استیون منوچین وزیر خزانه‌داری آمریکا در نشستی پشت درهای بسته با نمایندگانی از اندیشکده‌های آمریکایی مستقر در واشنگتن جزئیاتی درباره این تحریم‌ها را مطرح کرده‌اند.

مک مستر با ادعای اینکه ایران روح برجام را نادیده گرفته و به سمت نقض متن آن نیز گام برداشته است، گفت: ما لازم است اینکه آیا ایران متن توافق هسته‌ای را زیر پا گذاشته است یا نه به طور دقیق‌تر بررسی کنیم.

دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا پیش از این چندین بار توافق هسته‌ای را مورد انتقاد قرار داده و آن را بدترین توافق برای آمریکا دانسته است. وی اعلام کرده است که سیاست‌های واشنگتن در قبال تهران و اینکه آیا ادامه اجرای برجام در راستای منافع ملی آمریکاست یا نه را مورد بازنگری قرار می‌دهد.

یک مقام آمریکایی اظهار کرد: وزیر امور خارجه و رئیس‌جمهور آمریکا در تایید پایبندی ایران به شدت تلاش کرده‌اند تا تاکید کنند ایران کماکان یک تهدید خطرناک علیه منافع آمریکا و ثبات منطقه است و به فعالیت‌های بدخواهانه خود ادامه می‌دهد.

انتظار می‌رود بازنگری آمریکا در برجام پیش از سررسید زمان تایید دوباره پایبندی ایران به توافق هسته‌ای در ماه اکتبر به پایان برسد. به گفته مقامات آمریکایی در این میان دولت تلاش خواهد کرد تا به همکاری با متحدانش به توافقی بر سر نقاط ضعف برجام دست یابد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 284045 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟