بازتاب خارجی توافق 5 میلیاردی با توتال

رکنا سیاسی:امضای قرارداد توافق 5 میلیارد دلاری ایران و شرکت نفتی توتال برای توسعه میدان گازی پارس جنوبی با بازتاب گسترده ای در رسانه های خارجی همراه بود.

سی ان ان در این باره نوشت:

ایران روز دوشنبه قرارداد چندمیلیاردی با شرکت توتال، غول نفتی فرانسه و سی ان پی سی شرکت نفت ملی چین امضا کرد. این شرکت ها قرار است ضمن همکاری با شرکت پتروپارس ایران فازهای میدان نفتی پارس جنوبی را توسعه دهند.

این نخستین سرمایه گذاری بزرگ و قابل توجه غرب در ایران از زمان برداشته شدن تحریم ها از سال 2016 میلادی است.

آمریکا و دیگر قدرت های جهانی بسیاری از تحریم های ایران را پس از آنکه تهران پذیرفت برنامه هسته ای خود را محدود کند، لغو کرد.

توتال اکنون با یک توافق 20 ساله به ایران بازگشت، جایی که برای نخستین بار در سال 1990 در آن حضور پیدا کرده بود. مدیرعامل اجرایی شرکت توتال فرانسه روز دوشنبه در بیانیه ای در این باره گفت که این سرمایه گذاری در هماهنگی دقیق با قوانین ملی و همجنین بین المللی اجرا می شود.

این در حالی است که آمریکا همچنان محدودیت هایی را در تعامل با ایران روی میز دارد که مانع از سرمایه گذاری بسیاری از شرکت های آمریکایی در ایران می شوند.

توتال برآورد کرده است که اجرای نخستین فاز پارس جنوبی در حدود 2 میلیارد دلار هزینه در برداشته باشد. این شرکت 50.1 درصد ازسهام پارس جنوبی را در اختیار دارد. سی ان پی سی چین نیز 30 درصد و پتروپارس ایران 9.9 درصد این سهام را در اختیار دارد.

سی ان بی سی نیوز: سرمایه گذاری 4 میلیارد دلاری توتال چه معنایی برای ایران دارد؟

ایران روز دوشنبه توافق 4.8 میلیارد دلاری با شرکت فرانسوی توتال با هدف توسعه میدان نفت و گاز پارس جنوبی، بزرگترین میدان گاز طبیعی جهان را امضا کرد.

این توافق، نخستین توافق جمهوری اسلامی ایران با یک شرکت نفتی اروپایی پس از بیش از یک دهه است، این توافق نقط عطفی برای کشوری به شمار می رود که از زمان اعمال تحریم ها در سال 2006 حضورش به عنوان یک شریک تجاری بین المللی معلق مانده بود.

ایران اکنون امیدوار است که این توافق عرصه جدیدی از اعتماد به سرمایه گذاری در ایران ایجاد کند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 278708 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟