واکنش چین به تحرکات ناو جنگی آمریکا در دریای جنوبی

رکنا سیاسی: آمریکا دیروز (یکشنبه) در اقدامی تحریک آمیز یک فروند ناو جنگی خود را از نزدیکی یکی از جزایر مورد مناقشه در دریای جنوبی به حرکت در آورد و دلیل این اقدام خود را نمایش آزادی Freedom کشتیرانی در آب های این منطقه برشمرد.

«لو کانگ» سخنگوی وزارت امور خارجه چین در سخنانی این اقدام آمریکا را تحریک آمیز خواند و تاکید کرد که این کشور باید به سرعت به چنین اقدامات تحریک‌آمیزی که تمامیت ارضی چین و امنیت این کشور را نقض می‌کند، پایان دهد.

او همچنین بر اساس گزارش روز دوشنبه تارنمای چاینا ارگ، بکارگیری همه ابزارهای لازم برای دفاع از تمامیت ارضی و حاکمیت ملی کشورش را مورد تاکید قرار داد و یادآور شد که آمریکا با این کار درصدد بر هم زدن توازن منطقه به دلخواه خود است و چین برای هر سناریویی آماده است.

وی به تمامی قدرت های خارجی از جمله آمریکا هشدار داد که نباید آبهای دریای جنوبی را با چنین تهدیدهایی مواج کرده و با افزایش تنش ها، صلح و امنیت را به خطر بیندازند.

از زمان روی کار آمدن دونالد ترامپ Trump به عنوان رئیس جمهوری آمریکا، این برای بار دوم است که ناوهای آمریکایی از نزدیکی جزایر مورد مناقشه در دریای جنوبی چین عبور می کنند.

حضور این ناو جنگی در دریای جنوبی در حالی صورت می گیرد که پیشتر نیز آمریکا اقدام به اعزام ناوهای هواپیمابر خود به این پهنه آبی کرده بود.

همچنین گزارش ها حاکیست، زمانیکه ناو جنگی «یو اس اس استتسرن» آمریکا وارد حریم 12 مایل دریایی جزیره «شیشا» که چین بر آن حاکمیت دارد، شد؛ این کشور جنگنده ها و کشتی های جنگی خود را به تعقیب این ناو آمریکایی فرستاده است.

چین همواره از آمریکا خواسته است که بجای ایجاد مشکل، در مسیر کمک به صلح و امنیت و احترام به حق حاکمیت کشورها حرکت کرده و به انرژی های مثبت برای حل و فصل اختلافات بیفزاید.

چین خود را مالک 90 درصد دریای جنوبی می داند و این در حالیست که برخی کشورها از جمله فیلیپین، مالزی، برونئی و ویتنام نیز ادعای مالکیت بخشی از این دریا را مطرح کرده‌اند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 278302 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟