تخصیص۱۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای سپاه و وزارت دفاع

کاظم جلالی رئیس مرکز پژوهش های مجلس و سید حسین نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس 10 تیرماه با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری به بررسی راه ها ی مقابله با اقدامات ضد ایرانی آمریکا پرداختند.

به گزارش نامه نیوز، کاظم جلالی رئیس مرکز پژوهش های مجلس در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجری برنامه پیرامن طرح مقابله با اقدامات ماجراجویانه و تروریستی آمریکا گفت: فردا طرح مقابله با اقدامات آمریکا به مجلس ارائه خواهد شد لذا اکنون به عنوان پیش نویس تهیه شده و در اختیار مجلس قرار خواهد گرفت، بند 7 برجام تکالیفی را برای وزارت دفاع مشخص کرده است که ما در این پیش نویس هم آورده ایم لذا در بخش های زیادی جواب متقابل به آمریکا داده ایم.

وی تصریح کرد: در این طرح به صورت جداگانه هزار میلیارد تومان به وزارت دفاع برای انجام فعالیت های موشکی و هزار میلیارد تومان دیگر برای نیروهای قدس سپاه پاسداران به منظور مقابله با اقدامات تروریستی اختصاص یافته است، ما هم مانند طرف مقابل در قانون Law خودمان مقدمه ای را تعریف کرده ایم به طوری که شش عنوان را در ابتدا تعریف کرده ایم مانند نیروهای نظامی آمریکا.

رئیس مرکز پژوهش های مجلس با اشاره به اینکه عمده کار در مرکز پژوهش های مجلس انجام شده است ادامه داد: مرکز پژوهش ها همیشه طرف مشورت کمیسیون ها و مجلس قرار دارد اما این بار به دلیل اینکه همکارانم در حوزه ها ی انتخابیه مشغول خدمت به مردم بودند از نهادهای مربوط به وزارت دفاع ، دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی و برخی از وزارتخانه ها و نهادهای دولتی دیگر مشورت های لازم را دریافت کردیم و لذا این طرح در داخل مجلس مورد رایزنی فراکسیون های مختلف قرار خواهد گرفت، این طرح ، طرح یک جریان یا یک گروه خاص در داخل مجلس نخواهد بود.

وقتی پای امنیت ملی در میان است نباید عینک جناحی به چشم داشت

جلالی با تاکید بر اینکه باید انسجام و وحدت ملی در داخل کشور جلوه گر باشد گفت: در درون انقلاب اسلامی اختلاف نظر و سلیقه ایرادی ندارد و این تجلی مردم سالاری دینی است ، وقتی پای امنیت و منافع ملی در میان است نباید عینک جناحی ، گروهی و منافع خاص به چشم داشت بلکه باید براساس منافع ملی حرکت کرد لذا امیدوارم این طرح مورد حمایت همه جریانات مجلس قرار بگیرد ، باید در مقابل زیاده خواهی های دولتمردان و پارلمانی های ایالت متحده آمریکا با وحدت در کنار بایستیم.

سید حسین نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه برنامه طی گفتگوی زنده تلفنی پیرامون طرح مرکز پژوهش های مجلس افزود: طرح تهیه شده از زحمات مرکز پژوهش های مجلس است به طوری که همکاری ها ی لازم در این رابطه صورت گرفته ، این طرح جامع و خوب است و پاسخگوی رفتار دشمنانه آمریکا خواهد بود.

نیروهای مسلح آمریکا تروریستی ترین ارتش دنیا را دارد

وی با اشاره به اینکه باید با ادعاهای واهی و بی اساس آمریکا برخورد کرد اظهار داشت: باید در طرح قانونی خود اراده مصمم ملت ایران را برای تقویت نیروهای مسلح نشان می دهیم زیرا ملت ایران از نیروهای سپاه پاسداران و قدس حمایت می کند این در حالی است که نیروهای مسلح ایالت متحده آمریکا تروریستی ترین ارتش دنیا را دارد، آدم کشی Murder می کند ، زنان و کودکان را به قتل Murder می رساند و در منطقه طی سالهای مختلف شاهد لشکر کشی آمریکا بودیم لذا در این طرح می توان ارتش آمریکا را تروریستی قلمداد کرد.

ایران برای نیروهای نظامی و اطلاعاتی آمریکا مجازات در نظر گرفته است

جلالی تاکید کرد: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برآمده از ملت ایران است که وظیفه اش در قانون اساسی کاملا مشخص است ، نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نه تنها حامی تروریسم نیست بلکه جدی ترین و اصلی ترین نیروی مقابله کننده با تروریسم در منطقه است که اگر این نیرو نبود عراق و سوریه در وضعیت امروز به سر نمی بردند.

وی با تاکید بر اینکه در ماده ۳ طرح مذکور برای نیروهای نظامی و اطلاعاتی آمریکا مجازات در نظر گرفته شده است گفت: در این طرح به حمایت آشکار آمریکا از نیروهای تروریستی اشاره کردیم که برای این ادعای خود سند داریم اما آن ها هیچ گونه مستنداتی در خصوص حمایت ما از تروریسم ندارند و مستندات آن ها بر خلاف ادعاهایشان است چون ما همه جا با تروریست Terrorist ها مبارزه کردیم.

رئیس مرکز پژوهش های مجلس یادآور شد: به اذعان وزیر خارجه وقت آمریکا، داعش ISIS را خود آن ها به وجود آوردند و ترامپ Trump نیز در مناظرات انتخاباتی اش عنوان کرده که پدر داعش خود دولت آمریکا است و این مسائل نشان می دهد که خود آن ها حاکی تروریست هستند.

وزارت خارجه به همراه نهادهای مرتبط ، موظف به شناسایی افراد و گروه های حامی و تامین کننده تروریسم می باشد

وی با بیان اینکه وزارت خارجه به همراه نهادهای مرتبط موظف به شناسایی افراد و گروه های خام و تامین کننده تروریست است گفت: براین اساس وزارت خارجه موظف است با همکاری وزارت اطلاعات ، سپاه پاسداران و وزارت دفاع لیستی را تحت عنوان فهرست تحریم مشخص کند ، شکل کلی فهرست تحریم از نظر ما مشخص است اما وزارت خارجه باید نام اشخاص را در این فهرست قرار دهد نه عناوین کلی را.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس تصریح کرد: وزارت امور خارجه موظف است سالانه و یا در صورت لزوم به صورت موردی این لیست را بروز رسانی کند.

جلالی عنوان کرد: نیروهای نظامی و امنیتی آمریکا عناوینی هستند که در طرح به آن ها اشاره شده و این عناوین باید تبدیل به این اشخاص شوند.

وی تصریح کرد: بخشی از این افراد شامل نیروهای نظامی و اطلاعاتی آمریکا می شود، بخش دیگر اشخاص آمریکایی هستند که عالمانه و عامدانه در فعالیت های نظامی و اطلاعاتی آمریکا مشارکت موثر دارند، بخشی دیگر از افراد اشخاص آمریکایی هستند که در سازمان دهی ، تامین مالی ارتکاب به اقدامات تروریستی علیه منافع دولت و اتباع جمهوری اسلامی ایران مشارکت دارند ، بخشی دیگر از افراد اشخاص آمریکایی هستند که از گروهک تروریستی منافقین و سایر گروه های افراطی و تروریستی نظیر داعش و ... به صورت مستقیم و غیر مستقیم حمایت می کند. و گروه پنجم اشخاص آمریکایی هستند که از تروریست دولتی رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین و لبنان حمایت کرده و نقش موثر در آن دارند.

جلالی خاطر نشان ساخت: وزارت خارجه موظف است ظرف سه ماه پس از تصویب این قانون فهرست تحریم را تهیه و منتشر نماید.

جلالی افزود: دستگاه قضا هم موظف است شعبه یا شعبی از دادسراها و دادگاه های کیفری یک را برای رسیدگی به جرایم تروریستی موضوع بندهای ماده یک این قانون تشکیل دهد و کسانیکه به طور آشکار و پنهان در همکاری ب آمریکایی ها و کشورهای متخاصم کار می کنند براساس قانون مجازات های اسلامی به اشد مجازات خواهند رسید.

در ادامه این بحث دهقانی فیروزآبادی نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اعلام اینکه مجلس نمایندگان آمریکا حدود پنجاه طرح علیه ایران در دست بررسی داشته و دارد، گفت: رکن اصلی در تهیه راهبرد مواجه با اقدامات خصمانه آمریکا تقویت بنیه دفاعی و راهبرد دفاع بازدارنده و در کنار آن بحث مقابله به مثل است. بدین معنی که اگر کسی بخواهد با ایران از در تحریم وارد شود و زبان تهدید داشته باشد باید با او مقابله به مثل شود.

جلالی رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس در بخش دیگری از اظهاراتش در خصوص بازه زمانی اجرای این قانون بیان داشت: طولانی ترین بازه زمانی شش ماه است ، برخی از مواد قانونی اصلا نیاز به زمان ندارد و به محض تصویب اجرا خواهد شد.

وی ادامه داد: در این طرح وزارت خارجه مسئول است در طول اجرای این قانون ، گزارش شش ماهه ای را به کمیسیون امنیت ملی بدهد و دستگاه های مرتبط نیز موظف به همکاری با او هستند. ضمن اینکه براساس این طرح دولت موظف است ظرف شش ماه پس از تصویب قانون هر سال به تهیه راهبرد جامع مقابله با تهدیدهای آمریکا اقدام کند

وی با بیان اینکه منابع مالی اجرای این طرح هنوز تعیین نشده گفت: یکی ، دو منبع را در نظر داریم و گمان می کنم تا روز دوشنبه در خصوص تامین منابع مالی این طرح نیز به نتیجه برسیم .

طرح مقابله با اقدامات ماجراجویانه آمریکا به هیچ وجه در تقابل با برجام نیست

وی با بیان اینکه این قانون به هیچ وجه در تقابل با برجام نیست، گفت: جمهوری اسلامی ایران خود را متعهد به اجرای برجام می داند و این آن ها هستند که اقداماتشان با جسم و روح برجام در تناقض است.

در پایان نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز با بیان در مجالس گذشته سه مصوبه علیه آمریکا داشتیم که همه آن ها اجرایی شده است ، گفت: در حوزه غرامت های ایالتهای متحده آمریکا محاکم ما بیش از هفتاد میلیارد دلار حکم صادر کردند که براساس آن هرجا اموال آمریکا در دسترس ما قرار گیرد می توانیم آن را مصادره کنیم.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 277830 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟